Annons

Ljusstarkt objektiv för konsertfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

erikssou

Aktiv medlem
Vad skulle expertisen rekommendera för att fota tex jazzgig på mindre klubbar?
Nåt ljusstarkt såklart, där är begränsningen idag med mitt 16-85 och min K3.
Tyst är oxo ett krav, skruvmotor förstör.
 
Senast ändrad:

erikssou

Aktiv medlem
Ja, hade med mig mitt makro 100/2,8 för test igår men skruvmotorn vill jag inte använda på litet gig under lugna låtar. Den går faktiskt igenom, så det fick bli manuell zoom.
Men 100 mm fast är inte idealiskt när du sitter 2,5 m från scen
 

ravi

Aktiv medlem
På konserter använder jag i huvudsak objektiv med ljusstyrka 1.4 och brännvidder 24, 35, 58, 85, 105mm. I de flesta lokaler fungerar 200:2.0 bra också. Förut hade jag ett 135:2. Det var inte heller så dumt. Men jag skulle inte vilja gå på konsert med objektiv som är ljussvagare än bländare 2.
 

erikssou

Aktiv medlem
Nej, jag fotar stillbild.
Men skruvinställningarna låter som en skruvdraggare, och är inte poppis bland åhörare och band.
De moderna motorerna/objektiven är som det skall vara.
 

afe

Aktiv medlem
Nej, jag fotar stillbild.
Men skruvinställningarna låter som en skruvdraggare, och är inte poppis bland åhörare och band.
De moderna motorerna/objektiven är som det skall vara.
Trodde inte att de låter så mycket så att folk runt om hör, men det kanske har att göra med min dåliga hörsel :)
 

PMD

Aktiv medlem
Ja, hade med mig mitt makro 100/2,8 för test igår men skruvmotorn vill jag inte använda på litet gig under lugna låtar. Den går faktiskt igenom, så det fick bli manuell zoom.
Men 100 mm fast är inte idealiskt när du sitter 2,5 m från scen
Zoom? Hur zoomar man med ett objektiv med fast brännvidd? Du menar antagligen fokusering.

Det är inte självklart att skruvfokus låter mer än om fokusmotorn är inbyggd i objektivet. Det beror rätt mycket på vilken typ av motor som finns i objektivet.
 

erikssou

Aktiv medlem
Zoom? Hur zoomar man med ett objektiv med fast brännvidd? Du menar antagligen fokusering.

Det är inte självklart att skruvfokus låter mer än om fokusmotorn är inbyggd i objektivet. Det beror rätt mycket på vilken typ av motor som finns i objektivet.
Fokusering såklart, ursäkta [emoji5]
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Egentligen är väl manuell fokus ok när inte musikerna springer omkring på scen, livevew blir ännu tystare. Då finns ju Samyang objektiv, 24/1,4, 35/1,4, 50/1,4, 85/1,4.
Alternativ med autofokus är Sigma 30/1,4, Pentax 35/2,4 (billig), Pentax 35/2, Pentax 50/ 55/1,4 eller billiga 50/1,8, Pentax 70/2,4.
Men är det ordentligt med ljus så kan en zoom funka också, åtminstone en normalzoom med 2,8 som Sigma/Tamron 17-50, Tamron 28-75/2,8 har nog ett bättre område (alla med autofokus).
Samtliga objektiv relativt billiga.

Är det klent ljus så är det bara att skruva upp iso och plåta svart vitt.
Jag rekommenderar nog dom här om du vill ha autofokus och ljusstyrka:
Sigma 30/1,4 kan vara lite problematisk med autofokus, så Sigma 35/1,4 är bra om du vill ha brännvidden.
Pentax DA55/1,4, Pentax FA77/1,8 (men skruvautofokus, en ny 85/1,4 dyker nog upp om ett år).
Men en Tamron 28-70/2,8 blir praktiskt och billigt om du klarar dig med f2,8, men åter igen skruvautofokus.
 

x-country

Aktiv medlem
50-135/2.8

Jag har fotograferat mycket med DA* 50-135/2.8. Fungerar utmärkt. Med K-3:an kan man köra på ganska höga ISO om det skulle vara riktigt mörkt i lokalen men oftast så är det ju ganska bra ljus på en scen.

50-135 har bra zoomomfång, är tyst och ger skarpa bilder. Dessutom smidigt format.
 

mats.johansson.794

Aktiv medlem
Da55 1.4

Av alla objektiv jag har så tycker jag DA55 presterar bäst i dåligt ljus. Om brännvidden räcker är en annan sak. Den är skarp från 1.6 i centrum så de funkar i de flesta ljusförhållanden.
/Mats
 
ANNONS