Annons

Ny kamera, men vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)

Photocon

Aktiv medlem
Hej.
Har bytt från just en D80 först till en Fuji XT-2 och sen en XH-1 med ett fujinon 16-55. Det är som att byta från en gammal Lada till en fintrimmad Porsche.
Håller med om att det mesta du byter till kommer du att bli nöjd med, så mycket har det hänt.
Jag skrattar varje dag och tycker numera att det är jätteroligt att fotografera igen.
Lycka till med ditt köp.
Som vi säkert alla är överens om så är kameravalet individuellt. I alla fall till en viss grad. "Goda råd kan bli dyra" om de påverkar starkt vill jag påstå i den mån man låtit sig övertygas utan att först varir och känt på de tilltänkta prylarna.

Jag har haft turen att dels i yrket använda de dyraste "slagskeppen" och privat en massa andra märken och kombinationer genom kolleger och vänliga ÅF jag genom åren haft god kontakt med.

Personligen, jag understryker personligen så håller jag med Larwig. Jag bytte mitt ganska stora Nikonsystem mot Fuji. Dels en X-H1 (vilket kändes som att komma hem) och en trevlig X-Pro 2 samt ett antal riktigt skarpa Fujinomgluggar. Däribland 16-55/2.8 som Larwig nämner.

Ergonomi, vikt och för sina prestanda rätt små och relativt billiga objektiv.

Jag testade också X-T2-en alldeles utmärkt kamera med i stort sett samma prestanda som X-H1 vad gäller IQ

Med en budget på c:a 20.000:- kan man idag skaffa en sådan som går på kampanj för för c:a 13k tillsammans med objektivet 18-55/2.8-4.0 OIS (inbyggd bildstabilisering) och sedan få pengar över till det alldeles utmärkta 55-200/3.5-5.6 OIS som motsvarar 80-300mm i bildusnitt/vinkel jmf med en SS.
Dessa objektiv är sannerligen inga s k kitobjektiv i den nedsättande bemärkelse begreppet oftast används.
Resultaten känns professionella.

Att senare komplettera med en fast 35/1.4 eller makronormal gör att man kan bemästra de flesta situationer.

MEN Fuji är mitt personliga val som jag hittat fram till genom trial and error och passar inte alla. Men det är enorm känsla att slippa bära på 3 kg kamera och objektiv jmf med 800 gram upp till 1300 gram med snabb responsiv AF, tydlig sökare och vinklingsbar LCD-skärm samt reglage som nås direkt utifrån istället för att fladdra runt i en massa menyer (när man väl konfigurerat kameran).

Men slutklämmen blir ändå: Skaffa det som känns bäst personligen(och den personliga plånboken).

Den bästa kameran är den man har med sig. Inte den som står hemma i hyllan.

//Lennart
 

unoengborg

Aktiv medlem
Som vi säkert alla är överens om så är kameravalet individuellt. I alla fall till en viss grad. "Goda råd kan bli dyra" om de påverkar starkt vill jag påstå i den mån man låtit sig övertygas utan att först varir och känt på de tilltänkta prylarna.

Jag har haft turen att dels i yrket använda de dyraste "slagskeppen" och privat en massa andra märken och kombinationer genom kolleger och vänliga ÅF jag genom åren haft god kontakt med.

Personligen, jag understryker personligen så håller jag med Larwig. Jag bytte mitt ganska stora Nikonsystem mot Fuji. Dels en X-H1 (vilket kändes som att komma hem) och en trevlig X-Pro 2 samt ett antal riktigt skarpa Fujinomgluggar. Däribland 16-55/2.8 som Larwig nämner.

Ergonomi, vikt och för sina prestanda rätt små och relativt billiga objektiv.

Jag testade också X-T2-en alldeles utmärkt kamera med i stort sett samma prestanda som X-H1 vad gäller IQ

Med en budget på c:a 20.000:- kan man idag skaffa en sådan som går på kampanj för för c:a 13k tillsammans med objektivet 18-55/2.8-4.0 OIS (inbyggd bildstabilisering) och sedan få pengar över till det alldeles utmärkta 55-200/3.5-5.6 OIS som motsvarar 80-300mm i bildusnitt/vinkel jmf med en SS.
Dessa objektiv är sannerligen inga s k kitobjektiv i den nedsättande bemärkelse begreppet oftast används.
Resultaten känns professionella.

Att senare komplettera med en fast 35/1.4 eller makronormal gör att man kan bemästra de flesta situationer.

MEN Fuji är mitt personliga val som jag hittat fram till genom trial and error och passar inte alla. Men det är enorm känsla att slippa bära på 3 kg kamera och objektiv jmf med 800 gram upp till 1300 gram med snabb responsiv AF, tydlig sökare och vinklingsbar LCD-skärm samt reglage som nås direkt utifrån istället för att fladdra runt i en massa menyer (när man väl konfigurerat kameran).

Men slutklämmen blir ändå: Skaffa det som känns bäst personligen(och den personliga plånboken).

Den bästa kameran är den man har med sig. Inte den som står hemma i hyllan.

//Lennart
Ja, Fujifilm gör verkligen fina prylar och det faktum att de ofta kommer ut med firmware uppdateringar som gör deras produkter bättre är inte heller fel. För TS del skulle säkert en X-T2 passa utmärkt kanske dock med batterigrepp vilket får upp farten lite på autofokus förutom att det ger mer rimligt batteriliv och bättre grepp när för längre brännvidder.

Optik TS borde titta på i så fall är deras 100-400/4.5-5.6 för de tillfällen hon vill komma lite närmare djur och fåglar, samt deras 80 mm makro för närbilderna. Med 80mm makro kommer man dessutom en bit ifrån motivet så att man inte skrämmer fjärilen eller vad man nu försöker fotografera. Det ger även utrymme för att ljussätta. Kanske bord man även lägga till en blixt för makrobilderna (gäller oavsett kamera).

Förmodligen är dock priset, på troligtvis en bit över 50 000 för rubbet, aningen högt för TS. Hittills har hon ju bara sagt att kameran får kosta 15 000 kr och där platsar väl XT-2, men sedan kommer ju resten. Risken är väl att hon tänkt sig att kameran är det dyra och resten bara är småsummor. Har jag rätt i det antagandet är troligtvis Sony RX10 iv fortfarande bästa alternativet för att fånga TS motivtyper. Man kan förstås leta begagnat men en del objektiv är ganska nya eller inte så vanliga och därmed sällan dyker upp som begagnade, eller så kan man börja med kamerahus och kitobjektiv och bygga på systemet efterhand som man sparar ihop mer pengar.
 

jounir20000

Aktiv medlem
Ja det kan ju vara ett tänkvärt alternativ att behålla D80 och satsa på optiken istället för tillfället och sen satsa på kameran :) Tackar för råden.
Vad har du för optik till din d80? Dom passar säkert till nyare nikon också. Till att börja med.
Jag gjorde så när jag köpte min kamera (d7200) så körde med 18-105 till början och lånade från andra optik tills jag kunde köpa mer. Bra att ha samma märke som bekanta. Om dom är snälla :)
 
ANNONS