Annons

60d kort film, vad tycks?

Produkter
(logga in för att koppla)

AndyKarlsson

Avslutat medlemskap
Jag tycjer den är skitbra. Musiken, filtret perfekt. Bra känsla. Vad använde du för redigeringsprogram?
 

StefanGustafsson

Avslutat medlemskap
En testfilm med min 60d. Mina bröder kom och hälsade på under helgen så vi åkte till en railpark i umeå centrum för att leka av oss. Filmade med gluggarna 50mm 1.8 och 20mm 2.8 och standard mic.

http://www.youtube.com/watch?v=ZnvMaX3EMoI

Finns även på Vimeo för de som gillar att ha flera alternativ..
http://vimeo.com/20802064

Vad tycks? Konstruktiv kritik?
Tyckte faktiskt det var jättebra gjort! Om jag verkligen måste påpeka något så hade det bara varit det färgglada i början som varade ngn minut, vart lite för mycket effekt mot dom sista sekunderna.. men det är väl snarare en smaksak om något, om jag nu måste kritisera. En mysig dag helt enkelt :) Snyggt jobbat!
 

Anders P Hansson

Aktiv medlem
Bra gjort, kul tema och fina krascher i slutet! Kul med färgklippen och "skräpet" som dök upp.. och musiken mycket bra. Vilket redigeringsprogram? Kamera inställning?
 
Bra gjort, kul tema och fina krascher i slutet! Kul med färgklippen och "skräpet" som dök upp.. och musiken mycket bra. Vilket redigeringsprogram? Kamera inställning?
Trevligt att höra att du gillar den! Redigeringsprogrammet är Final cut pro och jag filmade med en Canon 60d. Tror jag körde på 25fps @ 1080p, slutaren måste varit 1/100 och uppåt! :)
 

coleman45

Aktiv medlem
Hej!

Jag gillar rytmen i din klippning, det finns ett behagligt tempo där som passar utmärkt för denna typ av filmer. Ska jag vara lite konstruktiv rekommenderar jag dig att införskaffa en Glidecam pro 2000 eller liknande för att minimera de små skakningarna som uppstår när du tiltar och panorerar. 50mm 1.8 objektivet saknar ju bildstabilisator vilket säkert kan bidra en del till att jag upplever bilder som lite ryckig.
Hur filmar du idag, endast kameran så att säga eller har du några andra tillbehör?
Bra komposition och film dock :)
 

AnteVante

Aktiv medlem
Snyggt filmat och bra klippt.
Däremot så trodde jag att musiken var någon "pianoversion" av linkin parks numb enda till slutet då det stod fruityloops :)
 
Hej!

Jag gillar rytmen i din klippning, det finns ett behagligt tempo där som passar utmärkt för denna typ av filmer. Ska jag vara lite konstruktiv rekommenderar jag dig att införskaffa en Glidecam pro 2000 eller liknande för att minimera de små skakningarna som uppstår när du tiltar och panorerar. 50mm 1.8 objektivet saknar ju bildstabilisator vilket säkert kan bidra en del till att jag upplever bilder som lite ryckig.
Hur filmar du idag, endast kameran så att säga eller har du några andra tillbehör?
Bra komposition och film dock :)
Kul att höra Alex! Jo, det blir faktiskt rikitgt skakigt i vissa fall vilket jag gärna skulle vilja minimera så mycket som det går. Finns bara ett litet problem, Glidecam pro 2k + student = ingen ide :) Haha, nämen det är ett bra tips, bara pengarna som saknas!

Just nu filmar jag endast handhållet, utan några tillbehör förutom objektiven. Ska nog investera i ett bra stativ snart, känns som att det kan göra en hel del! Kul att höra vad du tyckte, uppskattas!
 

coleman45

Aktiv medlem
Kul att höra Alex! Jo, det blir faktiskt rikitgt skakigt i vissa fall vilket jag gärna skulle vilja minimera så mycket som det går. Finns bara ett litet problem, Glidecam pro 2k + student = ingen ide :) Haha, nämen det är ett bra tips, bara pengarna som saknas!

Just nu filmar jag endast handhållet, utan några tillbehör förutom objektiven. Ska nog investera i ett bra stativ snart, känns som att det kan göra en hel del! Kul att höra vad du tyckte, uppskattas!
Hej!

Ahh ja då förstår jag, har själv varit i den sitsen, student alltså :)
Ja stativ är ju alltid att föredra i vissa lägen, men den billigaste varianten som du säkert provat är ju att spänna kameraremen så att du håller kameran med raka armar, ja så att remmen blir spänd. det resulterar i att bilden blir en aningen mer stabil dock får du ju problem med ha kolla på skärpan.
Det roliga med DSLR-filmning är att allt blir så fruktansvärt bra, men nackdelen är väl att det finns så fruktansvärt mycket tillbehör att införskaffa som det väl i och för sig är upp till var och en att bestämma om man behvöer ;)
 

coleman45

Aktiv medlem
Förresten är du nöjd med 60D? Jag är själv lite sugen på att införskaffa en sådan men har i dagarna upptäckt Panasonic GH-2 som skall vara minst så bra!
 
Förresten är du nöjd med 60D? Jag är själv lite sugen på att införskaffa en sådan men har i dagarna upptäckt Panasonic GH-2 som skall vara minst så bra!
Jo det är ju en hel del att inflrskaffa om man vill ha en bra setup :)

Jag är riktigt nöjd med min 60d, tycker verkligen det är en bra kamera som producerar bra bild. ISO talen är jävulskt bra, var hos en kompis här om dagen och filmade lite när han rökte cigg. Vi stog ute på en balkong med knappt något ljus alls, drog upp ISOn till 4000 och bilden var fortfarande bra (bruset var dock påtagligt) men inte allt för störande.

Tycker iofs att man blir teknikkär oavsett vad man har för utrustning, men jag rekommenderar 60d, helt klart!

Om du går in på min vimeo-användare så har jag fler filmer från min 60d där, som du kan kika på. Vet inte om det säger speciellt mycket till skillnad från andra filmer, men där finns iaf något att titta på!

/vire
 

Wiedel

Medlem
Som de andra har skrivit så tyckte jag filmen var mycket bra. Det blir sådan härlig känsla med så lågt bländar tal som du använder dig av. Speciellt i introt. Jag har själv en 60d och filma mycket skate och snowboard och köpte mig en billig steadycam sak som jag kan rekommendera.
http://www.kaffebrus.com/cam-caddie-handgrepp-for-videokamera-984.html
Den förenklar det en stor del tycker jag själv. Det gör det stadigare och man kan ju även åka med om de finns intresse för det. Ett tips bara!
 
Som de andra har skrivit så tyckte jag filmen var mycket bra. Det blir sådan härlig känsla med så lågt bländar tal som du använder dig av. Speciellt i introt. Jag har själv en 60d och filma mycket skate och snowboard och köpte mig en billig steadycam sak som jag kan rekommendera.
http://www.kaffebrus.com/cam-caddie-handgrepp-for-videokamera-984.html
Den förenklar det en stor del tycker jag själv. Det gör det stadigare och man kan ju även åka med om de finns intresse för det. Ett tips bara!
Trevligt att du gillade den! :)

ah jävlar vad billig. Fungerar den bra då, som steadycam tänker jag? Jag har haft ett liknande "hemma-gjort" handtag, men det hjälpte inte mkt när det kom till stabilisering. Annars såg ju det där lovande ut.

Vad filmar du med för objektiv när du använder det där handtaget, tänkte om chansen finns att man får med knoppen, längst ut, på handtaget om man använder sig av ett riktigt brett vidvinkel/fisheye?
 

Wiedel

Medlem
Trevligt att du gillade den! :)

ah jävlar vad billig. Fungerar den bra då, som steadycam tänker jag? Jag har haft ett liknande "hemma-gjort" handtag, men det hjälpte inte mkt när det kom till stabilisering. Annars såg ju det där lovande ut.

Vad filmar du med för objektiv när du använder det där handtaget, tänkte om chansen finns att man får med knoppen, längst ut, på handtaget om man använder sig av ett riktigt brett vidvinkel/fisheye?
Nä det funkar bra. Jag använder mig utav tokina 10-17mm fisheye och jag får inte med knoppen. Det underlättar ju enhel del när man ska filma skate och snowboard. Så de kan jag rekomendera!
 
Nä det funkar bra. Jag använder mig utav tokina 10-17mm fisheye och jag får inte med knoppen. Det underlättar ju enhel del när man ska filma skate och snowboard. Så de kan jag rekomendera!
Jäklar vad fint, jag kör med ett 20mm så då är det ju coolers. Har du några klipp att dela med dig av när du har filmat med handtaget montro?
 
Jag använde de på kameran hela sidsemestern. Den är mycket enklare att filma med det på så det var på storsätt hela resan.

http://vimeo.com/album/1548462

Har inte lagt ner någon speciell tid på filmningen med du kanske får en bild på hur det är!
Ahh shit vad kul det såg ut. Haha, diggar day 7, "svårt att få till filmningen och kastninngen" :) Menmen, det kanske blir att investera i ett sådant handtag, ser ju jäkligt bekvämt och smidigt ut. Tänker främst om man ska köra follows.
 

Wiedel

Medlem
Ahh shit vad kul det såg ut. Haha, diggar day 7, "svårt att få till filmningen och kastninngen" :) Menmen, det kanske blir att investera i ett sådant handtag, ser ju jäkligt bekvämt och smidigt ut. Tänker främst om man ska köra follows.
Ja med handtaget på så känns det mycket enklare och smidigare och filma. Sen blir det inte jätte mjuka panoreringar alltid med det är ju något man blir bättre på med tiden. Ja det är ju super vid follow körning eller vad man ska kalla de. Kul du gilla det! :)
 
ANNONS