Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DNG converter

Produkter
(logga in för att koppla)

sagoskog

Aktiv medlem
När jag ska omvandla mina .cr2 filet till DNG i Adobe DNG converter och väljer att ändra i det nya filnamnet så att även datumet kommer med, står dagens datum i filen, inte datumet då bilden är tagen. Hur kommer detta sig och hur gör jag för att konvertera filen till DNG samtidigt som jag döper om den med datum i filnamnet?
 

Fogel70

Aktiv medlem
Det låter som konverteraren använder datum för när filen skapats och inte datumet för när bilden togs. Kolla om det även går att välja foto-datumet, för båda dessa datum bör finnas med i varje raw-bild.

Annars bör det gå att hitta andra program som kan döpa om filen mha foto-datumet.
 

CHenrik85

Avslutat medlemskap
dng converter

Hej! Hittar inte var man startar en ny tråd så testar här...

Jag var igång med att konvertera mina bilder till .dng med Adobe dng Converter. Men av någon anledning matades mitt usb ut (har Mac) vilket resulterade i att alla bilder försvann och kvar vara bara tre filer med typ: Alias. Som varken går att öppna eller slänga... Min fråga är om det är möjligt att "hitta/återskapa" bilderna igen"?
 
ANNONS