Gammal 2019-08-02, 14:31
Flash Gordon

PMD skrev: EF är en delmängd av EF-S så det är nog drygt tre system, men inte riktigt fyra.
Du menar väl tvärtom? Många kör EF på Canons APS-C kameror. För många brännvidder finns det inget annat att välja på Det Fungerar ju utmärkt.
Nackdelen är att man får större och tyngre objektiv än vad kameran kräver. Fördelen är att man kan använda objektiven även om man uppgraderar till FF.
Gammal 2019-08-02, 15:16
Bengf

Flash Gordon skrev: Sett att den där bilden är övervägande här på forumet. Fast den stämmer faktiskt inte riktigt.

Det säljs ungefär 20 miljoner kameror per år. När det var som mest var det över 100 miljoner.

Av de 20 miljoner som säjs nu är cirka 10 miljoner inte systemkameror utan kompakter och långzoomar eller också mer avancerade modeller av olika slag.

Den andra häften alltså 10 miljoner är systemkameror av alla slag.

De kameror som säljs består alltså av en hel del enklare kameror.
Allt enligt CIPA siffror.

Riktigt fotointresserade byter kameror ofta.
En hel del Svenssons köper fortfarande kameror. Fast det är nog många som fotar med sin kamera de köpte runt 2010. De tycker den duger. En kamera som inte används så mycket håller väldigt länge om den inte råkar ut för någon olycka.

Det är lätt att se på stora turismål att det är en hel del som använder systemkameror. Ofta av enklare modell med kit-objektiv.

Därför tycker jag inte bilden ni målar upp stämmer
Jag tycker mig minnas Mats att du sagt tvärt om tidigare vid dina Kroatien besök med omnejd, att det var överväldigande smart telefoner som användes för foto, råkar man se en busslast med Japaner så kan lätt statistiken bli lite snedvriden förstås. Knallade omkring i Palma stad på Mallorca i våras under några timmar och det var mycket folk överallt, såg endast ett fåtal med systemkameror ( kunde också varit några zoom modeller av kompakt typ, svårt i bland att avgöra lite hastigt så där )

Befolkningen ökar i världen också och jag tror att många som nu fotar för glatta livet med telefonen har liksom upptäckt vad roligt det kan vara, jag tror många av dessa aldrig tänkt att köpa någon form av vanlig kamera, tänk vad smidigt att snabbt skicka en bild till kompisar eller att filma en snutt av älgen som går vid vägen, 170 gram i fickan.
Gammal 2019-08-02, 15:58
Flash Gordon

Bengf skrev: Jag tycker mig minnas Mats att du sagt tvärt om tidigare vid dina Kroatien besök med omnejd, att det var överväldigande smart telefoner som användes för foto, råkar man se en busslast med Japaner så kan lätt statistiken bli lite snedvriden förstås. Knallade omkring i Palma stad på Mallorca i våras under några timmar och det var mycket folk överallt, såg endast ett fåtal med systemkameror ( kunde också varit några zoom modeller av kompakt typ, svårt i bland att avgöra lite hastigt så där )

Befolkningen ökar i världen också och jag tror att många som nu fotar för glatta livet med telefonen har liksom upptäckt vad roligt det kan vara, jag tror många av dessa aldrig tänkt att köpa någon form av vanlig kamera, tänk vad smidigt att snabbt skicka en bild till kompisar eller att filma en snutt av älgen som går vid vägen, 170 gram i fickan.
Ja i Kroatien är det definitivt mobilen som gäller. Antal kameror är få.
Fast jag har också varit i Wien, Berlin, Granada, Ronda och och några fler mer fotochicka ställen som alperna. Där har jag verkligen kikat hur många som fotar med kameror och försökt vara observant. På dessa ställen är det många som använder systemkameror De flesta av enklare modell. Typ Nikons och Canons insteg eller mellandyra kameror.

Har kommit fram till att många nog äger en systemkamera. Åker man till ställen där det är mycket kultur och sevärdheter så får kameran följa med.

Åker man på badsemester tar man bara med sig mobilen.

Eller så är det så att de som besöker städer och sevärdheter är andra kategorier av människor.

Kroatien och Dalmatiska rivieran där är det definitivt mobilen som gäller. Det är max en procent som fotar med en kamera.

Vi får inte glömma bort att det trots allt säljs 10 miljoner kameror som inte är systemkameror plus 10 miljoner som är det. Av systemkameror är en stor andel instegs eller mellankameror som Canon 80D. Andelen entusiast-kameror eller pro-kameror är bara en liten men lönsam del av marknaden.

På 5 år blir det ju 100 miljoner styck. Sedan finns det nog många fortfarande fungerande från runt 2010. Hur många som sedan använder är en bra fråga.
Gammal 2019-08-02, 16:11
ErlandH

martinot skrev: Nu när vi kan göra sensorer i alla möjliga format och proportioner fritt utan sådana konservativa "legacy"-begränsningar som på filmtiden, så borde vi droppat 3:2 för länge sedan.
Nu har ju 3:2 inget med tekniken att göra. Även när man använde film var det hur enkelt som helst att konstruera kameror som gjorde bilder med 4:3-format, och alla fördelar du nämner gällde då också. Trots det föredrog de flesta då, liksom nu, 3:2.

I verkligheten är det ju så att trenden snarast går åt andra hållet, då de allra flesta konsumerar både stillbilder och rörligt på skärmar som är 16:9 eller ännu mer långsmala.
Gammal 2019-08-02, 16:22
SallyIV

Abe Normal skrev: En fråga med ett självklart svar :) Hade du köpt ditt Fuji-hus om du inte hade tillgång till de bästa objektiven?

Canon ska ombesörja fyra system på en krympande marknad, M-50, APS-C, FF och FF-R. Det skulle vara en smal sak för CaNikon att utveckla motsvarande L-objektiv till sina APS-hus, men utvecklingskostnaderna ska sedan räknas hem och inte krocka för mycket mellan olika segment. Det problemet har inte Fuji.

Jag tror att trådens huvudfråga är befogad.
Japp. Känslan på huset, ett system som var gjort mer av fotointresserade än lönebonusintresserade. Canona hade nog kunnat serva marknaden med ett digitalt bakstycke på F1, istället kom T-serien och sen dessa har allt svällt.
Vad gäller objektiv har jag stort nöje med manuella 3:epart (Laowa, Samuang mm mm) kontrastlösa Leica från 60-talet, USSR och DDR - ger inte Fuji's kliniska färger och skärpa men der ett annat uttryck som kräver betraktaren tänker istället för att få skärpan smälld rakt i huvet. De är dessutom små, men manuella och då rynkar många på näsan.
Fuji's emulering av s/v, med hög kontrast ocgh ISO 12 800 är kul. Dessutom i jpeg, jag kör inte RAW, så visst är jag udda ;-)

-J!
Gammal 2019-08-02, 16:30
Sabud

Börjar vi se slutet på APS-C-kameror? - Framtiden ser mörk ut för systemkameror ;);)

Själv ser jag inga personliga problem med kamerautbudet även om det skulle halveras.
Skulle till och med vara skönt med en rejäl inbromsning så vi kan flytta fokus.

/Stephan
Gammal 2019-08-02, 16:40
Bengf

PMD skrev: Som jag antydde i inlägg #63 så ser jag inte en systemkamera som en investering. Kameror faller ju i värde snabbare än bilar.

Inte heller räknar jag med att kunna köpa nya objektiv om 10-15 år till en kamera som jag köpt idag. Det är ju idag jag ska använda kameran så det lämpliga är väl att skaffa de objektiv jag behöver nu?
Om 10 år ser världen annorlunda ut. Det kanske kommer nya sorters kameror med helt nya fattningar. Sånt har ju hänt förr. :-)
Ja men det fins en sidodialog om ekosystem att verkligen välja rätt kamera som det är lätt att tolka som framtidssäker och tillräckligt många bra objektiv att tillgå.

På den analoga tiden var kamerorna ändå rätt så lika, varje tillverkare hade i alla fall mer än en handfull bra objektiv, utvecklingen skedde med olika filmsorter som förändrade en del, kommer i håg när ASA 400 blev rätt så skarp bland annat, var bra till den tidens fasta 150mm zoom som Pentax hade, en rätt så stor mycket fin kamera med 24X36 film ( var mycket småbildsfilm på den tiden )

Det kan skrämma bort en del att man skall tänka sig för vid valet av kamera, kommer i håg att det fins D800 ägare som använde 50mm objektiv 90% av sitt fotande, alla köper inte mer än tre objektiv till sin kamera, kommer fågelfotandet in utökas det.
Gammal 2019-08-02, 17:17
Flash Gordon

Sabud skrev: Börjar vi se slutet på APS-C-kameror? - Framtiden ser mörk ut för systemkameror ;);)

Själv ser jag inga personliga problem med kamerautbudet även om det skulle halveras.
Skulle till och med vara skönt med en rejäl inbromsning så vi kan flytta fokus.

/Stephan
Jag har redan fler kameror än jag behöver. Fler objektiv än jag behöver både till Canon och Fuji.
För min del kommer det dröja innan jag köper något ytterligare.

Tycker alldeles för många har en övertro på teknik. Det hade jag också länge.
Det finns saker som IBIS som gör skillnad. Min X-T2 är skänkt till dottern. När jag väl skaffade X-H1 och fick IBIS tog det bara innan IBIS blivit ett måste. Kunna fota handhållet på tider runt 1/15 i skymningen utan stativ gör man kan ta bilder man annars inte lyckats med utan stativ. Att kunna lämna stativet hemma ökar friheten. Det är något praktiskt som åtminstone gör skillnad i mitt fall.

Detsamma gäller min Canon 5D MKIV. Att byta den till en Canon R känns som att byta ner sig. Efter 15 år med Canon 5D kan jag dessa kameror utan och innan.

För egen del är det inte utrustning eller teknisk kunnande som saknas. Det är snarare intressanta motiv. Till stor del beroende på min egen slöhet.

Det är nog den slöheten jag måste övervinna om det skall bli fler bra och intressanta bilder.
Gammal 2019-08-02, 17:23
Abe Normal

SallyIV skrev: Japp. Känslan på huset, ett system som var gjort mer av fotointresserade än lönebonusintresserade. Canona hade nog kunnat serva marknaden med ett digitalt bakstycke på F1, istället kom T-serien och sen dessa har allt svällt.
Vad gäller objektiv har jag stort nöje med manuella 3:epart (Laowa, Samuang mm mm) kontrastlösa Leica från 60-talet, USSR och DDR - ger inte Fuji's kliniska färger och skärpa men der ett annat uttryck som kräver betraktaren tänker istället för att få skärpan smälld rakt i huvet. De är dessutom små, men manuella och då rynkar många på näsan.
Fuji's emulering av s/v, med hög kontrast ocgh ISO 12 800 är kul. Dessutom i jpeg, jag kör inte RAW, så visst är jag udda ;-)

-J!
Okay, kul med en annan ingång, kreativt! Jag trodde självklart att du skulle svara Fujinon, där ser man så fel man kan ha :)
Gammal 2019-08-02, 21:27
Grevture
Administratör

DanNikon77 skrev: Vad var Nikons prognos för D500 och hur många gar dom sålt?
Vad prognoserna varit vet ingen utanför Nikon, och om de någonsin berättar om den saken så lär det dröja till långt, långt efter att den slutat säljas :-)

Att priset på D500 skulle ha fallit kraftigt är nog mest Jonas som övertolkar en rätt normal prissänkning nu i början av sommaren. Före dess låg D500 på samma prisnivå, runt 18500 kr, i nästan tre år (från sommaren 2016). Nu verkar man ha sänkt den till runt 16000 kr vilket inte är så ovanligt för en drygt tre år gammal modell.
Gammal 2019-08-02, 21:44
Grevture
Administratör

Sten-Åke Sändh skrev: Nu droppar marknaden för systemkameror och det gör också priserna och det är helt enligt neoklassisk ekonomisk teori. Nu kan man köpa billiga FF för samma pengar min KM D7D kostade 2005. En entusiastkamera med en APS-C på 6 MP.
Hm ...

Att enstaka småbildmodeller säljs ut rätt billigt säger ganska lite om prisnivån på marknaden i stort. Faktum är att prisnivåerna de senaste tre-fyra åren generellt ökat rätt kraftigt på systemkameramarknaden som helhet - inte sjunkit. Detta eftersom man styrt om från en produktmix där billiga instegsmodeller dominerat försäljningen till en där dyrare entusiastmodeller står för en allt större del av kakan. Man säljer färre men dyrare kameror.

Att priset på din KM D7D köpt 2005 är jämförbart med billigare småbildsmodeller idag handlar nog mest om att priserna ofta blir höga när tekniken är ny, som en ju faktiskt var 2005. I det läget är dels produktionskostnaderna höga och dessutom är kunderna tillräckligt nyfikna för att betala dyrt. På den tiden fanns de ju inga "gamla" billiga modeller att jämföra med så som det gör idag när det alltid går att hitta restlager av äldre (men fortfarande tekniskt relevanta) modeller som i praktiken reas ut.
Gammal 2019-08-02, 21:52
Flash Gordon

En Fuji X-T2 med utmärkta Fujinon 18-55/28-4 kan man köpa i paket som bäst för 12-13 när det är kampanj.
För en nybörjare kan det kännas som väldigt mycket pengar.
Tittar man hos SP vad Canon har att erbjuda kan man få en dSLR med ett kitobjektiv kan man få det för strax under 5 000 kr. Sedan finns det mängder av andra APS-C paket med olika bra hus och objektiv.

Den billigaste fullformatskameran med objektiv är en 6D med 24-105 som går lös på 19 000 kr.
Den billigaste spegellösa Canon RP med 24-105/4 går lös på 22 500 kr.

Den som skall ta första steget in i systemkamera världen vill nog först doppa tån innan hen slänger sig helhjärtat in den hobbyn.

Därför behövs billigare APS-C kameror. Det är fortfarande en ganska ordentlig prisskillnad.
Det säljs faktiskt fler av dessa enkla kameror än av de mer avancerade FF kamerorna.

Lägg där till att det säljs lika många kameror som inte är systemkameror varje år. Det är också där många får sina första erfarenheter.

Därför tycket jag forumets säkra uttalande om att APS-C och andra mindre formats snara död är rena nonsens.
Siffror från CIPA visar att helt enkelt är fel. Det här forumets spekulationer är just det.Spekulationer..
Gammal 2019-08-02, 22:38
PMD

Flash Gordon skrev: Du menar väl tvärtom?
Nej. EF-S- och EF-objektiv passar på Canons APS-C-kameror från EOS 300D och senare. Mängden EF-S-objektiv tillsammans med mängden EF-objektiv är större än mängden EF-objektiv.

Jag kanske borde ha uttryckt mig lite klarare: EF-objektiven utgör en delmängd av alla objektiv som passar på en kamera med EF-S-fattning.

Huvudpoängen är att jag inte tycker att man kan säga att Canon har fyra objektivfattningar. Tre och en halv, ungefär, är närmare sanningen.
Gammal 2019-08-02, 22:47
PMD

Bengf skrev: Ja men det fins en sidodialog om ekosystem att verkligen välja rätt kamera som det är lätt att tolka som framtidssäker och tillräckligt många bra objektiv att tillgå.
Det var, som du antyder, kanske viktigare på filmtiden. Film utvecklades långsammare än digitala sensorer har gjort de senaste 20 åren, så man hade ungefär samma "sensor" ganska länge då.

De senaste 10-15 åren har även objektivtekniken gått framåt ganska mycket, så man kan ju fråga sig hur viktigt det är att kunna använda sina 20-30 år gamla objektiv på en ny kamera.
Gammal 2019-08-02, 22:49
PMD

Grevture skrev: Att priset på D500 skulle ha fallit kraftigt är nog mest Jonas som övertolkar en rätt normal prissänkning nu i början av sommaren. Före dess låg D500 på samma prisnivå, runt 18500 kr, i nästan tre år (från sommaren 2016). Nu verkar man ha sänkt den till runt 16000 kr vilket inte är så ovanligt för en drygt tre år gammal modell.
Det beror väl på Nikons "Rabatt idag"-kampanj? Priset på D500 borde gå upp igen efter 15:e augusti i så fall.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:20.

Elinchrom ELB 500 TTL