Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pris för lägenhetsfotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Phritz

Medlem
Jag ska anta mitt första uppdrag inom lägenhetsfotografering här i Oslo nästa vecka och nu funderar jag lite på prissättning. Det gäller 16-20 bilder, men jag vet inte än hur stor lägenheten är.

Eftersom jag inte är en professionell fotograf utan mest hobbyfotograf samt jobbar som vimmelfotograf tänkte jag lägga mig något under i pris jämfört med vad jag sett att andra tar för att väcka lite intresse, men jag vill ju inte lägga mig för lågt förstås!

Jag funderar på ca 1000nok, vilket kanske låter lite lite (eller?), men jag jämför bl.a. med http://www.nyebilder.no/eiendomsfoto/prisliste/ som ser ut att ta några hundralappar mer för samma jobb och som ser ut att ta fina bilder! Jag räknar även med lite efterarbete i priset.

Vad har ni för synpunkter på detta? Jag har inte direkt några stora omkostnader som jag tycker befogar att ta mer betalt och jag ser mest det här som en chans att komma in i branschen så priset för just detta jobb spelar inte så stor roll för mig rent ekonomiskt.

Tror ni det kan vara svårt att ta mer betalt i framtiden om mitt första jobb är för billigt? Vad skulle ni tagit?

Kom gärna med alla råd ni har och sitter ni på smart tips inom hus/lägenhetsfotografering så får ni jättegärna dela med er!

Tack på förhand!
 

thomasengstrom

Ny medlem
Så gör jag.

Hej Phritz,
Kul att du ska fotografera lägenheter.
Det är faktiskt ganska inspirerande. Jag plåtar hotellrum emellanåt.
"Dom står still, dom säger inte nej och man kan sova med dom på kvällen. . . ". ;=)))

Jag tycker du ska samma betalt som på länken du bifogade. Det viktigaste är att du får in en fot och får fortsätta fotografera för kunden.
Om det finns möbler i lägenheten kan du göra som jag gör. Stativ, kamera och en vanlig blixt som i vanliga fall sitter på kameran. Se här:
http://www.thomasengstrom.com/hampton/index.htm

Hitta din egen stil och tänk på att det är bra att räta upp vinklar i Photoshop. Såg på länken du bifogade att exteriörerna på glasbyggnaderna "bågnade" en hel del. Lätt fixat i Fotoaffären.

Lycka till!
Thomas

Jag ska anta mitt första uppdrag inom lägenhetsfotografering här i Oslo nästa vecka och nu funderar jag lite på prissättning. Det gäller 16-20 bilder, men jag vet inte än hur stor lägenheten är.

Eftersom jag inte är en professionell fotograf utan mest hobbyfotograf samt jobbar som vimmelfotograf tänkte jag lägga mig något under i pris jämfört med vad jag sett att andra tar för att väcka lite intresse, men jag vill ju inte lägga mig för lågt förstås!

Jag funderar på ca 1000nok, vilket kanske låter lite lite (eller?), men jag jämför bl.a. med http://www.nyebilder.no/eiendomsfoto/prisliste/ som ser ut att ta några hundralappar mer för samma jobb och som ser ut att ta fina bilder! Jag räknar även med lite efterarbete i priset.

Vad har ni för synpunkter på detta? Jag har inte direkt några stora omkostnader som jag tycker befogar att ta mer betalt och jag ser mest det här som en chans att komma in i branschen så priset för just detta jobb spelar inte så stor roll för mig rent ekonomiskt.

Tror ni det kan vara svårt att ta mer betalt i framtiden om mitt första jobb är för billigt? Vad skulle ni tagit?

Kom gärna med alla råd ni har och sitter ni på smart tips inom hus/lägenhetsfotografering så får ni jättegärna dela med er!

Tack på förhand!
 

Phritz

Medlem
Tack så mycket för ditt svar!

Jag körde någon kompromiss och föreslog 1200nok, men la till att det förstås beror på lägenhetens storlek etc. Har du några mer tips på hur man undviker bågnande linjer? Jag sitter lite med lense correction i PS nu, men jag tycker det kan vara svårt att verkligen avgöra om det är rakt. Det är möjligt att bilden jag tittar på nu är bra som den är, men när man stirrat för länge kan man knappt avgöra om den är bra eller inte :p

Jag kör förresten med ett Nikkor 10-24mm /3,5-4,5 på en D300s, men jag är lite osäker på hur korta brännvidder man vågar köra med. Vid 10 känns det som att det blir en hel del distorsion. Finns det några riktlinjer där?

Väldigt fina hotellbilder förresten!
 

thomasengstrom

Ny medlem
Pontus,
Förlåt att jag inte svarat tidigare. Är på golfturnering i Palm Springs. . .
1200 norska är väl bra för första gången. Jag har jobbat gratis ibland.

Det blir ju alltid lite distortion när man använder vidvinkel som du vet - om man inte kör ett TS-objektiv.
Men allt går ju att fixa i Photoshop.
Tänk på att det är inte alltid bäst att få med så mycket som möjligt av lägenheten/rummet på en bild.
Ibland får ju INTE saker i förgrunden ta för mycket plats.
Se bifogad bild.
Inredningsfotografen Mike Steele tycker jag har misslyckats med köket då bänken i förgrunden tar för mycket plats. Jag valde att zooma in lite och trycka ihop det hela lite. Men allt är tycke och smak.

10-24mm är väl helt rätt. Vet inte om din D300s plåtar fullformat eller om det är 1,3x eller mer. Men spelar ju ingen roll. Antar att man inte plåtar så ofta inredning med 10mm. Om det inte ska vara väldigt mycket speciellt och konstlat.

Ta du dina fina bilder och fixa dom i efterhand i Photoshop. Det kommer bli bra.
Och som sagt - allt är tycke och smak. Är övertygad att din kund kommer bli nöjd.
Och du - jag antar att du plåtar RAW.

De allra bästa hälsningar,
Thomas

thomasengstrom.com


Tack så mycket för ditt svar!

Jag körde någon kompromiss och föreslog 1200nok, men la till att det förstås beror på lägenhetens storlek etc. Har du några mer tips på hur man undviker bågnande linjer? Jag sitter lite med lense correction i PS nu, men jag tycker det kan vara svårt att verkligen avgöra om det är rakt. Det är möjligt att bilden jag tittar på nu är bra som den är, men när man stirrat för länge kan man knappt avgöra om den är bra eller inte :p

Jag kör förresten med ett Nikkor 10-24mm /3,5-4,5 på en D300s, men jag är lite osäker på hur korta brännvidder man vågar köra med. Vid 10 känns det som att det blir en hel del distorsion. Finns det några riktlinjer där?

Väldigt fina hotellbilder förresten!
 

Bilagor

Phritz

Medlem
Palm Springs, det låter slitsamt :p

Helt rätt som du skriver om bilderna. Blev ju mycket bättre att ta bilden på lite avstånd så som du hade gjort. Fotar i RAW ska jag förstås också göra, men jag är en smula ovan vid det. Har inte tänkt på att det blir så stor skillnad mellan jpgs och RAW direkt från kameran så det blir ju lite mer efterarbete, men det ska nog gå bra!

Mäklaren accepterade förresten mitt pris direkt och jag ska fota nu på tisdag:) lite nervöst, men ska bli riktigt kul och spännande!

Tack återigen för ditt svar!
 

effem

Aktiv medlem
. . . Kom gärna med alla råd ni har och sitter ni på smart tips inom hus/lägenhetsfotografering så får ni jättegärna dela med er! [/QUOTE sa:
Frånsett alla vanliga justeringar i PhotoShop såsom kontrast, färg och skärpa så brukar jag fixa till räta linjer på följande sätt:

Forst lägger jag ett raster på bilden genom
View-Show-Grid

Under Filter-LensCorrection kan man ställa in kända märkesobjektiv och på så vis korrigera krökte linjer.

Sedan är det bara att räta up alla kanter med hjälp av
Edit-Transform-Warp.

Men allt det där visste du väl redan?

Lycka till med fotograferingen!
 

pkorkala

Medlem
Pontus, lycka till med fotograferingen på tisdag! Kul att du fick uppdraget! Jag är också jäkligt sugen på att fota sådant, men jag måste köpa en blixt först.

Thomas - Jag kikade igenom bilderna på din hemsida, jäkligt snygga foton! Du är fan kung på att fota! :)

/Peter
 

thomasengstrom

Ny medlem
Pontus,
Låt oss se resultatet när du fotograferat på tisdag.
Peter - Tack för dina vänliga ord. Såg fina bilder på din sida!
/Thomas

Pontus, lycka till med fotograferingen på tisdag! Kul att du fick uppdraget! Jag är också jäkligt sugen på att fota sådant, men jag måste köpa en blixt först.

Thomas - Jag kikade igenom bilderna på din hemsida, jäkligt snygga foton! Du är fan kung på att fota! :)

/Peter
 

pkorkala

Medlem
Tack Thomas! :)

En fråga till er som håller på med lägenhetsfoto:

Jag har en Canon 450D (1,6x crop) och mitt "vidvinkligaste" objektiv idag är kitobjektivet på 18-55 mm. Jag är lite inne på att köpa ett Canon EF-S 10-22 om jag ska köra igång med interiörfoto. Blir det bra tror ni, eller klarar jag mig långt med 18 mm? Det kostar ju trots allt ca 5.500 kr (exkl. moms).
Blixten jag tänker köpa är en SpeedLite 430 EX II, den måste väl räcka till? Man kan ju köpa till någon mer blixt senare.

/Peter
 

pkorkala

Medlem
Thomas, jag tänkte på en annan sak... På de flesta av dina bilder (hotellrum m.m.) ser man ut genom fönstren, och ser staden eller något annat där utanför. Hur har du fått till det? Är det photoshoppat, hdr eller har du lyckats exponera så från början?
 

mapem

Aktiv medlem
Om man ska få med ett helt litet hotellrum på en bild behöver man nog något vidvinkligare än 18 mm på en cropkamera. Ett lite billigare alternativ till EF-S 10-22 är Sigma 10-20, inte fullt lika skarpt i alla lägen kanske, men det dugar gott. Tokinas vidvinkelzoom anses vara bra också.

Om man tycker det är knepigt att räta ut krokiga linjer i Photoshop kan man testa PTLens, ett litet program för 25$ som har en databas med alla tänkbara objektiv och deras optiska fel som automatikst rättas till. Dessutom kan man enkelt ordna en "tilt-shift"-effekt och räta ut perspektiv. .

DxO Pro har, förutom att det är en bra råkonverterare, också dessa funktioner, lite smartare än i PTLens. Ca 1000 SEK. Och sen har vi Lightroom 3, som även det har motsvarande funktioner tillsammans med alla andra fördelar detta program har. Men det är dyrt.
 

thomasengstrom

Ny medlem
Hej Peter,
I många fall så räcker det med att fotografera i RAW och få fram vad som finns i fönstret, (i Photoshop).
Ibland har jag exponerat efter ljuset i fönstret. (Blir nästan helt svart i rummet). Då får man lägga ihop 2 bilder. Typ HDR.
Hoppas det ger lite förklaring på att jag inte brukar låta ett fönster vara helt utfrätt.
Hälsningar,
Thomas

Thomas, jag tänkte på en annan sak... På de flesta av dina bilder (hotellrum m.m.) ser man ut genom fönstren, och ser staden eller något annat där utanför. Hur har du fått till det? Är det photoshoppat, hdr eller har du lyckats exponera så från början?
 

Phritz

Medlem
Så!

Jobbet gick bra och jag skickade bilderna igår. Har inte fått någon feedback än, men får se vad de säger, håller en tumme för att de blir nöjda och att det förhoppningsvis dyker upp nåt mer uppdrag!

Ska lägga upp någon bild eller två snart!
 
ANNONS