Annons

Nikon 135 mm f/2 - The King of Bokeh!

Produkter
(logga in för att koppla)

SandmanNet

Aktiv medlem
Jag har gått och skaffat mig ett nytt objektiv, Nikon 135mm f2 DC.
"DC" står för "Defocus Control", vilket är Nikons patenterade system
för att påverka oskärpan i linsen.

Den anses av många vara en av de bästa porträttlinserna som finns, så
förväntningarna är ju höga!

Jag fick den igår så har bara hunnit testa lite grann. Men tekniken är
som sådan att ringen för "Defocus Image Control" (se bilden) ska
ställas in på samma som den bländare man fotografer med. Så om man
fotar med bländare 2 (helt öppen) och man vill ha kontroll över
bakgrundsoskärpan så ska man ställa den här ringen på 2 åt "R"-hållet
(rear). Om man i stället vill att förgrunden ska vara oskarp så
ställer man den åt F-hållet.

Här är lite testbilder
 

Bilagor

ravi

Aktiv medlem
135:2 DC är ett härligt objektiv som jag haft i många år ...och till slut sålt iväg. Inte för att det är dåligt, men för att det aldrig kom fram ur väskan efter att jag skaffat 85:1.4 och 200:2. Jag tror säkert att du blir nöjd med skärpan.

DC-Ringen blev jag inte klok på. Jag har testat och pixelpeepat, men effekten är marginell. Teorin är väl att om man ställer ringen så att det blir mer oskärpa bakom skärpeplanet så skulle man kunna blända ner en aning utan att bakgrunden får ökad skärpa. Det har jag aldrig fått till. Och när jag jämför bilder på samma bländare men med olika DC-inställning är det i princip omöjligt att se någon skillnad.

På full öppning kan man knappt vrida på DC-ringen utan att skapa oskärpa. Man ska ju nämligen inte vrida DC-ringen längre än till det bländarvärde man har inställt, för om man gör det försämras skärpan.

Det som verkligen fungerar med det här objektivet är att dra till rejält med oskärpa. Då kan man få till något som är klart snyggare än vad något softfilter kan prestera. Fast numera gör man det väl i photoshop...
 
ANNONS