Annons
Gammal 2019-02-05, 18:15
Flash Gordon

iSolen.se skrev: Du behöver några starka ljuspunkter, har du inga nattbilder?
Nu var det inte det mitt inlägg handlade om. Utan att LR numera fungerar mycket bättre än förr. Då i ljus mellan soluppgången och blåtimmen.
Varför pratar du nu om nattbilder?

Jag la nyss upp en .
Vad är du nu ute efter?

Här har du en länk. Är det några fel på bider tagna med Fuji? I så fall jhar jag inte hört om dem.
Detta är en en bild tagen för ett tag sedan med X-PRO2. Sedan dess har vi fått ett antal uppdateringar som skall ha gjort kameran och objektiven bättre.

Så vad är det du vill bevisa Lars? Karspråk är alltid bättre än en massa knasiga antydningar.

https://www.fotosidan.se/gallery/vie...97/3692295.htm
Gammal 2019-02-05, 18:43
alfin

Flash Gordon skrev: Detta är en en bild tagen för ett tag sedan med X-PRO2. Sedan dess har vi fått ett antal uppdateringar som skall ha gjort kameran och objektiven bättre.

Så vad är det du vill bevisa Lars? Karspråk är alltid bättre än en massa knasiga antydningar.
Vad syftar du på?
Gammal 2019-02-05, 18:56
Flash Gordon

alfin skrev: Vad syftar du på?
Sorry Lars. Du är helt oskyldig. Jag blandade ihop dig med Ola.
Gammal 2019-02-05, 19:09
Flash Gordon

iSolen.se skrev: Du behöver några starka ljuspunkter, har du inga nattbilder?
Eftersom jag blandade ihop dig med Lars tar vi det en gång till.
Jag har testat LR en hel del mot Capture One 12 och On 2019.2.
Skillanden är numera mycket liten och resultaten väldigt lika.

Jag var nog den första som slog larm om att LT var usel på att hantera Fuji X-TRANS.
Så nu kan jag också var en av de första på att meddela att Adobe numera åtminstone i LR hanterar X-TRANS mycket bättre.
Fast jag ser inte kopplingen till nattbilder.
Vi kan fota med stativ på basiso eller skruva upp ISO.
Hur vi gör det har stor inverkan på resultatet.
Så förklara gärna Ola vad du är ute efter så skall jag försöka svara
Gammal 2019-02-05, 19:12
afe

Problemet som beskrivs i trådstarten gäller just nattbilder, så det är väl relevant om nya LR löser det. Annars har förbättringarna i LR inget med ämnet att göra ...
Gammal 2019-02-05, 20:10
Flash Gordon

afe skrev: Problemet som beskrivs i trådstarten gäller just nattbilder, så det är väl relevant om nya LR löser det. Annars har förbättringarna i LR inget med ämnet att göra ...
Eftersom inte någon av oss en riktigt sett beviset på att det verkligen finns ett problem så bör vi starta där.
Gammal 2019-02-05, 20:42
alf109

Flash Gordon skrev: Eftersom inte någon av oss en riktigt sett beviset på att det verkligen finns ett problem så bör vi starta där.
Det är just detta som är problemet med dessa forum och alla som sätter på sig den egna doktorshatten? "Eftersom vi inte sett några bevis". Alltså man ställer en fråga om ett uppenbart problem och blir ställd inför någon sorts "rättegång" där man ifrågasätts eftersom "man inte presenterat några bevis"...

Vill bara påpeka att jag förmodligen har minst lika stor erfarenhet som fotograf som herrarna som uttalar sig i alla forumtrådar i all oändlighet. Enkelt och rakt uttryckt: Kan ni inte för en gångs skull bara hålla käften när ni inte har nått att tillföra?

Jag presenterade en bild med "bevis" och hänvisade till cyberphotos testbilder för den som vill ha fler "bevis".

Jag skriver också att problemet även finns hos andra kameror med att det är extra tydligt med Fujikamerora.

Jag plåtar, till skillnad från många som uttalar sig som experter om allt mellan himmel och jord, med mina kameror och kan alltså bedöma om de beter sig olika i olika ljussituationer.

Detta var definitivt mitt sista inlägg i dessa forumtrådar. Känns inte direkt meningsfullt då de som frekventerar forumen mest intensivt mest verkar vara intresserade av att ifrågasätta frågeställaren och dessutom själva snackar en massa skit allt som oftast.
Gammal 2019-02-05, 20:45
afe

Väl rutet, Alf! Tyvärr har du allt för rätt; nästan alla trådar spårar ur och oftast p.g.a. samma personer ...
Gammal 2019-02-05, 23:26
Flash Gordon

alf109 skrev: Det är just detta som är problemet med dessa forum och alla som sätter på sig den egna doktorshatten? "Eftersom vi inte sett några bevis". Alltså man ställer en fråga om ett uppenbart problem och blir ställd inför någon sorts "rättegång" där man ifrågasätts eftersom "man inte presenterat några bevis"...

Vill bara påpeka att jag förmodligen har minst lika stor erfarenhet som fotograf som herrarna som uttalar sig i alla forumtrådar i all oändlighet. Enkelt och rakt uttryckt: Kan ni inte för en gångs skull bara hålla käften när ni inte har nått att tillföra?

Jag presenterade en bild med "bevis" och hänvisade till cyberphotos testbilder för den som vill ha fler "bevis".

Jag skriver också att problemet även finns hos andra kameror med att det är extra tydligt med Fujikamerora.

Jag plåtar, till skillnad från många som uttalar sig som experter om allt mellan himmel och jord, med mina kameror och kan alltså bedöma om de beter sig olika i olika ljussituationer.

Detta var definitivt mitt sista inlägg i dessa forumtrådar. Känns inte direkt meningsfullt då de som frekventerar forumen mest intensivt mest verkar vara intresserade av att ifrågasätta frågeställaren och dessutom själva snackar en massa skit allt som oftast.
Tycker faktisk du denna gången har helt fel. Har man problem bör man ge så mycket information som man kan.
I det här fallet bjöd du inte till särskit mycket. Du ville inte tala om om det var raw. Inte vilken kamera du använt. Hur du fotat eller något annat.
Skall vi döma tjuven bara för du säger hen är skyldig? Är inte alla oskyldiga innan något annat bevisats? Det är väl det vi står för i en demokrati.
Du var väldigt förtegen om allt.
Vill man vara åklagarvittne får man också komma upp med lite trovärdiga bevis. Det gjorde du inte.
Flera av oss har gått igenom våra filer för att hitta liknande problem. Vi har inte hittat några.
Är detta ett Fuji problem eller kanske mer ett problem om hur du fotograferar. Jag vet att du är en duktig fotograf men även sådana kan ibland cykla ner i diket.
Vi andra kan inte replikera problemet och du har inte gett oss mycket bevis. Viil du ha hjälp så får du nog bjuda till mer själv.

Senast redigerad av Flash Gordon den 2019-02-05 klockan 23:49.
Gammal 2019-02-06, 00:27
PeterWem

alf109 skrev: Det är just detta som är problemet med dessa forum och alla som sätter på sig den egna doktorshatten? "Eftersom vi inte sett några bevis". Alltså man ställer en fråga om ett uppenbart problem och blir ställd inför någon sorts "rättegång" där man ifrågasätts eftersom "man inte presenterat några bevis"...

Redan i ditt första! svar visade du att du hade noll intresse för en lösning på ett problem du, inte jag, äger.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:20.

B+W Filter