Annons

Serietagning Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Lagström

Medlem
Hejsan.
Är ny här på forumet och skulle behöva lite hjälp.

Har en Nikon D200 och är nöjd med hur den funkar för mig just nu när jag är i lärofasen, men jag skulle behöva hjälp då jag inte får till serietagningen.Så det vore mycket vänligt om någon här kanske har koll på hur man ställer in så den kan ta 4b/s.
 

Ventures

Aktiv medlem
Ladda ner en instruktionsbok och bläddra i den. Det är många användbara funktioner man kan missa om man aldrig kollar i den. Sedan brukar Nikons kameror vara ganska lika om man byter upp sig framöver så kunskapen går att återanvända.
 

AWid

Aktiv medlem
Precis står ju 4b/s känns som det ska rappa på lite men kanske tar 1,5b/s. Minneskortet läser 120mb/s.

Tar kort i L raw kan de bli skillnad om man går ner i kvalité?
Kameran ska klara upp till 5 bps, men förmodligen är bufferten ganska liten så det blir nog inte många bilder innan den slöar ner för att hinna tömma bufferten.
Speciellt trögt blir det när man kör RAW eftersom filerna är större då och bufferten fylls snabbare. Testa med jpg låg kvalitet för att se om den håller ut längre:)
Instruktionsboken hittar du här. På sidan 26 kan du läsa mer om seriebildstagning. Lycka till!
 

ravi

Aktiv medlem
I vilket läge är autofokusen? Ställ den i läge C. Om den står i läge S kan det vara så att det inte går att ta någpn bild förrän den har fokuserat klart.
 

Lagström

Medlem
Kameran ska klara upp till 5 bps, men förmodligen är bufferten ganska liten så det blir nog inte många bilder innan den slöar ner för att hinna tömma bufferten.
Speciellt trögt blir det när man kör RAW eftersom filerna är större då och bufferten fylls snabbare. Testa med jpg låg kvalitet för att se om den håller ut längre:)
Instruktionsboken hittar du här. På sidan 26 kan du läsa mer om seriebildstagning. Lycka till!
Det ska provas👍🏻 Tackar för instruktionsboken😄
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
I vilket läge är autofokusen? Ställ den i läge C. Om den står i läge S kan det vara så att det inte går att ta någpn bild förrän den har fokuserat klart.
Fast det har inte med det att göra.
Det är en parameter man ställer in i kameran.
Brukar heta shutter respektive focus priority på engelska i manualen.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jo, det har det indirekt. Default är kameran inställd på focus prio vid AF-S och shutter prio vid AF-C.
Jo så har jag det också, men inte tycker jag det spelar någon roll för serietagningen, det smattrar på ganska bra även i AF-S och fokusprioritet. Kan det vara så att den låser på fokus på första bilden och så behåller den detta fokus under hela serietagningen med AF-S?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jo så har jag det också, men inte tycker jag det spelar någon roll för serietagningen, det smattrar på ganska bra även i AF-S och fokusprioritet. Kan det vara så att den låser på fokus på första bilden och så behåller den detta fokus under hela serietagningen med AF-S?
Ja
Efter att du satt fokus med halvt nedtryckt avtryckare så ändras inte fokus med AF-S. Det är liksom halva poängen med AF-S, att kunna sätta fokus, komponera om och till sist trycka av.
 
ANNONS