Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

kodachrome

Produkter
(logga in för att koppla)

Hasseg

Aktiv medlem
Jag har funnit 2 gamla kameror i hos min far som min farfar använt
I dessa sitter 2 filmer jag är ju naturligtvis nyfiken på dom filmerna.
Ringde en fotoaffär fick svaret att en kunde man framkalla, men den andra gick inte alls.
Nedlagt sedan länge. Stämmer detta?
Bifogar bild
 

Bilagor

ztenlund

Aktiv medlem
Ja, Kodachrome kräver en särskild process (K-14) för att framkalla som bara vissa labb klarade. Att de blev färre och färre följde ju med minskande volymer. Det sista som tillhandahöll den tjänsten låg i USA och de slutade väl för cirkus 6 år sedan inte alltför långt efter att Kodak slutat tillverka filmen.

Den andra står det C-41 på så det kan vilket labb som helst framkalla i princip, då det är standardprocessen för vanlig negativ färgfilm. Det är däremot inte säkert att det blir något vettigt av gamla filmer, men det är en annan femma.
 

markbe

Avslutat medlemskap
Det sista labbet som framkallade Kodachrome under var var Dwayne's Photo i Kansas, US och sista framkallningen skedde 30 Dec 2010. Det skall dock gå att framkalla Kodakchrome i svartvit process och det är möjligt att det finns en del speciallabb som erbjuder den tjänsten om man inte vill försöka själv.

Den högra rullen är en vanlig negativ färgfilm i C41-process (standard för färgnegativ) och den kan i princip vilket filmlabb i världen framkalla.
 

Hasseg

Aktiv medlem
Tack för era svar, nu har man något och fundera på
Farfar gick bort 1988 dom sista fem tio åren fotade han inte
Kanske är filmerna för gamla
Har ändå nästa 1000 dia jag håller på foto av, får nog nöja mig med det
Men visst blir man lite nyfiken
Och sedan alla super 8 dubbelåtta filmerna att titta igenom

Tack
Mvh Hasse
 

elgenper

Aktiv medlem
Vet inte om det är något intressant alternativ, men man kan faktiskt framkalla Kodachrome i vanlig svartvitframkallare: D76 eller liknande, fixera och skölja. Då har man svartvita negativ, som bör gå att scanna. Man får åtminstone reda på vad som fanns på bilderna.

Jag har själv sett Kodachrome som behandlats så: beslagtagen och tvångsframkallad av jugoslavisk polis som trodde det fanns bilder av en militär anläggning på dem (hände runt 1970). Det gjorde det inte, så filmen returnerades....
 

millhouse

Aktiv medlem
Kodachrome - K 14

Jag har framkallt ett antal sådana filmer som skulle framkallas i K-14. Kodak gjorde ju den blundern att man behöll "receptet" för K14 i sina egna fotolabb eller labb som man var "säkra". När alternativ kom så dök också filmen sakta men säkert.
Det är helt rätt att man kan framkalla K-14 som vanlig s/v. Problemet är att filmen ställer till det för andra "vanliga" s/v filmen på det sätt att "färg" påverkar s/v film. Jag kan tänka mig att fotolabb måste köra filmen separat för att undvika detta problem. Men vet du någon som framkallar själv så är det inget problem - dock är det bättre med Kodak T-Max . Här är en bra länk av Michael Raso amerikans fotograf.
http://michaelraso.blogspot.se/2011/01/kodachrome-in-2011-process-as-black-and.html

För visst är bilderna värda att komma fram :
Lycka till.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
framkalla kodachrome som svart/vit

Hej,

Jag tycker absolut att du ska framkalla filmerna. Jag lamnade in ett par rullar 120-film som maste ha legat sedan 80-talet och resultatet blev forvanandsvart bra.

Det blir nog svart att hitta ett K14 lab. En mojlighet ar att framkalla som svart/vit film. C41 eller E6 ar inte att rekommendera. du far googla lite anganende framkallnigstider. Da far du atminstone se vad bilderna forestaller!

Lycka till!

/Jonas
 

pwrdesign

Aktiv medlem
Tycker du ska testa också!

Här är en som kört Kodachrome 64 i XTOL, 7 Minuter... Försköljning och lång eftersköljning.
Helt klart värt ett försök tycker jag :)

Spännande ju!
 

Hasseg

Aktiv medlem
Tack för alla förslag, jag kan inget om framkallning även om jag hade foto o film i skolan på 70 talet
Ska spara era förslag angående framkallning utifall jag stöter på någon här i Karlstad som kan försöka

Men dom som det står c41 är bara att skicka in på vilket fotolabb som helst låter bra, bäst att skynda på innan det också blir nedlagt

Hittad mer film under helgen. Några verkar oanvända 2st 64 en kodak Gold c41

bifogar en bild den med fujicolor nk ser jag ingen c41 kod på?
Formaten ser annorlunda ut på 5 st rullar men det kvittar väl?

Detta kan bli en spännande höst/vinter
Vem vet man kanske hittar ännu mer i lådorna

Mvh Hasse
 

Bilagor

markbe

Avslutat medlemskap
De två större plastkassetterna är 126-film som användes till Kodaks Instamatic-kameror och de tre mindre är 110-film som var till Kodaks Pocket Instamatic-kameror (i båda fallen tillverkades de naturligtvis också kameror av andra tillverkare). Den vanliga filmrullen går för övrigt under nummerbeteckningen 135.

Det är inte säkert att alla labb idag har möjlighet att framkalla 126- och 110-film då formaten är i det närmast obsoleta (126-film har inte tillverkats på snart tio år, 110-film finns tillgängligt från Lomography men det är länge sedan det var ett vanligt konsumentformat). Hör med labbet i förväg så att du inte skickar in kassetterna i onödan.

Fujicolor-kassetten är sannolikt C-41. C-22 processen som var föregångaren till C-41 har inte använts sedan början av sjuttiotalet
 

markbe

Avslutat medlemskap
Rättelse: Fujicolor NK introducerades i slutet av sextiotalet och torde därför vara avsedd för process C-22 såvida inte filmbeteckningen fortsatte att användas även efter övergången till C-41.
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Jag lämnade in AGFAPAN 400 som hade legat i kylen i ca 34 år.
Vissa bilder gick att skönja motivet men det mesta var skrot.
En Japansk snubbe som ägnat hela livet åt just framkallning rådde mig
att slänga återstående film. Hai!
 

vaktmästaren

Aktiv medlem
Lite "kuriosa".
För många år sedan hade Kodak ett labb i Albertslund, strax utanför Köpenhamn på andra sidan sundet.
Dit kunde man som privatperson skicka Kodachrome för framkallning.
Jag utnyttjade det många gånger, snabbt och smidigt!
Postade filmerna på fredagen och hade bilderna/diana i brevlådan på måndagen!
 

M4Z

Aktiv medlem
jag har framkallat Ektachrome som svart/vit i D76, blev kalas. Har inte tiderna framför mig men har allt nerskrivet hemma. Hade inga problem med Remjet som nämns i artikeln ovan.
Provade även att framkala i C-41 kemi men det var ingen höjdare och rekommenderas inte. Bilderna blir väldigt bruna (ljusblå innan reversering) och för att se nåt öht så fick jag gnugga av ett tjockt lager av grönt slem på filmen.
Som svart/vit belv bilderna däremot kalas med ungefär noll korn och fantastiskt kontrast.
 

Hasseg

Aktiv medlem
jag har framkallat Ektachrome som svart/vit i D76, blev kalas. Har inte tiderna framför mig men har allt nerskrivet hemma. Hade inga problem med Remjet som nämns i artikeln ovan.
Provade även att framkala i C-41 kemi men det var ingen höjdare och rekommenderas inte. Bilderna blir väldigt bruna (ljusblå innan reversering) och för att se nåt öht så fick jag gnugga av ett tjockt lager av grönt slem på filmen.
Som svart/vit belv bilderna däremot kalas med ungefär noll korn och fantastiskt kontrast.
Om du kan och har lust och du tror att du kan få fram svartvita negativ av dom gamla Kodachrome som det står c64 på
får du gärna göra detta, skriv då ett pm vad du vill ha betalt för detta
OBS inte bråttom
Mvh Hasse
 

bengtssk

Medlem
Framkallade KodaChrome i Rodinal 1:100 i en timme. Agiterade efter en halvtimme, fixerade och sköljde som vanligt. Det jobbiga är bara att få bort "remjet"-lagret på baksidan, ett svartlager av kol. Använde en gammal tandbortste till detta under rinnande vatten. Blev helt klart synlig resultat, i en ganska konstig färg. Går säkert att göra till hyffsat bra svartvit i lightroom eller photoshop om man vill.
 
ANNONS