Annons
Gammal 2019-06-08, 22:45
ztenlund

Makten skrev: Du hann svara innan jag ändrade inlägget ovan, så: Det finns inte "new session" i versionen jag kör. Bara "import session". Jag kan alltså inte ens försöka det som herrarna i videon pysslar med.

Vad som är krångligt beror på vad man väntar sig, såklart. För mig är det sjukt krångligt att inte bara ha en browser. Vilket borde vara den första tanken som slår den som ska göra en råkonverterare:-)
Vad står det att du har för version? Har du alltså haft en testversion av Pro som backat till Express e dyl? Express är ju helt gratis för Sony och Fuji, medan Pro är kraftigt rabatterad för den version som är märkesspecifik. Hur Express ser ut vet jag inte, för den försvann för många år sedan till övriga märken.

Nu har jag inte brytt mig om att uppgradera till v12, men nedan är v11 med en session där jag bara bläddrat i filsystemet på min äldre bärbara. Dock är det nog inte standard-"workspace" i senare versioner (se under Window-->Workspace, plus eventuella egna ommöbleringar).
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	C1.jpg
Visningar:	35
Storlek:	51.5 KB
ID:	148265  

Gammal 2019-06-08, 23:12
Makten

ztenlund skrev: Vad står det att du har för version? Har du alltså haft en testversion av Pro som backat till Express e dyl? Express är ju helt gratis för Sony och Fuji, medan Pro är kraftigt rabatterad för den version som är märkesspecifik. Hur Express ser ut vet jag inte, för den försvann för många år sedan till övriga märken.

Nu har jag inte brytt mig om att uppgradera till v12, men nedan är v11 med en session där jag bara bläddrat i filsystemet på min äldre bärbara. Dock är det nog inte standard-"workspace" i senare versioner (se under Window-->Workspace, plus eventuella egna ommöbleringar).
Jag har Express V12 som jag tänkte försöka utvärdera. Vilket ju blir svårt om de funktioner jag vill ha bara finns i Pro. Är måttligt sugen på att betala för något som förmodligen ändå är alldeles för krångligt, även om det säkert är bättre.

Själva råkonverteraren räcker och blir över för mig. Jag gör ytterst sällan något annat än petar med färger och kontrast. Tonade filter händer, men sällan i bilder där jag tyckt att ACR är för svårjobbat med färgerna.

Enda problemet med ACR är att jag inte har några vettiga profiler att utgå ifrån. Färgerna blir helt annorlunda mot C1, vilket naturligtvis bara är en inställningsfråga. Som det är nu sitter jag faktiskt hellre och fipplar där än försöker lära mig ett program som verkar göra allt för att motarbeta mig;-)

För ett tag sen satt jag och manuellt fixade en grundinställning för råfilerna ur min Ricoh GRII. Det tog i princip två hela dagar, men nu ser det ut som jag vill.
Gammal 2019-06-08, 23:26
Erik Schalin

Makten skrev: Saken är att det inte någonstans framgår vad som händer vid "import". Dupliceras filerna? Var hamnar ändringarna vid konvertering? Hur gör jag om jag vill kunna titta på gamla konverterade filer?
Gissar att det finns ngn hjälpvideo på 10 min som reder ut det.
Nu använder jag mest LR och jag gissar att det funkar på liknande sätt att programmet håller pekare till originalfilerna.
Besvara

Bokmärken

Taggar
bildhantering , raw , redigeringsprogram , sony

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:34.