Annons

Utkast till objektivbedömmning

Produkter
(logga in för att koppla)

bEPH

Aktiv medlem
Ständigt återkommer objektivfrågan hur bra är X, hur bra är X jämfört med Y.
Jag tycker det är svårt att få en uppfattning av hur bra objektiv är, den ene säger bra, den andre säger att det är inte värt ett ruttet öre.
Frågan blir ofta knappt besvarad utan det blir en inbördes diskussion om vem som har rätt och vem som har fel, om det är exemplaret det är fel på eller om det är bedömmaren som inte har ögon att se med.
Mitt förslag är därför att man utarbetar regler och lägger upp exempelbilder.
Det hade varit grymt trevligt om man lyckades med detta (särskilt med extra kodstöd så att man kunde koppla bilder till sina objektiv i "Din kameraväska" och/eller i recensionerna)
Jag inser att alla inte skulle testa sina objektiv men det skulle vara intressant om bara några gjorde det så man kunde jämföra.

Mitt förslag till regelsystem:
  1. Motivet hade varit grymt trevligt om man hade samma vilket betyder att lämpligast är nog en utskrift av en bild/dokument. Eftersom färgutskrifter inte blir så lika så är nog tyvärr svartvitt att föredra. Jag inser att man skulle kunna sända efter färgtestbilder från tex Proprint gratis(tror jag) men jag tycker det är lite fult.
    En upplösningsskala i motivet är nog trevligt, i övrigt så har jag inga bra förslag på optimal testmotiv. Om det bara är svartvitt motiv så blir det mest ett skärpetest.

  2. Bilderna som presenteras ska vara ett utsnitt som är 400x400 pixlar stor(max vad infogade bilder får vara i forumet) ur en oskalad bild. Detta skulle leda till att utsnittet blir olika beroende på vilken upplösning kameran har, men förhoppningsvis ska så många göra testet så att alla modeller blir representerade med alla objektiv:)

  3. Bilderna ska vara obearbetade(dvs. ingen brusreducering, kloning, skärpning eller nåt) med 100% förstoring.

  4. Jag skulle nog föreslå att kamerorna ska vara inställda på inget extra på något sätt, ingen skärpning, ingen extra saturation eller nåt sånt, dettaför att få så lika förutsättningar som möjligt mellan olika kameror.

  5. Bilderna som utsnittet ska göras ur ska vara sparade i högsta upplösning och bästa jpg-kvalite i kameran, återigen för att det ska bli så lika som möjligt.

  6. Bilderna ska vara fotade med blixt(den inbyggda?) för att bli så lika som möjligt.

  7. Bilderna fotas på största bländare, f5.6(?) och f8(?), detta bör vara minimikravet, extra bilder på andra bländare ska vara välkomna?

Vad tror ni, är det genomförbart, har jag bommat några viktiga punkter?
Hur man gör med analoga kameror som vill vara med lämnar jag till nån annan att lösa:)
 
Börjar med en liten =)

'I feel your pain'

Tanken är mycket god. Men i likhet med kommunismen kanske styrkorna ligger på det teoretiska planet?

Jag är rädd för att den modellen du beskriver skulle kräva mycket jobb och administration, och på slutet skulle man ändå inte fått bort alla felkällor.

OBS! Detta är ingen kritik mot din idé som sådan... Om det funkar så är det ju desto bättre.

Tills dess skulle jag helt klart nöja mig med om 'alla' hade tagit ett obehandlat (i kamera såväl som i PS) foto med sina resp. objektiv, och sen lagt ut 400x400 100% utsnitt.
Fotot skulle kunna vara en godtycklig scen utomhus i tillräckligt ljus, men inte i direkt sol. Det skulle inte göra mig så mycket om man inte hade samma motiv. Här får den mänskilga hjärnan själv behandla de olika bilderna. Det hade ändå varit mycket bättre än idag.

Just dessa testbilder skulle man sen namnge enligt en strikt nomenklatur t ex

C20D_17.85IS.jpg
C350_18.55.jpg
ND70_35_1.4.jpg

På objektiv där det bara finns en ljusstyrka kan man kanske utelämna det? Spelar egentligen ingen roll; förkortningarna skulle man sen ha klistrade i nån tråd så att man kunde kopiera och klistra in för att minska risken för stavfel.

Jaja... vi för väl se om folk intresserar sig för ditt förslag!

MVH

A
 

bEPH

Aktiv medlem
Jag tog det absolut inte som någon kritik, jag är helt öppen för alla förslag, "projektet" ska inte bli för stort eller för krångligt.

Ett alternativ som jag funderade på är bara ha trådar med objektivets namn där man får klistra sina 100% bilder med slutartider och bländare.

Helst skulle jag nog velat haft djupare katalogstrukturer i forumet då.
Typ att man kan ha en "katalog" döpt till zoom och en katalog som heter fasta, i den katlogen så skapar man sitt objektiv och i den katalogen skapar man en katalog för varje bländare som man till sist skapar inlägget med sin bild.

Orsaken till allt krångel med kataloger är för att jag hoppas att många kan posta sina bilder, låt oss säga att det är 20 stycken som postar sina bilder med canon 50/1.8. Då börjar det krävas struktur för man ska kunna hitta i den infon.
 
ANNONS