Annons
Gammal 2018-11-14, 09:07
snap01

iSolen.se skrev: Blänk i pannan är inget argument mot montage. Jag anser att det är en serie bilder med alla på plats och kamera på stativ och sen har redigeraren plockat rätt posering och ansiktsuttryck från de olika bilderna. Det ändrar inte ljuset men man lyckas få 10 personer att se rätt ut "samtidigt". Helt enkelt för att jag sett det göras så och har t o m jag själv gjort det för andra typer av bilder.
Jag tror att det är en grundbild sedan har man bytt ansikten på dom som inte var bra som jag skrev. Jag tror det är många blixtar riggade därför blir skuggorna inte konsekventa.
På er låter det som att ni trot att dom inte varit på plats samtidigt överhuvud taget. Att få så många att bli bra på en o samma bild är omöjligt därför byter man ut ansikten.
Gammal 2018-11-14, 09:28
overdoze

ytterligare en linje som skevar lite
Hörnet på denna stople ser ju ut att bestå av bildmontage.
/
Magnus
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	Capture1.jpg
Visningar:	61
Storlek:	48.3 KB
ID:	146866  

Gammal 2018-11-14, 09:33
knobloch

Dead_Silent skrev: Servitörens ansikte har ljus underifrån, vilket de andra i bilden inte har. Och lampan på bordet är inte tänd. Så mina två cent är att bilden är ett montage, åtminstone delar av den.
Ljuset kanske reflekteras från brickan han håller i?
Men borde inte brickan kasta en skugga på armen som tillhör kvinnan i rött? Tallriken som står framför henne på bordet har ju en skugga som ser ut att falla typ rakt ner.
Gammal 2018-11-14, 09:43
Foto och Bildteknik
Guest

Jag kan tänka mig en enda stor "mjuk" ljuskälla ovanifrån i princip. Vita material reflekterar ju bra och att det är en bra bildbehandlare som jobbat med bilden och tonat den något. Några konstigheter tycker jag inte det är. Reflexskärmar kan ha använts.
Gammal 2018-11-14, 09:54
Foto och Bildteknik
Guest

snap01 skrev: Jag tror att det är en grundbild sedan har man bytt ansikten på dom som inte var bra som jag skrev. Jag tror det är många blixtar riggade därför blir skuggorna inte konsekventa.
På er låter det som att ni trot att dom inte varit på plats samtidigt överhuvud taget. Att få så många att bli bra på en o samma bild är omöjligt därför byter man ut ansikten.
Inte alls omöjligt; hur i hela friden tror du att en spelfilm görs i tagningar med många skådespelare inblandade i en scen...
Gammal 2018-11-14, 10:39
snap01

Foto och Bildteknik skrev: Jag kan tänka mig en enda stor "mjuk" ljuskälla ovanifrån i princip. Vita material reflekterar ju bra och att det är en bra bildbehandlare som jobbat med bilden och tonat den något. Några konstigheter tycker jag inte det är. Reflexskärmar kan ha använts.
Kan inte vara en ljuskälla är minst 3 blixtar troligen det dubbla. Det syns klart på bilden.
Gammal 2018-11-14, 10:42
snap01

Foto och Bildteknik skrev: Inte alls omöjligt; hur i hela friden tror du att en spelfilm görs i tagningar med många skådespelare inblandade i en scen...
Jag tror som sagt var att det är en grundbild sedan är det troligen lite montage efteråt. Vad är din teori? Ingen har varit på plats samtidigt ?
Gammal 2018-11-14, 12:51
snap01

overdoze skrev: Hörnet på denna stople ser ju ut att bestå av bildmontage.
/
Magnus
Ser ut som att hela den bakre delen är tillagd efter. Undrar varför dom inte hade kameran rak? enklare att sticha bilderna då. Ser faktisk även lite konstigt ut när hon sträcker sig efter drinken o hamnar helt fel med handen, servitören ser faktiskt inklippt ut. Bilden kanske består av 3 bilder? en för bordet en för kyparen en för bakre delen.

Någon kanske kan maila o fråga o se om det går att få fram fakta så vi får facit ;)

Får nog backa om att det är en bild med inklippta ansikten för bakre delen o kyparen ser faktiskt strange ut.
Gammal 2018-11-14, 14:49
t595sp

Testa och lyft skuggorna rejält och titta på trappen bakom killen i fotöljen. Där ser det definitivt ut att inte stämma tycker jag. Ser ut som killen i fotöljen är inklippt. Likaså i räcket så känns det som det saknas en stolpe ovanför kyparens arm jämfört med den stolpe som finns under armen.
Gammal 2018-11-14, 16:42
AFJ

Jag har mailat SvT för att få reda på vem som gjort bilden för att kunna ställa frågan direkt till fotografen.
Gammal 2018-11-14, 17:17
Ventures

Uppenbart
Det är ju uppenbart att de klippt och klistrat i bilden. T.ex trälister som inte passar ihop korrekt i träpanelen osv.
Men vad har det för betydelse, inte minst idag när nästan alla bilder är "behandlade" på ett eller annat sätt? Antingen gillar man resultatet eller inte.
Gammal 2018-11-14, 17:21
Foto och Bildteknik
Guest

Ventures skrev: Det är ju uppenbart att de klippt och klistrat i bilden. T.ex trälister som inte passar ihop korrekt i träpanelen osv.
Men vad har det för betydelse, inte minst idag när nästan alla bilder är "behandlade" på ett eller annat sätt? Antingen gillar man resultatet eller inte.
En stor betydelse om du är en seriös aktör och fotograf. Det ska anges om bilden är ett montage. (Undantag finns naturligtvis, om det är uppenbart eller reklam). Etiska regler trodde jag de flesta hade koll på - speciellt de som är intresserade av fotografi. Ett exempel är den notoriske bedragaren och hans lodjursbilder...
Gammal 2018-11-14, 17:49
fotobollfoto

snap01 skrev: Är hennes ben som är det ljusa. Strecket som du kallar hack går längs med benet kan lika gärna vara mönstrad strumpbyxa.
[...].
Längs hennes vänstra ben går väl den vertikala skuggan av räcket. Ser rätt ut.

Mellan hennes och kyparens ben, bakom räcket, ser man en bakgrund som inte riktigt verkar passa in.

Och ”hacket” jag ser är i den horisontala kanten av golvet. Nästan precis till höger om sittande mannens armbåge. Det är inte en mönstrad strumpbyxa.

Senast redigerad av fotobollfoto den 2018-11-14 klockan 18:11.
Gammal 2018-11-14, 17:53
fotobollfoto

Foto och Bildteknik skrev: En stor betydelse om du är en seriös aktör och fotograf. Det ska anges om bilden är ett montage. (Undantag finns naturligtvis, om det är uppenbart eller reklam). [...]
Den här bilden är väl uppenbart reklam?
En ”poster” / ”cover art” för en tv-serie.
Gammal 2018-11-14, 20:07
Abe Normal

En kul och kreativ reklambild - där allt är tillåtet -.Tycker fortfarande figurerna ser redigerade ut enskilt, antingen en och en eller två ihop? Och sedan monterade tillsammans. Rummet ser ut att vara fotat med vidvinkel, det brukar ge effekter i kanterna, där bilden dras isär. Kul initiativ och söka kontakt med fotografen, FS kan väl göra en artikel om bilden och fotografen?

Som sagt, man ser att det slarvas med klonstämpeln, tycker inte växterna i fönstret stämmer heller?
Bifogade bilder
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:28.

Elinchrom ELM8