Annons

Ny ryggsäck inför resa.

Produkter
(logga in för att koppla)

onyhlm

Aktiv medlem
Hallå!

Nu på senare tid så har jag märkt att min lilla ryggsäck inte räcker till längre.
Eftersom att jag ska till USA och resa runt på lite olika platser så vill jag införskaffa mig en så smidig ryggsäck som möjligt men som ändå rymmer väldigt mycket.
Min utrustning innehåller för tillfället: Nikon D7200, 70-300, 18-55, 10-20 och ett 50mm objektiv samt ett velbon stativ.
Jag vill gärna böka in min macbook i väskan också, jag har läst en del recensioner och kikat runt lite men inte hittat någon som riktigt passar.
Ska väll tillägga att jag är närmare 2m lång och behöver en med lite bättre stöd.
Är det någon här inne som har någon fin ryggsäck att rekommendera?

Passar även på att fråga angående handbage och kamerautrustning.
Att åka till USA 2015 med en hel väska med elektronik känns som rena självmordet, är det någon som nyligen vart där och vet hur det är? :) hehe
 

Alve Henricson

Aktiv medlem
Stoppa ner objektiven och kameran i separata neoprenfodral som du stuvar i en vanlig mindre ryggsäck som du tar med som handbagage.
Vill du sedan ha en kameraväska/ryggsäck när du är framme kan du skaffa en sådan där, men tror det enklaste är att ha prylarna i vanliga ryggsäckar tillsammans med övriga prylar.
 

onyhlm

Aktiv medlem
Ja det kanske är bäst att göra så.
Men samtidigt så vill jag införskaffa mig en ryggsäck innan jag åker eftersom att jag är ute och fotar rätt mycket hemma också.
Det blir väll några turer här i sommar också.
Den väskan jag har tittat på som verkar helt ok är en Lowepro Flipside 400 AW.
är det någon här inne som har/haft denna?
Behöver lite tips. :)
 

nikitin

Aktiv medlem
Jag har haft en Flipside 400 AW, och det är en mycket bra ryggsäck förutom två saker som jag störde mig på:
  • Locket till huvudfacket går inte hela vägen ned i väskan vilket gör att det kan vara svårt att komma åt saker längst ned, samt att den stänger sig om man inte håller i den.
  • När man inte använder midjebältet så är detta ganska klumpigt.

Jag har nu en Lowepro Flipside Sport AW 20L, den har inte nackdelarna enligt ovan samt att man kan plocka ur den vadderade kamaradelen för att använda ryggsäcken som en vanlig ryggsäck. Väskan rymmer även ett vätskesystem.

Beroende på var du bor. Om du har möjlighet att ta med dina grejer som du vill bära med till en välsorterad fotoaffär och provpacka olika ryggsäckar så känner du hur de känns när den är fullpackad.
 

onyhlm

Aktiv medlem
Jag har haft en Flipside 400 AW, och det är en mycket bra ryggsäck förutom två saker som jag störde mig på:
  • Locket till huvudfacket går inte hela vägen ned i väskan vilket gör att det kan vara svårt att komma åt saker längst ned, samt att den stänger sig om man inte håller i den.
  • När man inte använder midjebältet så är detta ganska klumpigt.

Jag har nu en Lowepro Flipside Sport AW 20L, den har inte nackdelarna enligt ovan samt att man kan plocka ur den vadderade kamaradelen för att använda ryggsäcken som en vanlig ryggsäck. Väskan rymmer även ett vätskesystem.

Beroende på var du bor. Om du har möjlighet att ta med dina grejer som du vill bära med till en välsorterad fotoaffär och provpacka olika ryggsäckar så känner du hur de känns när den är fullpackad.
Okej, det jag gillar med den också är att den öppnas från insidan, vilket känns tryggare om man befinner sig i en storstad som tex New york.
Lowepro flipside sport var snygg men verkade väldigt liten.

Den såg helt ok ut förutom att tripodfästet var på sidan, tycker att man borde ha den mitt på för att inte gå snett.
Har du en sen och kan rekommendera den?
 

nikitin

Aktiv medlem
Okej, det jag gillar med den också är att den öppnas från insidan, vilket känns tryggare om man befinner sig i en storstad som tex New york.
Lowepro flipside sport var snygg men verkade väldigt liten.
Flipside Sport öppnas även den mot ryggen ;-), vilket är även praktiskt om du behöver lägga ned ryggsäcken på ett smutsigt underlag utan att vilja smutsa ned bärsystemet.

Innermått:
  • Flipside Sport 20L
    25 x 15 x 39.5 cm
  • Flipside 400
    27 x 15 x 42,5 cm
 

Alve Henricson

Aktiv medlem
Den såg helt ok ut förutom att tripodfästet var på sidan, tycker att man borde ha den mitt på för att inte gå snett.
Har du en sen och kan rekommendera den?
Jag har den större modellen i serien och flera andra väskor/ryggsäckar från ThinkTank. Det jag gillar är modulsystemet, tex kan dessa ryggsäckar kompletteras med bälte på vilket man kan hänga hölster eller väskor.
 

Alve Henricson

Aktiv medlem
Den såg helt ok ut förutom att tripodfästet var på sidan, tycker att man borde ha den mitt på för att inte gå snett.
Det ligger något i det du säger, men det är svårt att öppna ryggan med stativ surrat på locket. En annan variant är att skaffa den allra största varianten och skaffa stativ som får rum inuti säcken. Dessutom har du då plats för vissa klädplagg och inte bara kameraprilar.
 

andreassofus

Aktiv medlem
flipsiden är bra, men du får inte plats med något annat än just kameraprylarna.

Jag köpte mig en annan då jag ville få plats med annat också. tex dator, lite kläder, termos, matlåda eller liknande grejer.

Köpte då denna http://www.bhphotovideo.com/c/product/614817-REG/Naneu_Pro_ALPHLBK_Military_Ops_Alpha_L.html

här har jag skrivit lite om den. bläddra ner till inlägg #219 så ser du bilder samt lite vad jag tycker om den
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=251113&page=5
 

gunnargren

Aktiv medlem
Jag har föregångaren till den här, och jag är mycket nöjd.

http://shop.fstopgear.com/us/product/mountain/tilopa.html

Går att välja olika storlekar på innandömet, vilket gör att du kan anpassa den som du vill ha den. Jag har ICU Pro som är den största, men har funderat på att köpa en medium också så jag får lite mer plats för annat. Finns även ett fack för en bärbar dator, dessutom så går den som handbagage.

Bra kvalitet och bärsystem, många äventyrsfotografer använder F-stop ryggsäckarna.
 

petri0

Aktiv medlem
Kanske Lowepro Fastpack BP 250 AW II?

Jag har den och den är stor... stativfästsystemet är dock en rätt misslyckad. Själv fäster jag mitt stativ på högra bärremmen, uppe och nere mest pga mitt är lång, 70cm ihopvikt stativhöjd men det passar säkert bättre med högst 50cm och kolfiber...

Vet inte var du bor men t.ex. Mediamarkt i Gallerian (sthlm) hade denna och dess mindre variant i hyllan.
 

ravi

Aktiv medlem
Flipside Sport öppnas även den mot ryggen ;-), vilket är även praktiskt om du behöver lägga ned ryggsäcken på ett smutsigt underlag utan att vilja smutsa ned bärsystemet.

Innermått:
  • Flipside Sport 20L
    25 x 15 x 39.5 cm
  • Flipside 400
    27 x 15 x 42,5 cm
De här måtten är jag lite skeptisk till, trots att de är korrekt återgivna från Lowepros webbsida. Jag har nu båda ryggsäckarna framför mig och kan konstatera flipside sport 20L är någon cm djupare. Det finns några Nikonobjektiv som går bra att ställa på högkant i flipside sport 20L, men inte i flipside 400, t.ex: 16-35:4 och alla tilt-shift-objektiven.
 

ravi

Aktiv medlem
Stora prisskillnader

Min egen lilla prisjämförelse på flipside sport 20L:
Butik på Sveavägen, Stockholm, 2390kr
bästa pris på prisjakt, 1745kr
ebay.com, tre veckors leveranstid direkt från Kina, ca 700kr

Det var värt pengarna att vänta i tre veckor.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Passar även på att fråga angående handbage och kamerautrustning.
Att åka till USA 2015 med en hel väska med elektronik känns som rena självmordet, är det någon som nyligen vart där och vet hur det är? :) hehe
Inga som helst problem att åka med kameraprylar i handbagaget. Någon gång när mitt handbagage varit knökfullt har de bara frågat vad jag hade i väskan.
 
ANNONS