Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt till snowboardhopp?

Produkter
(logga in för att koppla)

Forslund

Aktiv medlem
Hur får man ut bäst resultat av blixten när man fotar snowboard..?
Har för mig att jag körde 1/500 f3.5 förra året. Hur funkar blixten med den tiden om jag kör med min 1n RS? Synktid?

Skall man köra full kräm eller slå av lite på kraften?
Vad jag vill är att få mer skjut i färgerna och att lätta upp skuggor i ansiktet.

Är det känsligare om man kör med dia?

Kan man köra med blixten i sladd á la porträtt eller funkar det lika bra med blixten i blixtskon?
Jag tänkte köra med en vidvinkel eller fisheye för att få höjd i hoppen!

Oj, blev många frågor på en gång.. Hoppas någon vänlig själ har tid!?
 

johanfalkman

Aktiv medlem
Din 1n klarar max 1/250 i x-sync.

Ett tips.. spotmät mot bakgrunden, kör det värdet i manuellt läge. Ställ in blixten på TTL och överexponera +1 på blixten. Då får du mer tryck i färgerna på åkaren. Ställ hellre blixten på ett stativ + sladd, eller trådlöst om du kan köra med det.
 

Forslund

Aktiv medlem
Så då måste jag köra 1/250? Blir knepigt att frysa ett hopp med den tiden:(.

Hur menar du attjag skall spotmäta mot bakgrunden? Mot snön?
 

mrsandin

Aktiv medlem
Du använder ju blixten för att frysa motivet i rörelse. Så du kan nog lungt köra med 1/250 som slutartid. Följ de råd här ovan så fixar det sig!
 

johanfalkman

Aktiv medlem
Ja är det en ljus vinterdag så blir det knepigt..

Däremot om det är kväll eller natt så är det inga problem eftersom då kommer ju blixten vara det som "fryser" bilden.

Dagsljus:

Spotmät mot snön och överexponera ca 1-1.5 steg om du vill ha riktigt vit snö. Med en tid på 1/250 så kommer du få VÄLDIGT liten bländare vilket kanske innebär att din blixt inte orkar med.

Kväll:

Om det finns något du vill ha med i bakgrunden så spotmäter du på det föremålet, underexponera 1-2 steg ock kräma på blixten +1.
 

Forslund

Aktiv medlem
johanfalkman skrev:
Ja är det en ljus vinterdag så blir det knepigt..



Dagsljus:

Spotmät mot snön och överexponera ca 1-1.5 steg om du vill ha riktigt vit snö. Med en tid på 1/250 så kommer du få VÄLDIGT liten bländare vilket kanske innebär att din blixt inte orkar med.

Kväll:

Om det finns något du vill ha med i bakgrunden så spotmäter du på det föremålet, underexponera 1-2 steg ock kräma på blixten +1.
Hur menar du att det blir problem på en ljus dag? Det borde väl vara bättre när det är ljust om man har en så pass lång tid. Klarar blixten verkligen att frysa en så pass snabb rörelse?

Förstår fortfarande inte det där med att spotmäta snön.. Vitt är väl vitt? Då borde man kunna mäta som vanligt?
Vad är en VÄLDIGT liten bländar? f 8? 11? Skall väl blixten klara?
 

Walle

Aktiv medlem
Forslund skrev:
Hur menar du att det blir problem på en ljus dag? Det borde väl vara bättre när det är ljust om man har en så pass lång tid. Klarar blixten verkligen att frysa en så pass snabb rörelse?

Förstår fortfarande inte det där med att spotmäta snön.. Vitt är väl vitt? Då borde man kunna mäta som vanligt?
Vad är en VÄLDIGT liten bländar? f 8? 11? Skall väl blixten klara?
Det är just det som blixten är så mycket bättre på än kameran, att frysa snabba rörelser. Blixten brinner ju bara en bråkdel av den tid som slutaren är öppen. Med blixt så kan du frysa rörelsen av en luftgevärskula...

Men visst blir det större problem när det är ljust, för då är blixten inte dominerande ljuskälla.

Att spotmäta på snön och sen pluskompensera är bra om man vill försäkra sig om att snön blir vit.
Om man kör evaluerande ljusmätning så är det stor risk för att snönn blir grå istället...så nej, vitt är inte alltid vitt.
 

Erik F

Aktiv medlem
Bilxten "lyser" inte under hela exponeringen utan endast en mycket kort tid.

Jag har fotograferat karate och fryst sparkar på en synktid av 1/60. Det kan bli lite spår fåre/efter åkaren/benet men inte så mycket.
 

Andreas74

Aktiv medlem
Om blixten endast funkar ned till 1/250 sek betyder inte det då att den lyser i 1/250sek?

Om blixten lyser så mycket kortare än det varför går det då inte att knäppa med kortare slutartid?
 

johanfalkman

Aktiv medlem
Därför att slutaren i kameran endast är FULLT öppen i 1/250 sek.. eller inte ens det... Om du skulle slå en blixt när slutren inte är hellt öppen så skulle slutaren lämna en svart skugga på filmen. Tänk dig slutaren som 2st gardiner som dras isär och igen fast väldigt snabbt så kan du nog tänka dig vad som händer om man blixtrar när de är "halvöppna".

En vanlig kompaktbilxt har en brinntid på kanske 1/20000 sek.. eller nåt liknande..
 

Forslund

Aktiv medlem
är det bäst att köra på så kort synktid som möjligt?

Men om man vill försäkra sig om kritvit snö? Blir inte åkaren överexponerad då?
 

Walle

Aktiv medlem
Selle skrev:
Hur funkar det där med FP-blixt "snabb synktid" då?
Med FP-blixt så blixtrar blixten många gånger i snabb följd för att inte det ska bli "skuggor" av slutaren. Men man får kraftigt förkortad räckvidd på köpet. Dessutom så fryser inte blixten rörelser när man kör i FP-läget.
 

Walle

Aktiv medlem
Forslund skrev:
är det bäst att köra på så kort synktid som möjligt?

Men om man vill försäkra sig om kritvit snö? Blir inte åkaren överexponerad då?
Bäst och bäst, det beror ju på hur du vill exponera bakgrunden, och vad du vill ha för skärpedjup. Kör du snabbaste synktid så får du ju kortare skärpedjup (om du bibehåller samma exponering på bakgrunden, d.v.s).

Nej, snön är ju vit, så exponerar du den så den blir vit så har du ju en normal exponering. Således blir även åkaren korrekt exponerad.

Blixtautomatiken sköter exponeringen på förgrunden. Så länge du inte pluskompenserar blixen så ska det bli korrekt exponering.
 

johanfalkman

Aktiv medlem
Håller inte med om att åkaren kommer bli rätt exponerad om man exponerar snön "vit", det kommer förmodligen leda till att åkaren blir en aning underexponerad, men det är det blixten är till för. Det är min erfarenhet av fotografering i starkt solljus vintertid, fast det beror på om åkaren har solen i ryggen eller i ansiktet.
 

Martin74

Aktiv medlem
Intressant !

Walle skrev:
Med blixt så kan du frysa rörelsen av en luftgevärskula...
Precis vad jag vill fotografera !

JAg har börjat med blåsrörspilar som går långsammare, samt placerat 2 foliebitar (aluminium) framför målobjektet.
När pilen träffar foliebitarna kortsluts dom och triggar en manuellt inställd blixt.

Rummet är mörkt, kameran inställd på 4 sek.

Ändå blir "spåret" efter pilen 2 cm !

Blixten är inställd på full effekt, ledtal ca 35.

Lägre effekt borde ge kortare brinntid, men då blir det för mörkt !

Måste jag ha ett jätteaggregat/blixtlampa och köra på minsta möjliga effekt ???

mvh
MArtin
 

Walle

Aktiv medlem
Jag har ingen koll på vad olika blixtar har för brinntid, men en person som verkar ha bra koll på det är Jarl Rideg. Nu när jag tittar på hans bilder igen så ser jag att luftgevärskulan faktiskt inte är helt fryst i bilden, så jag kanske ljög i mitt förra inlägg.
 
ANNONS