Annons

Någon som vet vad detta är för kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är ingen nybörjare, jag har håll på att fota digitalt i ca 8 år och analogt i ca 2 år. Jag tänker inte sälja kameran utan använda den :)
Jag vill framkalla bilderna själv för mig finns det inget bättre i världen än att stå i ett mörkrum och framkalla. Men har ingen plats här hemma att framkalla och håller på att leta efter något ställe man kan hyra eller liknande :)
Jag vill inte skanna in negativet , det tar bort det roliga med att fota analogt, att framkalla själv ;)
 

Artis

Aktiv medlem
Jag är ingen nybörjare, jag har håll på att fota digitalt i ca 8 år och analogt i ca 2 år. Jag tänker inte sälja kameran utan använda den :)
Jag vill framkalla bilderna själv för mig finns det inget bättre i världen än att stå i ett mörkrum och framkalla. Men har ingen plats här hemma att framkalla och håller på att leta efter något ställe man kan hyra eller liknande :)
Jag vill inte skanna in negativet , det tar bort det roliga med att fota analogt, att framkalla själv ;)
Håller med fullständigt :)

Lycka till!
 

Worley

Avslutat medlemskap
Roligt! Mörkrummen har ju nästan försvunnit, så det är roligt att någon vill bygga ett nytt. Om du skaffar en lokal skulle du ju kunna fundera på om du vill bilda en förening för analoga fotografer.

Det finns väl en del saker att tänka på också. Exempelvis att det är ett miljöbrott att hälla fotokemikalier i de allmänna avloppen osv.
 

afe

Aktiv medlem
Kolla om du inte har någon fotoklubb med labb i din närhet. Här i Uppsala har vi t.ex. Uppsala Fotografiska Sällskap där man för en blygsam summa får tillgång till bl.a. deras mörkrum.
 
Kolla om du inte har någon fotoklubb med labb i din närhet. Här i Uppsala har vi t.ex. Uppsala Fotografiska Sällskap där man för en blygsam summa får tillgång till bl.a. deras mörkrum.
Gymnasiet jag gick på hade mörkrum men är osäker på om det finns kvar och om det finns kvar tror jag inte att jag får använda det, även om jag hade betalat. Men jag får helt enkelt bara leta vidare :)
 

Worley

Avslutat medlemskap
Ilford har en Darkroom Finder på sin hemsida. Men den visar att det finns väldigt få mörkrum i Sverige dit allmänheten kan få tillträde.

Förr i tiden fanns det gott om skolor och fotoföreningar med mörkrum men de flesta är avvecklade nu.

Det praktiska alternativet om man vill fota analogt och inte har väldig tur med var man bor, är att skanna och skriva ut med bläckstråle eller lambda.

Om du redan fotar analogt och inte har mörkrum så förstår jag heller inte vilken skillnad rolleiflexen gör? Negativ som negativ, typ.
 
Senast ändrad:

afe

Aktiv medlem
Det framgår ju att Louise haft tillgång till mörkrum, men inte längre har det. Jag håller för övrigt med att det är roligare att göra hela kedjan fram till papperskopior mer kemikalier när man ändå håller på - sedan kan man förstås skanna papperskopiorna när man väl är klar om man vill lägga upp dem på nätet; jag tycker det brukar blir mycket bättre än negativskanning.
 

Worley

Avslutat medlemskap
Att skanna papperskopior är enklare än att skanna negativ. Men om man har rätt utrustning och en bra metod så ger de skannade negativen bättre bildfiler. Det gäller att hitta ett arbetsflöde som ger en kontrast och tonalitet som motsvarar en framkallad bild. Några är duktiga på det, andra inte alls.

Om man skannar kan man dessutom använda alla filmtyper, svartvitt, färgneg, dia, småbild, mellanformat, storformat. Man slipper också påverkan på miljö och hälsa.

Jag har själv jobbat mycket i mörkrum och tyckte att det var roligt. Men jag ser ingen principiell eller ideologisk anledning till att förkasta hemskanning. Det är också roligt, är mer praktiskt och ger tillräckligt bra resultat för all normal bildanvändning.
 

millhouse

Aktiv medlem
Högst märkligt .....

Ja, det är högst märkligt att när Louise klart skriver att det hon vill är att fotografera analogt och göra hela processen analogt så kommer det en del som gör frågor om detta..
Varför då ? Själv har jag ett stort mörkrum och jag menar stort. Jag kan göra hela "linan" från framkallning till kopior i såväl svart vitt som negativ färg och även Ilfochrome, alltså dia. Vad gäller det sista så har fotopappret slutats att säljas men jag köpte en stor del av det sista som fanns i Tyskland.
Jag skriver inte detta för att skryta som säkert många säkert tycker. Jag är bara lyckligt lottad att ha ett stort fotolabb i mitt hus. Att sätta på musiken man gillar och stänga dörren i fotolabbet är en "Lisa" för själen.
Tyvärr så slängde dom flesta fotoklubbar ut sin utrustning när den digitala vågen kom. Men det finns analog utrustning att köpa på tex Ebay i Tyskland (man slipper tullkostnader). Så det går att "bygga" ett mörkrum om man vill. Här i Sverige tycks som att all analog utrustning har körts till återviningen i takt med att det kommit ut nya digitala modeller. Men helt klart är det första steget att ha utrymmen.
Jag kommer inte att förstå varför det så ofta skrivs nedsättande om analog fotografering och dom som även står i mörkrumet och arbetar med från "ax till limpa".
Louise hoppas att du finner en lösning. Om du inte haft så långt till mig så skulle du vara välkommen
.
Så till sista, forumvärden afe, jag väntar på svar om det där med analogtalibaner ?
 

stefohl

Aktiv medlem
Det framgår ju att Louise haft tillgång till mörkrum, men inte längre har det. Jag håller för övrigt med att det är roligare att göra hela kedjan fram till papperskopior mer kemikalier när man ändå håller på - sedan kan man förstås skanna papperskopiorna när man väl är klar om man vill lägga upp dem på nätet; jag tycker det brukar blir mycket bättre än negativskanning.
Det håller jag inte alls med om. Snarare tvärtom, ska man få ut allt som finns i negativet är det viktigt att starta med negget. Kolla till exempel på Hasse Perssons nya bok Studio 54, med sina mörka interiörer. Skulle vi ha skannat printarna skulle det aldrig gått att få fram valörerna i de mörkaste partierna. Det handlar bara om att få skannerprogrammet att göra som du vill, inte som programmets automatik vill.
 

afe

Aktiv medlem
Ja, om man ska trycka eller publicera bilderna på annat sätt än de analoga utskrifterna kan det nog vara bättre att skanna negativ, men en kopia gjord i mörkrummet för hand har en speciell känsla för den som gjort den (förutsatt att man gillar att slabba alltså) och för många är det en stor del av nöjet med den analoga fotograferingen.

Det jag menade är att det är lättare att få ett bra resultat när man skannar papperskopior med enkel utrustning än vad det är med negativ, men det är förstås bara enligt min begränsade erfarenhet - jag kör nästan uteslutande digitalt nu för tiden.
 

Worley

Avslutat medlemskap
Så kan det säkert vara för dig, men inte nödvändigtvis för alla, och enligt TS inte för henne:
Naturligtvis håller jag tummarna för att TS ska förverkliga sin ambition att jobba i mörkrum.

Mörkrumsutrustning slumpas ofta bort på Blocket, så det är inte en omöjlig ambition.

Men eftersom jag vet hur svårt det kan vara att få tag på vettiga mörkrum nuförtiden,ville jag bara framhålla realiteten för de flesta analoga fotografer nuförtiden. Skanning är bra och det är inte fusk. Det är ett bättre alternativ än att inte kunna jobba med film alls.

Over and out ;)
 

millhouse

Aktiv medlem
Ja, om man ska trycka eller publicera bilderna på annat sätt än de analoga utskrifterna kan det nog vara bättre att skanna negativ, men en kopia gjord i mörkrummet för hand har en speciell känsla för den som gjort den (förutsatt att man gillar att slabba alltså) och för många är det en stor del av nöjet med den analoga fotograferingen.

Det jag menade är att det är lättare att få ett bra resultat när man skannar papperskopior med enkel utrustning än vad det är med negativ, men det är förstås bara enligt min begränsade erfarenhet - jag kör nästan uteslutande digitalt nu för tiden.
Ja, du Anders nu har du åter engång givit oss som har "fräckheten" att stå i mörkrum ett nytt begrepp - "förutsatt att man gillar att slabba alltså ". Slabba var alltså ordet för dagen. Nu skriver ju du att du uteslutande ägnar dig åt digitala. Så min fråga är om du nu kan ge oss ett ord för vad du sysslar med i den digitala processen - kan möjligen dabbar var ett ord ?
Som jag skrivit om tidigare så har denna tråd handlat mindre om råd och dåd till Louise som vill ägna sig åt en hel analog process till att "peta i olika digitala dito". Nu är ju detta inte så ovanligt att analoga trådar hamnar helt i det digitala.
Så Anders svara på Analogtalibaner och slabba. Trist att forumsvärden gömmer sig. Kanske du skall vara forumsvärd på den digitala sidan ?
 

millgard

Aktiv medlem
Jag har inte uppfattat att någon i tråden uttalat sig "nedsättande" om analogt mörkrumsarbete. Kanske dags att känna sig mindre kränkt av andras åsikter för några deltagare här? :D

Det är otroligt skoj att jobba i mörkrum (även kallat "slabba")- om man har tiden, pengarna och engagemanget. Det kanske TS har. Det är oslagbart häftigt att se en bild växa fram under kopiearbetet med de häftiga kontraster man kan få om man vill.

Däremot är det ingen förutsättning för att fotografera med den fina mellanformatskameran. Om man fotograferar bara någon film ibland är kemin en begränsande faktor för filmframkallningen med tanke på dess begränsade hållbarhet. En enklare väg kan då vara att skicka filmen på framkallning, få scannade bilder till datorn och sedan ha negativen att göra egna papperskopior av i mörkrummet när andan faller på.

Jag har alla grejor kvar - i den händelse att - men har inte använt dem på många år eftersom det är enklare att skicka och i förekommande fall skriva ut. Eller mejla bilden och få en förstoring i brevlådan för kaffepengar. Jag är lat och fattig, så det blir mitt val. Men det betyder inte att man behöver såga andras val, eller ens lägga sig i dem. :)

Analogtaliban är ett kul ord, jag kallar mig gärna det (också) eftersom jag gillar att fotografera på gammalt vis med dia eller sv och har bra kameror för det. Heja alla analogtalibaner!
 

afe

Aktiv medlem
Jag menade inget nedsättande med mina uttryck, och trodde inte de kunde tolkas så. Jag har tillbringat en herrans massa timmar slabbandes i mörkrum, då jag arbetade som fotograf då film var enda alternativet. Jag skulle gärna göra det igen, men har tyvärr inte riktigt tiden för det. Med analogtaliban menar jag sådana som tycker att film är det enda rätta, och det finns naturligtvis motsvarande digitaltalibaner :)
 

millhouse

Aktiv medlem
Det hedra dig...

Jag menade inget nedsättande med mina uttryck, och trodde inte de kunde tolkas så. Jag har tillbringat en herrans massa timmar slabbandes i mörkrum, då jag arbetade som fotograf då film var enda alternativet. Jag skulle gärna göra det igen, men har tyvärr inte riktigt tiden för det. Med analogtaliban menar jag sådana som tycker att film är det enda rätta, och det finns naturligtvis motsvarande digitaltalibaner :)
Anders, det hedrar dig att du svarar på min fråga.
Jag anser att man här på Fotosidan vilket är ett forum för fotograf inte skall använda begrepp som har koppling till politiska eller religiösa ståndpunkter/åsikter. Det har genom åren för min del varit helt klart att det finns dom som fotografera analogt och dom som fotograferar digitalt. På min "karta" har det aldrig funnits tanken att ge någon med annan fotoinriktning ett epitet.
Jag hoppas att fotosidan i framtiden är just vad den skall vara ett forum för fotografi och inget annat.
Jag har redan redogjort för att jag trivs med och har utrustning nog för att ägna mig åt analog fotografi rakt igenom och det tänker jag fortsätta med helt enkelt för att jag tycker det är min fotografiska "still". Vad andra gör är inte min sak.
För mig är det viktiga att nå fram till den fotografiska bilden , vägen ditt saknar helt intresse.
Och därmed är denna fråga avklarad för min del.
 
Jag kommer inte skriva mer på denna tråden nu :) Jag har fått det svar jag sökte efter och jag vill tacka så mycket för er hjälp! :D
Diskutera ni vidare om ni vill så ska jag fortsätta leta efter ett mörkrum att använda :)
Ha det jätte bra alla! :D
 
ANNONS