Annons

Makro till insektsfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

tordistehag

Medlem
Jag är nybörjare på fotosidan o hoppas att jag lyckats pricka rätt forum för min fråga:

Min stora hobby är bortsett från fotografering entomologi, dvs insekter. Nu vill jag kombinera dessa två och börja fotografera småkrypen. jag behöver således ett bra macroobjektiv till min Nikon D90. Jag funderar på Sigmas 105 mm eller möjligtvis Tamron 90 mm., Sigma 150 mm tycker jag är för dyr.. Är det någon som har ett köpråd eller andar erfarenheter att dela med sig.

Vänligen
Tord
 

sneckarn

Aktiv medlem
Jag är nybörjare på fotosidan o hoppas att jag lyckats pricka rätt forum för min fråga:

Min stora hobby är bortsett från fotografering entomologi, dvs insekter. Nu vill jag kombinera dessa två och börja fotografera småkrypen. jag behöver således ett bra macroobjektiv till min Nikon D90. Jag funderar på Sigmas 105 mm eller möjligtvis Tamron 90 mm., Sigma 150 mm tycker jag är för dyr.. Är det någon som har ett köpråd eller andar erfarenheter att dela med sig.

Vänligen
Tord
Hej Tord
Välj du ett Tamron 90
//Roos
 

dumbo

Aktiv medlem
Tamron 90 eller Tokina 100 skulle jag välja. För insektsfoto är Sigma 150 såklart att föredra pga att arbetsavståndet är typ det dubbla vid närgränsen, men är den för dyr så är den. :)
 

tordistehag

Medlem
kanske sigma 150 mm

Tamron 90 eller Tokina 100 skulle jag välja. För insektsfoto är Sigma 150 såklart att föredra pga att arbetsavståndet är typ det dubbla vid närgränsen, men är den för dyr så är den. :)
Verkar som alla påpekar att autofokusen är relativt kass på både Tamron 90 och Sigma 105 mm men bildkvaliten är utmärkt på båda.

Om man väljer att lägga upp nästan det dubbla priset för ett Sigma 150 mm med HSM-motor, funkar autofokusen snabbare o bättre då.
 

dumbo

Aktiv medlem
Det verkar som att det skiljer lite vad gäller AF på Tamron 90 med eller utan motor i objektivet. Jag tycker att den utan motor (som jag själv har) till Nikon är både hyfsat snabb och träffsäker, medan den med motor ska vara mer tveksam, sas. Jag har inte testat den senare själv dock.

Jag har inte testat Sigman "på riktigt" och inte jämfört med de andra sida vid sida så hur AF:en funkar i praktiken vågar jag inte svara på. Gissningsvis är den något snabbare än de andra två, men...

AF:en på typ alla makroobjektiv är ju långsammare än på motsvarande icke-makron. För makrofoto är dock manuell fokus ofta att föredra, så så länge objektivet inte ska användas som kort/medium tele i nån större utsträckning spelar det kanske inte nån jätteroll.
 

JohanPixels

Aktiv medlem
Jag är nybörjare på fotosidan o hoppas att jag lyckats pricka rätt forum för min fråga:

Min stora hobby är bortsett från fotografering entomologi, dvs insekter. Nu vill jag kombinera dessa två och börja fotografera småkrypen. jag behöver således ett bra macroobjektiv till min Nikon D90. Jag funderar på Sigmas 105 mm eller möjligtvis Tamron 90 mm., Sigma 150 mm tycker jag är för dyr.. Är det någon som har ett köpråd eller andar erfarenheter att dela med sig.

Vänligen
Tord

Köp en begangnad sigma 150 eller 180, annars kommer du ånga dig sen. Enligt mig duger ca 100mm på din kamera endast till att fotografera blommor o liknande.
 
ANNONS