Annons

Städa lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

mikaelkr

Aktiv medlem
Hej!

Jag skulle behöva flytta mitt bildbibliotek från ett par nu fulla hårddiskar till en ny större. Kan man få lightroom att flytta alltihop inklusive .xml-filer för Bridge och uppdatera katalogen så att alla tags och inställningar mm följer med? Jag tycker att det kännas som det är en dum idé att bara flytta mapparna med utforskaren.

Egentligen skulle jag vilja göra en ny import av bilderna så att det blir en mappstruktur som hanteras helt av lightroom. Som det är nu bär katalogstrukturen spår av importer med ett antal olika kameratömningsprogram, så det är lite spretigt.

/Mikael
 

vaktmästaren

Aktiv medlem
Om jag har förstått det rätt hur LR funkar så blir det bästa att göra det inifrån LR. Då "ska" alla mappar och justeringar hänga med.
 

reboot81

Aktiv medlem
Du kan exportera/importera taggar (nyckelord) manuellt. Programmets inställningar, inkl förinställningar kan man kopiera manuellt i Finder/Utforskaren.

Men prova och gör en genomtänkt (vad gäller mappstruktur) importering till din nya disk med en ny katalog.
Är du nöjd så behåller du, blir det knas är det bara att göra om.

Se bara till att köra med "Kopiera" och INTE "Flytta" i importmodulen.
 
Du kan exportera/importera taggar (nyckelord) manuellt. Programmets inställningar, inkl förinställningar kan man kopiera manuellt i Finder/Utforskaren.

Men prova och gör en genomtänkt (vad gäller mappstruktur) importering till din nya disk med en ny katalog.
Är du nöjd så behåller du, blir det knas är det bara att göra om.

Se bara till att köra med "Kopiera" och INTE "Flytta" i importmodulen.
Man ska aldrig flytta bilderna annat än i Lightrooms filhanterare. Oerhört viktig regel.
 

horvendile

Aktiv medlem
Man ska aldrig flytta bilderna annat än i Lightrooms filhanterare. Oerhört viktig regel.
Jag flyttar ibland enstaka kataloger (alltså katalogen i Windows-betydelse, inte Lightroom-kataloger) med bilder från en disk till en annan. Då gör jag flytten i Windows och talar sedan om för Lightroom var bilderna hamnat. Det gör jag inte för att det är bästa sättet, utan för att jag någon gång gick bet på att göra det inifrån Lightroom och sedan dess antagit att jag glömt hur man gör.

Förutom att det kanske är ett onödigt extra steg, förlorar jag någon funktionalitet på att göra som jag gör?
 
Jag flyttar ibland enstaka kataloger (alltså katalogen i Windows-betydelse, inte Lightroom-kataloger) med bilder från en disk till en annan. Då gör jag flytten i Windows och talar sedan om för Lightroom var bilderna hamnat. Det gör jag inte för att det är bästa sättet, utan för att jag någon gång gick bet på att göra det inifrån Lightroom och sedan dess antagit att jag glömt hur man gör.

Förutom att det kanske är ett onödigt extra steg, förlorar jag någon funktionalitet på att göra som jag gör?
Den stora risken - och den överlägset främsta orsaken till saknade bilder i Lightrooms katalog - är när användaren flyttat filer och/eller mappar utanför Lightrooms gränssnitt. Är man inte 100 % säker på vad man gör ska man inte hantera bildfilerna utanför Lightroom.

Så länge alla filer är på rätt ställe förlorar du ingen funktionalitet. Men när Lightroom inte hittar bildfilerna har du ett problem.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Har svårt att skapa den översta mappen i strukturen och få LR att hitta den. Tex vid 2016 så skapar jag en mapp på den externa HDD där jag vill samla upp alla undermappar i 2016, dessa ligger i LR på den interna HDD i mappar per dag enligt importstrukturen. Denna nya mapp skapad i Windows ses inte av LR, då det är lite trix att flytta runt några bilder i starten för att LR ska hitta mappen, när den väl är synlig i LR så är det inga problem från LR att släppa alla undermappar där i och flytta från intern disk till extern

Eller går det på något sätt att skapa denna nya toppmapp från LR?
 

M4Z

Aktiv medlem
Du får lägga den i en mapp, inte i roten på en drive.
Så om du har en drive som heter typ E: så kan du inifrån LR inte skapa en mapp i E: utan bara i E:mapp/.
Ett annat sätt att komma runt det är att lägga en bild i mappen du vill att LR skall hitta och sen importera bilden med "add" och inte "move" som val i importdialogen, sen kan du skapa nya mappar där och flytta den första bilden (eller ta bort den)
 
ANNONS