Annons

Köpa senaste Macbook Pro?

Produkter
(logga in för att koppla)

Blackhorse

Medlem
Det verkar finnas många med stor kunskap inom mac här så jag hoppas att någon kan hjälpa mig.

Jag har bestämt mig för att nästa dator ska bli en Macbook Pro retina 15" (den "enklare" versionen). Enligt Apple Store så kostar den 21 995 kr. Men googlar man runt lite så kan man hitta den billigare, t ex på Media Markt så kostar den 19 990 kr.

Så då till mina frågor. Hur vet jag att jag får den senaste versionen, och inte den från förra året, om jag köper från någon annan än Apple? Eller är det värt det att köpa direkt från Apple även om det är dyrare? Vad är AppleCare och borde man skaffa det?

Tack!
 

Sladdfantomen

Aktiv medlem
Den senaste versionen av MBP har Force Touch Trackpad så kolla om den har det på MM så vet du att det är den senaste versionen du köper...

Om det sen är värt att köpa direkt från Apple eller inte kan jag inte svara på.

Applecare är ett "serviceavtal/förlängd garanti" som gäller i 3 år & personligen så tycker jag att det är en bra trygghet då man ju bara kan lämna in sin MPB & få den fixad utan strul, har själv använt Applecare & det har funkat klockrent!!
 

gunnargren

Aktiv medlem
Det du kan tänka på, om du inte har panik och måste ha den just nu, är att det förmodligen kommer en MacBook Pro till hösten med en ny processorgeneration (Skylake ). Dock är det oklart när den kommer, kan bli i augusti/september men det kan bli senare också.

Jag själv ska köpa en 15" men avvaktar ett tag till för att se vad som händer i höst.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det är bara att starta datorn. Gå in under äpplet och välj about this mac.
Där står vilken modell det är. Det bör stå något som Mid 2015.
 

gunnargren

Aktiv medlem
Det kommer altid en ny version men den här gången är det väl ändå lite extremt att tipsa om att vänta? Senaste versionen av MacBookPro Retina kom för 47 dagars sedan!

http://buyersguide.macrumors.com/#Retina_MacBook_Pro
Visst är det så att det alltid kommer en ny version. Men det finns större och mindre uppdateringar, och det skiljer inte mycket mot den "senaste" versionen av MacBook Pro och den tidigare. Den har lite snabbare ssd-disk och Force Touch-styrplatta, men resten är samma. Det skiljer 2-3000 mot den nya och den gamla versionen och hade jag behövt köpa en ny så hade jag köpt den gamla.

Men den uppdatering som förmodligen kommer i höst kommer vara betydligt större, men det är upp till var och en att bedöma om det är värt att vänta eller inte.

Edit: Jag gissar, men det är som sagt bara en gissning, att det är den gamla som säljs på Media Market. Net on Net hade nyss ute den gamla versionen för 17 990, eller något liknande, så är du inte behov att just Force Touch så kan det vara värt att hålla utkik efter någon rea på den gamla versionen då det som sagt inte skiljer så mycket mellan dem.
 

Blackhorse

Medlem
Tack för svaren!

Aha, så det är egentligen inte så stor skillnad mellan 2014- och 2015-versionen. Är det dumsnålt att satsa på 2014? Jag planerar att ha datorn i många år. Ska använda för Photoshop, lightroom och allmän surfning. Redigerar inga filmer.

Om jag förstått det rätt så behöver man inte köpa AppleCare direkt utan kan göra det inom ett år. Men om man skulle köpa det senare och datorn skulle gå sönder inom tre år, ska man då lämna in datorn till en Apple store eller där man köpt datorn?

Låter ju för bra för att vara sant om det är nya versionen på Electroworld!!!
 

unoengborg

Aktiv medlem
Om du ska ha datorn i många år är det nog en bra ide att beställa en med fullt utbyggt minne eftersom man inte kan uppgradera minnet är fastlödat och inte kan uppdateras i efterhand. Då är du bättre garderad mot ökade program och bildstorlekar i framtiden.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Visst är det så att det alltid kommer en ny version. Men det finns större och mindre uppdateringar, och det skiljer inte mycket mot den "senaste" versionen av MacBook Pro och den tidigare. Den har lite snabbare ssd-disk och Force Touch-styrplatta, men resten är samma. Det skiljer 2-3000 mot den nya och den gamla versionen och hade jag behövt köpa en ny så hade jag köpt den gamla.

Men den uppdatering som förmodligen kommer i höst kommer vara betydligt större, men det är upp till var och en att bedöma om det är värt att vänta eller inte.

Edit: Jag gissar, men det är som sagt bara en gissning, att det är den gamla som säljs på Media Market. Net on Net hade nyss ute den gamla versionen för 17 990, eller något liknande, så är du inte behov att just Force Touch så kan det vara värt att hålla utkik efter någon rea på den gamla versionen då det som sagt inte skiljer så mycket mellan dem.
Vild gissning är väl att datorn som kommer i höst kommer att ersätt sina thunderbolt oxh USB portar med en USB-C port precis som de redan gjort på den lilla macbooken. Om det är bra eller dåligt kan man tvista om. Men det är ganska troligt att USB-C kommer att bli den dominerande anslutningen för såväl data som laddning av allehanda mobila enheter inom en snar framtid. Apple har varit först ut med sin lilla macbook, google lär följa med nästa nexustelefon, och det finns redan tredjeparts laddare till iWatch som använder nya kontakten.

Mindre vild gissning är att datorn som kommer till hösten blir dyrare, för så brukar det ju tyvärr vara.
 

gunnargren

Aktiv medlem
Mindre vild gissning är att datorn som kommer till hösten blir dyrare, för så brukar det ju tyvärr vara.
Det är inte helt säkert, har för mig att priset inte brukar gå upp när det kommer en ny MacBook Pro men helt säker är jag inte. Sen har det ganska nyligt gått upp i pris, men det har mer att göra med den svaga svenska kronan.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Vild gissning är väl att datorn som kommer i höst kommer att ersätt sina thunderbolt oxh USB portar med en USB-C port precis som de redan gjort på den lilla macbooken.
...
Det är verkligen en "vild gissning" som på det hela taget är långsökt.
TB (Thunderbolt) har ett antal fördelar gentemot alla varianter av USB.
(Högre hastighet och möjligheten att seriekoppla flera enheter).

Betydligt mer troligt är att man kommer att behålla TB och möjligen ersätta USB3 med USB-C.
Än mer troligt är att man fortsätter med TB & USB3 samt tillför någon USB-C kontakt.

Ytterligare ett alternativ är att man har portar som har stöd för både TB och USB-C.
Det finns ett gränsnitt (dvs en typ av port) som har stöd för just detta.

I sammanhanget bör man komma ihåg att den nya MacBooken har en helt annan målgrupp än oss som använder MBP.

I övrigt så är det högst troligt att det blir en ganska stor uppdatering av processorerna i 15-tums modellerna.
Det har ju redan gjort med 13-tums modellerna.
 

Blackhorse

Medlem
Den kommande version av macbook pron blir nog säkert sjukt bra men det känns som alldeles för osäkert att vänta på den. Spontant känns det som en dum affärsidé att uppdatera mbp igen efter så kort tid. Men det är kanske så Apple gör?

Men jag har iaf bestämt mig för 2015-versionen. Budgeten är ju satt till 20 000 kr och den verkar ju gå att hitta för under det. Frågan är bara om jag vågar beställa från ElectroWorld. Dom har ju fått lite blandade omdöme på t ex Prisjakt.
 

sumpan

Aktiv medlem
Men jag har iaf bestämt mig för 2015-versionen. Budgeten är ju satt till 20 000 kr och den verkar ju gå att hitta för under det. Frågan är bara om jag vågar beställa från ElectroWorld. Dom har ju fått lite blandade omdöme på t ex Prisjakt.
Samma ägare som elgiganten, känns ganska säkert att handla från tycker jag. Minns inte om jag själv handlat därifrån någon gång.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Usb-c är en kontakt, inte ett protokoll. Den kan hantera både usb3, TB, DisplayPort och en massa annat.
Tack för påpekandet!

Dock verkar det finnas flera varianter av kontakten.
Det här med möjligheten att hantera TB verkar inte ha funnits med från allra första början.

Oavsett så är det nog bara en tidsfråga innan vi får se USB-C med stöd för TB på Apples datorer.
Speciellt då det är så enkelt att bygga adaptrar för t.ex. USB3 DisplayPort m.m.
Det räcker ju med att bygga passiva adaptar. Vilket gör att dessa kommer att vara rätt billiga.
 
ANNONS