Annons

Val Canon objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

CARu

Ny medlem
Jag behöver ett vardagsobjektiv för gatufoto, familjesammankomster, resor etc. Har sedan tidigare 70-200 och ett 90 makro.
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Skiljer ju rätt mkt i ljusstyrka mellan 1,8 och 4,0 men det spelar kanske inte så stor roll för TS, för mig är det ibland avgörande viktigt.
Om möjligt köp båda genom att spara pengar på beg köp
 

AFJ

Aktiv medlem
Val mellan Canon 50/1,8 STM och Canon 24-70/4L till en Canon fullformat 6D
Det är ju som att fråga om gurka eller pasta smakar bäst. De objektiv du nämner har helt olika användningsområden. Eftersom du inte tycks ha någon normalzoom så tycker jag du skall köpa en zoom. 24-70/4L IS eller 24-105/4L IS. Den senare har just presenterats i ny version, kan vara värt att kolla på.

50/1.8 är ju kul men jag ser det mer som ett komplement än enda objektiv.
 

vaktmästaren

Aktiv medlem
Jag har ett sådant objektiv. Funkar jättebra till min EOS 6D. Jag köpte det så for jag läste om det för några år sedan. Beställde det direkt från Cyberphoto.
Använder det lite då och då. Det funkar utmärkt. Man ska dock vara medveten om att stepmotorn gör att fokuseringen inte är lika "blixtsnabb" som på ett USM-objektiv.
 

larjo

Aktiv medlem
Lite udda val. Behöver du en normalstor eller ett ljusstarkt fast objektiv?
Just 50 mm är mer ett objektiv man kompletterar med som porträttobjektiv. Ett 24 eller 35 mm objektiv funkar bra för allmänfotografering. Väljer man inte de ljusstarkaste varianterna har man nästan råd att köpa båda :)
/Lars
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Båda

Val mellan Canon 50/1,8 STM och Canon 24-70/4L till en Canon fullformat 6D
Köp båda men börja med 24-70/4 så får du ett objektiv som har riktigt bra bildstab (bl.a. för bilder i svagt ljus) samt rejäl vidvinkel på din kamera och som är riktigt skarpt redan vid fullöppen bländare. Objektivet har också bra närbildsläge som fungerar bra och ger skarpa bilder. Nya 24-105/4 som kommer snart är också intressant men även version ett är ett mycket bra objektiv som använts av många av våra mest namnkunniga fotografer i välkända och hyllade bildprojekt (Tänker speciellt på Gerdehags fantastiska landskapsbilder och "Hästmannen" - mycket fotograferat med detta objektiv och en gammal 5D). En beggad 24-105 och ett nytt 50/1,8 är väldigt mycket kvalitet för pengarna och bör kunna fås för runt 5 lax. Får man inte bra bilder med den kombon så spelar det nog ingen roll vilket dyrt objektiv man köper!
 

FotoMajkel

Aktiv medlem
För att ge dig lite mer att få beslutsångest över så bör du kolla in Tamron 24-70 f2,8 VC. Den får du för nästan samma peng som Canon 24-70 f4.
Jag kör med Tamrons och den ger fina bilder och man får 2,8 på köpet vilket inte är dumt. Tung är den dock och inte särskilt smidig.

Så när jag vill ha en lätt kamera kör jag med 50mm f1,8 STM och den gör jobbet mycket bra!
 
ANNONS