Annons

Kamerasamlare och vad kan man göra åt dem?

Produkter
(logga in för att koppla)

millgard

Aktiv medlem
Dynax7 är definitivt en klassiker. Vilken dräpare när den kom. Förändrade systemkameramarknaden i grund.

Förutom de många andra som nämnts kommer jag att tänka på Canons EOS 5 som hade ögonstyrning av AF-sensorvalet. Klart innovativt. Annars givetvis Nikon FA med Matrixmätning, TTL-dito för blixt och programautomatik.
Nikon 35TI, Contax G3 och Minox är väl också rätt givna i en samling.
 

PMD

Aktiv medlem
Om vi håller oss till filmkameror så är följande ur min samling valda pga nån slags "historisk signifikans":

Zeiss Ikon Contax II
Zeiss Ikon Super Ikonta B
Rolleiflex Standard
Argus FA (fast jag skulle hellre vilja ha en Argus A)
Kodak Retina I
Nikon F
Topcon Re Super
Pentax Spotmatic
Canon Pellix
Olympus Pen FT
Nikon F2
Minolta SRT-101 (en Minolta SR-2 skulle sitta fint, men de är dyra och sällsynta)
Konica Autoreflex T
Olympus OM-1(n)
Canon New F-1
Minolta 7000

Det finns förstås en hel del fler kameror som är historiskt signifikanta, men min tid och min budget är begränsade.
 

afe

Aktiv medlem
Jag har aldrig samlat på kameror (men ägt många åtminstone under kortare tid innan jag insett att jag inte haft råd att ha dem samla damm på hyllan).

De jag möjligen ångrar att jag inte behöll är nog följande (utan inbördes ordning):

  • En gammal Rolleiflex med okänt objektiv
  • Hasselblad 500 C/M med 80 mm
  • Minolta Dynax 9
  • Olympus OM2
  • Fuji X100 (fast nu vill jag nog hellre ha X100S som är mycket bättre)

Några andra kameror av alla de jag gjort mig av med under åren saknar jag inte ett dugg. Visst vore det kul att ha dem i en hylla eller så, men det är fullständigt meningslös om jag inte använder dem :)
 

Photocon

Aktiv medlem
Min ångerlista är lång över kameror jag borde behållit (men vem f-n hade haft råd att ha dem kvar med min ekonomi när andra prylar behövdes)

Leicaflex
Leica R3-mot
Leica R4
Contax RTSII
Contax 137 MA
Rolleflex med Planar 80/2.8
Hasselblad 500 EL/M
Hasselblad 2000 FC/M
Hasselblad 500 C/M
(Till bladarna hade jag 50, 80, 100/2 och 150 mm Zeissgluggar samt ett antal magasin)
Leica M4-P
Minolta CL
Rollei 35 SE
Canon F1 old
Canon F1-n (OS-modellen från 1984)
Canon A1 ( kameran som är arketypen för alla PASM från 70-talet)
Pentax MX
Pentax LX
Pentax Spotmatic
Mamiya 645 Super (första versionen)
Zenza Bronica
Nikon F
Nikon F2
Nikon F2 AS
Nikon FM
Nikon FM2
Nikon F3
Nikon F3 HP Titan
Nikon FE
Nikon FA
Olympius OM-1
Topcon RE Super
Baby Rolleiflex (grå)
Olympus Pen FT
Plus ett antal gamla bälgkameror från Kodak, Agfa
Zorki (glömt beteckningen)

Men det var kul att ha dem och merparten har använts av mig för att göra bilder som publicerats. Några av dem t o m i Sveriges alla dagstidningar samma dag och en av dem dessutom i Europas största blaskor. Gäller inte de gamla bälgkamerorna:)
Kanske låter skrytsamt men jag råkade vara ensam på plats vid ett par omvälvande händelser som berörde både internationellt och nationellt. Blaskan jag var anställd vid tog huvudintäkterna. Jag fick 30%.

Fast jag råkade hitta min lilla fickkamera som jag använder när jag vill vara diskret. Avbildad nedan. Skämt åsido. När jag råkar gå på stan med den blir det plötsligt trängselfritt, för att inte säga folktomt på trottoaren.
"Luftvärnskanonen" är plåtad med en NEX-7.

//Lennart
 

Bilagor

Senast ändrad:
ANNONS