Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

framkalla förstoringar - avdragsgillt?

Produkter
(logga in för att koppla)

holmgang

Medlem
jag har eget företag med fotografering inskrivet i verksamhetsbeskrivningen. Jag ska snart framkalla 10-15st förstoringar som ska hängas upp där hemma.

Förrutom att de ska pryda hemmet så har jag givetvis förhoppningen att framtida gäster och besökare ska se bilderna och att det i sin tur ska leda till betalda updrag. Så ett stort syfte med bilderna är givetvis reklam för mig själv.

min fråga är vad ni anser om det är ok att dra av det på företaget? eller bör jag ordna detta privat?
 

iSolen.se

Guest
jag har eget företag med fotografering inskrivet i verksamhetsbeskrivningen. Jag ska snart framkalla 10-15st förstoringar som ska hängas upp där hemma.

Förrutom att de ska pryda hemmet så har jag givetvis förhoppningen att framtida gäster och besökare ska se bilderna och att det i sin tur ska leda till betalda updrag. Så ett stort syfte med bilderna är givetvis reklam för mig själv.

min fråga är vad ni anser om det är ok att dra av det på företaget? eller bör jag ordna detta privat?
Ring skattemyndigheterna och fråga! Vi är också intresserade av svaret.
 

Excessus

Aktiv medlem
Alla besökanden oavsett vänner eller släkt är potentiella köpare. Företaget, kontoret, utrustning, och utställning likaså. Klart det ska kunna dras av.
 

afe

Aktiv medlem
Just utskrivna bilder borde man kunna bokföra som varuprover eller marknadsföringsmaterial, även om de förvaras i hemmet. Det är värre med möbler och dylikt om de används privat, men en bild "används" ju inte riktigt på samma sätt.
 

AWid

Aktiv medlem
Kolla med skatteverket. De är nog de enda som kan ge ett korrekt svar. Själv hade jag nog inte ens kommit på tanken....
 

Photocon

Aktiv medlem
Frågan är aningen komplicerad. Om jag fattat det hela rätt så skulle det vara okej om ett företag som sysslar med fotografering som inkomst drar av kostnaden för ett antal förstoringar som gjorts i reklamsyfte och hänger i företagets lokaler. Men då ska kunder ha fullt tillträde till dessa lokaler.

Tror inte ett vardagsrum är så klockrent i avdragssyfte.

Däremot tror jag man kan göra avdrag för förstoringar som gjorts i syfte att ställas ut i någon offentlig lokal och säljas med vinstsyfte. Var man förvarar förstoringarna mellan vernissagerna torde vara egalt.

Jag skulle kolla med SKV och dokumentera svaret. Nu har jag inte min firma kvar- annars hade jag kollat med med min revisor.
 

ravi

Aktiv medlem
Jag skulle ta det på firman utan att tveka. Är det någon som någonsin blivit granskad av skatteverket? Jag har bara redovisat mina siffror och aldrig fått en fråga om vad jag har spenderat pengarna på. Det har funkat i 15 år hittills.
 

AFJ

Aktiv medlem
Intressant frågeställning.

I praktiken är det sannolikt inga problem. Skatteverket gör sällan hembesök. :)

Har man en rörelse som sysslar med foto så är det knappast någon granskare som skulle höja på ögonbrynen över att det finns kostnader för utskrifter och förstoringar. Åtminstone inte om det finns någon rimlig proportion mellan intäkter och kostnader. Man lär inte få frågan "var hänger dessa då?".

Nu får jag dock intrycket att TS rörelse är ganska liten. Att firman är registrerad med fotoverksamhet har kanske inte så stor betydelse. Frågan är om den verkligen bedriver en rörelse. Hur stor är omsättningen och hur stora är kostnaderna för dessa förstoringar i förhållande till omsättningen? Skulle t ex rörelsen gå back och förstoringarna utgör en större del av kostnaderna skulle kostnader mycket väl kunna ifrågasättas.

Sedan är det lite knepigt just med "hemmakontor".

En klassisk situation är när en egenföretagare har inrett en del av bostaden till kontor. Han vill då att företaget skall betala hyra för lokalen till honom själv. I det fallet brukar kravet vara att lokalen har egen entré utifrån.

Den avgörande punkten tror jag är att bilderna kommer att hänga permanent i den privata bostaden. Då kan Skatteverket - med visst fog - hävda att de i huvudsak kommer betittas av fotografen själv i hans privata bostad och därmed vara en personlig omkostnad. Det faktum att man då och då kommer att ha vänner, bekanta och presumtiva kunder som har möjlighet att beskåda bilderna lär inte bita.

Alltså, att låta firman betala för förstoringarna och lägga dem i en låda och ta fram när det kommer kunder och visa - inga problem.

Att ha dem permanent hängande på väggen i hemmet - problem.

Så gissar jag.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag skulle ta det på firman utan att tveka. Är det någon som någonsin blivit granskad av skatteverket? Jag har bara redovisat mina siffror och aldrig fått en fråga om vad jag har spenderat pengarna på. Det har funkat i 15 år hittills.
Jag har varit företagare i 35 av mina 54 år i olika verksamheter. En gång har jag varit med om en skatterevision. Jag kan lova dig att den gången var jag väldigt glad att jag är en ärlig själ med bra ordning på papperen.

Visst är sannolikheten för en skatterevision liten men inte obefintlig.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Spelar egentligen ingen roll. Dra av det. Säger skatteverket att det är fel så får man deklarera om. Är man ärlig och motiverar sin tanke om skatteverket frågar så gör man inte medvetet ett brott. Man kan däremot ha gjort fel. Och ett fel går alltid att rätta till.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Tyvärr fungerar det inte så. Låter du företaget betala något som är en personlig kostnad kan du få skattetillägg.

I detta fallet är det dock svårt att inte se de kopior företaget låter skriva ut som en kostnad i företaget.
 

Excessus

Aktiv medlem
Har man husets väggar för visning så är det väl inte privata saker då dessa tavlor kan köpas. Förstår inte problemet. När jag är på konstrundor så är de de flesta mottagningar i deras egna hem.
 

holmgang

Medlem
ravi:
"Jag skulle ta det på firman utan att tveka. Är det någon som någonsin blivit granskad av skatteverket? “

Självklart skulle jag kunna dra av allt på företaget. Tiger i bur? inga problem, det är ju bara att knappa in i bokföringsprogrammet och hoppas att skatteverket inte kollar upp en i framtiden. Men det handlar inte om det. Jag vill göra rätt för mig, oavsett om jag vet att skatteverket kommer att kontrollera mig eller inte. men sen vill jag givetvis dra av kostnader på företaget när det är ok.

AFJ:
"Nu får jag dock intrycket att TS rörelse är ganska liten. Att firman är registrerad med fotoverksamhet har kanske inte så stor betydelse. Frågan är om den verkligen bedriver en rörelse. “

Ingen firma, aktiebolag. jag är nystartad (snart ett år sedan) men har redan haft 100% med uppdrag och kommer att omsätta ungefär 1 miljon per år. så på det sättet är det inga problem. Fotografering är dock inte min huvudsysselsättning.
 

holmgang

Medlem
Har man husets väggar för visning så är det väl inte privata saker då dessa tavlor kan köpas. Förstår inte problemet. När jag är på konstrundor så är de de flesta mottagningar i deras egna hem.
Det var en intressant aspekt. Självklart kan jag tänka mig att sälja de inramade bilderna.
 

AFJ

Aktiv medlem
Ingen firma, aktiebolag. jag är nystartad (snart ett år sedan) men har redan haft 100% med uppdrag och kommer att omsätta ungefär 1 miljon per år. så på det sättet är det inga problem. Fotografering är dock inte min huvudsysselsättning.
Då är förstås inte omsättningen och kostnaden i sig något problem.

Däremot, om intäkterna är noll eller näst intill från fotograferingen så tror jag inte skattmasen skulle gilla att du tar kostnader för att hänga upp dina egna bilder på din egna vardagsrumsväggar.

Jag tror alltså att det helt avgörande är om du kan påvisa att verkligen driver fotorörelse där du säljer printar, tar uppdrag etc. I så fall är nog allt lugnt.
 
ANNONS