Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Råkonverterare

Produkter
(logga in för att koppla)

Stene_68

Aktiv medlem
Finns det någon sådan som fungerar bättre till Panasonics systemkameror än Silkypix och camera raw? Camera raw ger onormalt varma färger när jag använder kamerans vitbalans som inställning. Silkypix ger rätt vitbalans men fräter ut högdagrar mer än jpg från kameran med standardinställningen. Går det att få samma vitbalans som kamerans i camera raw? Jag har en GH1 om det har någon betydelse i sammanhanget.

/Sten
 

tonymeyer

Ny medlem
Finns det någon sådan som fungerar bättre till Panasonics systemkameror än Silkypix och camera raw? Camera raw ger onormalt varma färger när jag använder kamerans vitbalans som inställning. Silkypix ger rätt vitbalans men fräter ut högdagrar mer än jpg från kameran med standardinställningen. Går det att få samma vitbalans som kamerans i camera raw? Jag har en GH1 om det har någon betydelse i sammanhanget.

/Sten
Hej Sten.

Antagligen har du någon förinställning i din råkonverterare som skapar dessa inställningar.
Ett tips är att använda ett gråkort för att få exakt rätt vitbalans.

/Tony
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Troligtvis är det någon autofunktion i camera raw som spökar. Det ska gå att klicka på auto och original eller vad det nu står.

Ett annat alternativ är att kolla vilken vitbalans (t.ex. 5632 kelvin) du får i Silkypix, och sen matar du in det värdet i camera raw och ser om det blir bättre.
 

Stene_68

Aktiv medlem
Det blev samma sak när jag skrev in vitbalansen själv, men jag kom på att det nog är kameran som ger lite kalla färger. Camera raw verkar vara det bästa alternativet, trots allt.
 

tonymeyer

Ny medlem
Det blev samma sak när jag skrev in vitbalansen själv, men jag kom på att det nog är kameran som ger lite kalla färger. Camera raw verkar vara det bästa alternativet, trots allt.
Det stämmer inte, nått är fel! Det följer inte med någon information från kameran i råfilen förutom metadata, alltså borde du inte se någon skillnad. Du ska få samma resultat i bägge program! Se till att alla inställningar är samma, speciellt vitbalansen och färgtonen. Färgtonreglaget hittar du oftast i direkt anslutning till vitbalansen.
 

Stene_68

Aktiv medlem
Hej Tony.

Ja, CR och Silky ger samma resultat. Det är jpg-filerna från kameran som har kallare färger.

Tackar för svaren.

/Sten
 
ANNONS