Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Beslutsångets, EOS eller A7

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag tackar för alla svar och tips! Blev tillslut en begagnad EOS 77d 😊

Mvh
Grattis! Det är nog mycket för pengarna. Glöm inte den trio av Canon STM objektiv jag föreslog - dessa är väldigt prisvärda (vilket i o f s en beg 18-135 IS STM eller 18-135 IS USM nog också är). För porträtt föreslås en Canon 50/1,8 i någon version (beg 300-800kr).
 

unoengborg

Aktiv medlem
Den sony kameran du länkade är spegellös och har elektronisk sökare.
Du kan ju ta dig en funderare på om du vill ha en kamera motsvarande den du nu har använt som har har en spegel i sig eller en där du direkt ser hur bilden kommer att bli. Kanske det för dig gör det lättare att ta bilder.

https://www.youtube.com/watch?v=bYWwQOJee0g Från 2015 så det har ju hänt en del sedan dess.

Bäst är att du får klämma och testa kameran innan köp.

Lycka till!
Å andra sidan fotograferar man landskap står kameran förmodligen på stativ kanske med lång exponeringstid så kommer den färdiga bilden att se ganska annorlunda ut än hur det ser ut i den elektroniska sökaren vilket fall.

Problemet för TS är att bra spegellösa är betydligt dyrare än DSLR eftersom man utan vidare kan köpa en sex år gammal DSLR och fortfarande få något som inte aviker så mycket från vad som säljs nytt idag, medan en sex år gammal spegellös närmast är att betrakta som ett museeförmål p.g.a den snabba tekniska utvecklingen spegellösa genomgått de senaste åren. Det är först på de allra senaste åren som spegellösa har kunnat jämföras med DSLR funktionsmässigt.

Bättre att skaffa billig begagnad NIkon/Canon med tillgång till massvis med billiga begagnade objektiv, och om man är rädd för att kameran blir för svår så skulle jag nog hålla mig borta från Sony som inte direkt är välkända för sina lättförståeliga och intiutiva menysystem. Vill TS fortfarande ha nytt och spegellöst titta på Fujifilm XT-100, men allra bäst nog en gammal billig begagnad DSLR som t.ex Nikon D300s och pengar över till flygbiljetter till intressanta platser.
 
ANNONS