Annons
Gammal 2004-07-19, 13:19
Jimsan

Att fota människor
Jag har för mig att reglerna i Frankrike är lite striktare än vad de är i Sverige när det gäller att plåta människor.
Man måste tydligen fråga innan man tar en bild.

Detta är bara vad jag hört. Kan inte bekräfta om det är sant.
Sen vet jag inte hur hårt fransoserna håller på den regeln.
Gammal 2004-07-19, 13:26
Highweiss

Re: Att fota människor
Jimsan skrev:
Jag har för mig att reglerna i Frankrike är lite striktare än vad de är i Sverige när det gäller att plåta människor.
Man måste tydligen fråga innan man tar en bild.

Detta är bara vad jag hört. Kan inte bekräfta om det är sant.
Sen vet jag inte hur hårt fransoserna håller på den regeln.
Jo, värt att hålla i minnet. Men sällan blir det dramatiska problem. Och som vanligt vinner man mycket på ett leende :-).

Ok, mer förslag pls! Gillar Elins uppdrag bäst hittills...!
Gammal 2004-07-19, 13:33
Bjorre

Jag som är grymt höjdrädd, gick upp i Notre Dame. Väldigt vacker utsikt därifrån, panorama bilder därifrån är helt ok från det högsta tornet då du kan gå runt.
I notre dame så finns det en del gargoyler och andra statyer som kan vara tuffa att fota med stadslandskapet som bakgrund.

Jag fotade väldigt mkt statyer och försöka få med en del prylar/byggnader i bakgrunden så man såg att det var paris.

Paris nattetid är "jäkligt" snyggt, så en båt tur ned för floden på kvällen är riktigt värt.

Det finns riktigt tuffa gubbar som spelar boule på kvällarna. Dom gillar att bli fotade och bli uppmärksammade när dom "idrottar" ;)
Gammal 2004-07-19, 13:49
Highweiss

Tack för tipsen!

Bjorre skrev:

I notre dame så finns det en del gargoyler och andra statyer som kan vara tuffa att fota med stadslandskapet som bakgrund.

Läste Dan Browns da Vinci Code här om veckan. Där framgår det att ordet "gurgla" kommer från "gargoyler". Det kommer ju vatten ur käften på dem när det regnar. På tal om onödig kunskap... :-) Och så vet jag ju inte om det stämmer heller...!

Mer uppdrag tack! Gärna konkret, avgränsat! Elins hundtanter leder ännu!
Gammal 2004-07-19, 13:53
Hejduglade

Gatukonstnärer lär det finnas en hel del där nere, försök fota en sådan konstnär snett bakifrån så att man kan se konstnären samt objektet han målar både på duk och i veklighet, helst med en typisk fransk miljö.
En annan ide är att leta upp djur eller blommor i typisk stadsmiljö, kanske inte lika kul men du bad om förslag ju... ;=)
Gammal 2004-07-19, 15:08
Highweiss

Upp! Upp! Jag vet att ni FS:are har fler uppdrag att föreslå!!!
Gammal 2004-07-19, 17:19
reecoy

hmmm,
eftersom mitt fartygsprojekt tydligen är ute på djupt vatten försöker jag med ett nytt uppdrag.

Beväpna dig med en dalahäst (eller annat "typiskt svenskt" föremål och fotografera olika personer du möter med denna i handen. Detta kan vidareutvecklas med att objekten håller något typiskt franskt i den andra handen, en baguette kanske.
Gammal 2004-07-19, 17:25
Highweiss

reecoy skrev:
hmmm,
eftersom mitt fartygsprojekt tydligen är ute på djupt vatten försöker jag med ett nytt uppdrag.

Beväpna dig med en dalahäst (eller annat "typiskt svenskt" föremål och fotografera olika personer du möter med denna i handen. Detta kan vidareutvecklas med att objekten håller något typiskt franskt i den andra handen, en baguette kanske.
Magnus, jag är från Finland. :-). Men kanske en vodkaflaska, kniv eller yxa kunde fungera lika bra... :-) Nä, men allvarligt talat så är det där ingen dum idé. Måste bara komma på vad som Finlands svar på dalahästen...! Och det är förvånansvärt svårt...!
Gammal 2004-07-19, 17:42
Aviator

Highweiss skrev:
Magnus, jag är från Finland. :-). Men kanske en vodkaflaska, kniv eller yxa kunde fungera lika bra... :-) Nä, men allvarligt talat så är det där ingen dum idé. Måste bara komma på vad som Finlands svar på dalahästen...! Och det är förvånansvärt svårt...!
Så farligt svårt är det ju inte... Ta en flaska Lapin Kulta eller en HK-korv (eller som du själv föreslog en flaska Koskenkorva...) Jag tror inte Finland har någonting lika konkret som svenskarnas Dalahäst. Men det kanske inte behöver vara något finskt, utan något annat som ligger nära ditt hjärta. Jag såg någon fotograf här på Fotosidan som hade fotat en Karlsson på taket-docka/nalle överallt omkring i Sverige. Det var ganska roligt...

Mvh. Lennart - Finländare även jag
Gammal 2004-07-19, 18:53
timlu

Highweiss skrev:
Måste bara komma på vad som Finlands svar på dalahästen...! Och det är förvånansvärt svårt...!
Ett mumintroll! (Det var väl inte så svårt!)
Gammal 2004-07-19, 18:55
Highweiss

timlu skrev:
Ett mumintroll! (Det var väl inte så svårt!)
Alltså nu skäms ja lite... hu' f*n kom jag inte på det där!? Perkele... :-)
Gammal 2004-07-19, 19:27
timlu

Garv!
Highweiss skrev:
Alltså nu skäms ja lite... hu' f*n kom jag inte på det där!? Perkele... :-)
Man blir hemmablind!
Gammal 2004-07-19, 19:51
barret

Jag skall vara med på Friday Night Roller 13:e augusti. Det är en mycket imponerande och sevärd företeelse. Varje fredagkväll mellan 22:00 och 01:00 åker tusentals med inlinesåkare en bana runt på Paris gator. Poliseskort och allt....

Info

Det är nattfotografering och action samtidigt....utmaning nog??
Gammal 2004-07-19, 19:52
bjoben

Steroetyper!
Det finns ett antal franska stereotyper från , damen med hunden är en. En annan är mannen på cykel, med basker, på väg till sin favoritbaggeteria på andra sidan stan för att handla sin morgonbaguette. Det finns bilden på traktorn på motorvägen eller någon trafikerad stadsdel. Det finns målarna från montmartre. Det finns äppelodlarna som odlar pommac, cider och inte minst vinodlarna. De franska rapparna i norra stadsdelarna/förortrna. De franska kyparna. Försök hitta så många stereotyper som möjligt. Och varva gärna med "kontraster" som inte alls förknippas med detta.
Gammal 2004-07-19, 23:23
Jacob vP

Hej.
Är inte Paris, kärlekens och romantikens huvudstad??

Gör en svit med förälskade par som på olika sätt visar sin kärlek till varandra.

/Jacob vP
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:07.

Elinchrom ELB 500 TTL