Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fel på alla Nikon 35/1,8 G-gluggar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Istvan84

Aktiv medlem
Jaa, som topicen lyder. Jag har testat 5st olika, alla nya 35mm DX gluggar, ALLA med samma problem! Så jag gjorde ett lite större test med flera kameror. Och somsagt, 5st olika nya 35mm 1,8g objektiv.

Jag orkar inte skriva allt igen, eller, det är ju bara att kopiera, men det viktigaste kommer ju inte med. Bilderna! För detta FOTO forum tillåter ju bara små skit bilder... (Irriterande!)

Så jag länkar videra till Nikon forumet, där jag skriver samt visar bilder för varje test.
http://www.nikonforum.se/index.php?/topic/29871-viktig-info-ang-fokusproblem-med-35mm-18g/

Skriv gärna era egna reflektioner. Det roliga är att söker man runt på internet så ser man att väldigt många har fokusproblem med 35mm, och många har ju just köpt en 35mm till D7000.

Ska bli intressant när jag ringer Nikon imorgon igen och talar om detta, se vad de har att säga!
 

FiCa1

Aktiv medlem
Jag har ett ex 35:1.8 G och skärpan sitter där den ska, vilket den för övrigt också gör på mina andra Nikonobjektiv. Huset är en D300. 35an är sett till sitt pris en riktig kanonglugg.

/ tycker FiCa1
 

phool

Aktiv medlem
Har heller aldrig haft problem med min 35:a har suttit på D7000, D5000 och D5100. Aldrig några problem.
 

Istvan84

Aktiv medlem
Konstigt att inget fungerar på min kamera, och jag har testat 5 nya. Och alla andra mina 5 objektiv sitter fokusen som den ska. Min 50mm behövde minus 4 i finetune för att sitta som bäst. Men vissa är på 0an och funkar perfekt.

Så min kamera lär ju inte va felet, spec inte när jag provat med en till ny D7000 samt med en D5100 också. Och finetune är på 0, det är endast de första kortet som jag endast hade kvar bilder med ändrad finetune. De andra 4 objektiven har jag nollat finetune.

Så jag vet inte vad det kan bero på isåfall. Kan inte ni andra testa mot säg en kryddburk. Ta på ett avstånd på ca 3-4dm. Kanske just det avståndet som spökar? Väldigt underligt iaf!
 

Istvan84

Aktiv medlem
Kanske var lite otydlig. Men somsagt. Finetune är avstängt på alla bilder utom det första på kryddburken, där jag ställde den på -20. Där hamna fokusen bättre, men som ni ser bakfokuserade den fortfarande ganska mycket.

Hade varit kul somsagt om ni andra som har dessa gluggar kunnat göra samma test som mig, eller liknande. Alla har säkert en kryddburk hemma. Ställ kameran på ett stativ, ha objektet 3-4dm ifrån kameran. Ställ fokusen på AF-S och punktfokus i mitten. Ta 2-3 kort, sen ta 2 kort med liveview. Om det är mörkt och ni har en extern blixt kan ni rikta den upp i taket så ger den ett mer naturligt ljusfall på objektet. Så slipper ni långa exponerings tider.

Ställ gärna ner bländaren på runt F2.8 eller liknande. Mina tester har varit på F4.0. Men bör synas mer tydligt ju lägre ni går ner såklart.

MVH
István
 

Istvan84

Aktiv medlem
Henrik, nej det ser inte ut att va nån direkt bakfokus på det faktiskt. Kanske inte så jätte skarpt dock. Men ingen bakfokus där inte. Väldigt underligt, fått flera nu som bekräftat på nikonforumet att de upplever samma sak. Även sett en hel del trådar om bakfokus problem på 35:an just..

Ska bli kul att se vad Nikon har att säga somsagt!
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jaa, som topicen lyder. Jag har testat 5st olika, alla nya 35mm DX gluggar, ALLA med samma problem! Så jag gjorde ett lite större test med flera kameror. Och somsagt, 5st olika nya 35mm 1,8g objektiv.

Jag orkar inte skriva allt igen, eller, det är ju bara att kopiera, men det viktigaste kommer ju inte med. Bilderna! För detta FOTO forum tillåter ju bara små skit bilder... (Irriterande!)

Så jag länkar videra till Nikon forumet, där jag skriver samt visar bilder för varje test.
http://www.nikonforum.se/index.php?/topic/29871-viktig-info-ang-fokusproblem-med-35mm-18g/

Skriv gärna era egna reflektioner. Det roliga är att söker man runt på internet så ser man att väldigt många har fokusproblem med 35mm, och många har ju just köpt en 35mm till D7000.

Ska bli intressant när jag ringer Nikon imorgon igen och talar om detta, se vad de har att säga!
Jag har använt minst tre, möjligen fyra olika exemplar (minnet ...) av det här objektivet varav ett är mitt eget - inga fokusproblem. Och jag har använt dem på flera kameror, bland annat just en lånad D7000.

Nu skrev du att du inte har fokusproblem med dina övriga objektiv ... Hur många objektiv är det?

Tänk också på att det är lätt att lura sig på riktigt var man sätter fokus med bländare 1,8 ... är dina andra objektiv lika ljusstarka (dvs har lika tunt skärpedjup)? Om inte kan det mycket väl vara så att det är kameran som är boven och det helt enkelt inte märks med de andra objektiven.
 

Istvan84

Aktiv medlem
Inga som direkt verkar läst tråden jag länkar till känns det som..
Där det bla står att jag har 5 andra objektiv, bla ett 50mm nikon 1.8.

Sen står det även att de flesta bilderna var tagna på bländare 4.0 sista testet jag gjorde var på F2.8. Och alla mina objektiv förutom mina 2 vidvinkel objektiv har minst F2.8.

Så åter som jag beskriver i tråden jag länkat till. Att det är fel på min kamera ser jag onsannolikt, och att det skulle vara fel på även den lånade D7000 och D5100 känns med väldigt konstigt.

Du säger att du provat så många, men har du avsiktligt provat fota fokustest på 3-4dm håll? Många kanske inte direkt tänker på att sina linser inte fokuserar korrekt. Nu hävdar jag inte att ni inte gör det.

Men kan ändå tänka mig att många av de som köper denna lins är amatörer som vill ha en ljusstark lins. När det blir felfokus som de kanske märker av lite så skyller de på sig själva, att de kanske rört sig eller liknande. Tror inte att så många ställer upp den på stativ osv för att göra just fokus test, för att sedan jämnföra med live-view osv osv. Och ställa om AF-A som även den kan ställa till i sånna här tester till AF-S med enpunkts fokus osv.

Jag hävdar inte att det är fel på alla, men av 5 som jag testat, alla NYA så har det varit fallet. Kanske någon stor batch som det blivit fel på, vad vet jag. Men underligt är det iaf.

Och att skylla på lågt bländartal går inte heller, somsagt, nästan alla tester var utförda på F4.0.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Inga som direkt verkar läst tråden jag länkar till känns det som..
Där det bla står att jag har 5 andra objektiv, bla ett 50mm nikon 1.8.

Sen står det även att de flesta bilderna var tagna på bländare 4.0 sista testet jag gjorde var på F2.8. Och alla mina objektiv förutom mina 2 vidvinkel objektiv har minst F2.8.

Så åter som jag beskriver i tråden jag länkat till. Att det är fel på min kamera ser jag onsannolikt, och att det skulle vara fel på även den lånade D7000 och D5100 känns med väldigt konstigt.

Du säger att du provat så många, men har du avsiktligt provat fota fokustest på 3-4dm håll? Många kanske inte direkt tänker på att sina linser inte fokuserar korrekt. Nu hävdar jag inte att ni inte gör det.

Men kan ändå tänka mig att många av de som köper denna lins är amatörer som vill ha en ljusstark lins. När det blir felfokus som de kanske märker av lite så skyller de på sig själva, att de kanske rört sig eller liknande. Tror inte att så många ställer upp den på stativ osv för att göra just fokus test, för att sedan jämnföra med live-view osv osv. Och ställa om AF-A som även den kan ställa till i sånna här tester till AF-S med enpunkts fokus osv.

Jag hävdar inte att det är fel på alla, men av 5 som jag testat, alla NYA så har det varit fallet. Kanske någon stor batch som det blivit fel på, vad vet jag. Men underligt är det iaf.

Och att skylla på lågt bländartal går inte heller, somsagt, nästan alla tester var utförda på F4.0.
Jag kan glatt erkänna att jag hoppade över länken, räcker så bra med att försöka följa forumen här :)

Men ok, då har du testat grundligt. I mitt fall använder jag huvudsakligen min 35/1,8 just på nära håll - på längre avstånd vinjetterar den en hel del med D3 ;-) Men helt allvarligt talat, jag tar mycket närbilder från närgränsen och uppåt vilket den sköter utmärkt. Kikar jag i huvuddatabasen i Lightroom så har jag lite knappt 2000 sparade bilder tagna med det objektivet sedan maj 2010, varav många är just närbilder (mindre än halv meters avstånd), majoriteten är ansikts- och halvkroppsbilder (jag gillar det objektivet vid eventfotografering) och på alla möjliga bländaröppningar. De övriga exemplar av 35/1,8 jag har provat har jag kört på liknande sätt. Nu senast körde jag det en hel del med FT-1 på en lånad Nikon V1 och bortsett från en del CA fungerade det utmärkt där med.

Så tillbaka till ditt problem: kanske har du haft extrem otur, kanske är det någon batch med objektiv som det är något systematiskt fel på ... Men det låter märkligt det med. Det här är ju ett mycket vanligt objektiv som det skrivs mycket om, både här och på Dpreview och de klagomål jag oftast har sett har snarare rört CA. Det är ju också ett objektiv som används av en del hyfsat kräsna fotografer, jag har sprungit på en bröllopsfotograf som precis som jag körde det i folksamlingar och för närbilder man tar i sådana (event)sammanhang.

Jag har ärligt talat ingen bra teori kring vad det är du råkat ut för, du verkar ha gjort både omfattande och omsorgsfulla tester. Jag köpte mitt exemplar begagnat för just precis över ett år sedan och det har skött sig utmärkt.
 

Istvan84

Aktiv medlem
Jag kan glatt erkänna att jag hoppade över länken, räcker så bra med att försöka följa forumen här :)

Men ok, då har du testat grundligt. I mitt fall använder jag huvudsakligen min 35/1,8 just på nära håll - på längre avstånd vinjetterar den en hel del med D3 ;-) Men helt allvarligt talat, jag tar mycket närbilder från närgränsen och uppåt vilket den sköter utmärkt. Kikar jag i huvuddatabasen i Lightroom så har jag lite knappt 2000 sparade bilder tagna med det objektivet sedan maj 2010, varav många är just närbilder (mindre än halv meters avstånd), majoriteten är ansikts- och halvkroppsbilder (jag gillar det objektivet vid eventfotografering) och på alla möjliga bländaröppningar. De övriga exemplar av 35/1,8 jag har provat har jag kört på liknande sätt. Nu senast körde jag det en hel del med FT-1 på en lånad Nikon V1 och bortsett från en del CA fungerade det utmärkt där med.

Så tillbaka till ditt problem: kanske har du haft extrem otur, kanske är det någon batch med objektiv som det är något systematiskt fel på ... Men det låter märkligt det med. Det här är ju ett mycket vanligt objektiv som det skrivs mycket om, både här och på Dpreview och de klagomål jag oftast har sett har snarare rört CA. Det är ju också ett objektiv som används av en del hyfsat kräsna fotografer, jag har sprungit på en bröllopsfotograf som precis som jag körde det i folksamlingar och för närbilder man tar i sådana (event)sammanhang.

Jag har ärligt talat ingen bra teori kring vad det är du råkat ut för, du verkar ha gjort både omfattande och omsorgsfulla tester. Jag köpte mitt exemplar begagnat för just precis över ett år sedan och det har skött sig utmärkt.
Haha okej det är lugnt :)

Jasså den funkar bra på din D3 med, trodde den inte skulle funka så bra iom det är en DX lins, men kul att höra att du är nöjd iaf. Och kul att din lins funkar jätte bra. Tråkigt bara att jag inte lyckades hitta ett exemplar då jag gärna velat ha en.

Anledningen till varför jag sa om just "amatörer" är ju att den hamnar ju i en bra priskategori. Jag menar 1800kr för en så ljusstark ny lins är ju väldigt prisvärt. Samt att det är en "DX" lins. Men såklart att många seriöst intresserade använder det också. Bla du och jag då :) Men tror somsagt även ändå att en stor skara är typ folk som är tycker det är kul att fota ibland, och gillar bra bilder. Men inte direkt synar på 100% crop hur skärpan verkligen sitter. Säkert många som köpt den pga rekomendationer i affären att detta är en bra prisvärd lins som du kan fota barnen med hemma ;) Men de fotar endast på Auto-läget.

I vilket fall, nu hör det ju inte hit vilka som använder linserna osv. Utan om att ja testat 5olika, och alla hade bakfokus problem. Och som du säger, väldigt konstigt om det skulle va en stor batch som hamnat till alla 3 olika affärer samtidigt liksom.
 

Istvan84

Aktiv medlem
Fick svar från Nikon idag.. jag vet inte vad jag ska säga.
Känns som de bara vill att man ska acceptera att den har brister, vilket för mig är skit.
Jag menar, jag kan ta deras billigaste 18-55mm lins och den kommer prestera bättre..

Och att de sedan hänvisar till en lins som kostar 18500kr. Jag menar, min 50mm 1.8d som kostar 1200kr ny är bättre. vad tycker ni?

Hej Istvan!

Tack för ditt mail och ursäkta att svaret dröjt. Innan jag svarade ville jag bl.a. höra med Service om de upplevde att det var ett problem speciellt med detta objektiv men de hade inte märkt något sånt.

För att göra bra objektiv krävs gedigen kunskap och erfarenhet. Det är nämligen inte vilka problem som helst man måste övervinna utan svårigheten ligger i att besegra de optiska lagarna. Det går naturligtvis inte och det betyder att så fort man låter ljus passera en bit glas med rundad yta så börjar problemen. Objektivet ska inte bara ge den önskade bildvinkeln, det ska göra det med så lite förvränging och oönskade effekter av ljusbrytningen som möjligt. Dessutom ska det helst kunna fokusera automatiskt på alltfrån oändligt avstånd till så nära som möjligt. Det är omöjligt att konstruera ett perfekt objektiv så det gäller att kompromissa på bästa sätt. Vad som är bästa kompromissen kan det naturligtvis råda oenighet om, bra skärpa, minimal kromatisk aberration, minimal bildförvräning, liten närgräns etc.

Vilken väg man väljer för bästa möjliga kompromiss avgörs av många olika faktorer. Inte minst om det är ett objektiv för professionell användning där priset inte är lika avgörande som det är för ett objektiv i budgetklassen. Vad skiljer t.ex. mellan vårt AF-S NIKKOR 35mm f/1,4G (ca pris 18290 kr) och vårt AF-S DX NIKKOR 35mm f/1.8G (ca pris 2190kr)? Ljusstyrkan och att det ena är DX är naturligtvis uppenbara skillnader. Men räcker det för att förklara den stora prisskillnaden? Vilka kompromisser har man i det ena objektivet och vilka har man i det andra? För det finns inga objektiv där man helt kan undvara kompromisser.

När det gäller autofokus har våra kameror med live view två olika fokuseringssystem. Fasdetekterande och kontrastdetekterande autofokus. Fasdetekterande är snabbare men kontrastdetekterande är mer exakt. Kontrastdetekterande autofokus används i live view. Eftersom det är mer exakt måste det finnas situationer där fokusering med live view fungerar bättre än med fasdetekterande autofokus. Vore inte det fallet så skulle bägge systemen vara lika exakta, men som sagt kontrastdetekterande är mer exakt. Med fasdetekterande autofokus kan man få lite olika resultat beroende på om objektivet går från ett längre avstånd till ett kortare jämfört med om det går från ett kortare till ett längre. Det kan också vara så att objektivet fokuserar bättre på långa avstånd än på korta. Speciellt när man är i de extreama ytterlägena, dvs vid närgränsen och oändligt kan det vara knepigt. Vad är oändligt långt bort? Månen, stjärnorna? Vid astrofotografering kan det vara klokt att använda kontrastdetekterande autofokus eller fokusera manuellt. Även vid närgränsen och med stor bländare där skärpedjupet är minimalt kan det vara bra att använda kontrastdetekterande autofokus eller manuell fokus.

Våra digitala kameror ger oss möjlighet att få en otroligt krispig skärpa som inte var möjligt med analoga kameror. Det är lätt att bli bortskämd. Marginalerna för fokuseringen är oerhört små, det handlar om hundradels millimeter. En film är aldrig helt plan och är det en färgfilm så finns det tre färglager som ligger ovanför varandra. När fokus är exakt i ett färglager så är det inte lika exakt i de två andra färglagren. Filmemulsionen har en tjocklek (även om den är liten) och om fokus ligger någonstans i denna emulsion så är det så bra det kan bli. Med en sensor har vi en absolut plan yta som plötsligt gör det möjligt att få en ännu bättre skärpa i bilderna. Men det ställer oerhört stora krav på fokuseringssystemet och objektivens kvalitet.

Som du själv redan konstaterat är det säkert inte fel på din kamera. Men jag tror heller inte det är fel på objektiven du testat. Jag tror faktiskt du har orealistiska krav på att kameran ska klara fasdetekterande fokusering med ett budgetobjektiv precis vid närgränsen, lika exakt som den klarar med kontrastdetekterande fokusering. Det går alltid att skapa en fotograferingssituation där den utrustning man har inte klarar av att leverera 100%. Automatik fungerar inte alltid perfekt, men där finns alltid möjligheten att manuellt gå in och korrigera. Att lära sig vilken begränsning utrustningen har är ofta minst lika viktigt som att lära sig vad den klarar av (och hur man använder den). Det är möjligt att AF-S DX NIKKOR 35mm f/1.8G har en svaghet vid autofokus vid närgränsen. Det är i så fall inget jag känner till och inget vi på supporten upplever är vanligt. Inte heller vår serviceavdelning upplevde att det var problem med just detta objektiv. Men kom ihåg att alla objektiv har någon liten svaghet och vet man bara vad det är så vet man också vad man ska göra åt det.

Med vänliga hälsningar
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Det kan mycket väl hända att en 35/1.8 ger som "normal effekt" att objektivet bakfokuserar på makroavstånd i varmt ljus. Jag skulle inte bli förvånad. Kamerahuset D7000 skiljer också lite i AF mellan varmt/kallt ljus, men oftast är det inte en effekt man märker i verklig fotografering.

Samma effekt finns för övrig på de allra flesta fasta objektiv med ren utdragsfokusering - oavset om det är ett 35,000kr's Leica 50 summilux asph eller ett 12.000kr Canon 50L, eller ett 15.000kr Zeiss-100F2.

"Testerna" är ganska värdelösa (för normalanvändande) om du inte visar ett likadana utsnitt på saker fotograferade på lite mer normala avstånd, dvs inte på gränsen mot min.fokus. Det enda de bevisar är att AF inte är så bra att använda på stationära makro-förstoringsmål. Är fokusfelet lika stort på 1m avstånd?

Är detta ditt normala fotograferingsavstånd föreslår jag att du köper ett dedikerat makro (40/2.8 är helt lysande) i stället, de fungerar betydligt bättre (men inte bra!) med full AF på näravstånd.

Jag har kört tre st 35/1.8, på D90, D5100 och D7000. Inget problem med något av dem. Vill jag kunna pressa frontlinsen mot det jag fotar använder jag ett dedikerat makro i stället.
 

Istvan84

Aktiv medlem
Nej detta är inte mitt vanliga användningsiområde, men såg redan på skärmen på min kamera att den inte fokusera rätt varken på 1m heller. Så då började jag göra dessa test osv för att se. Alltid lättare med ett fast objekt som är lite rundat som dessa.

Nu var ju testerna gjorda på ca 0,4m avstånd, vissa var tom över 0,5m. Tycker dock att uppger Nikon att närgränsen är på 0,3m. Då ska den inte ha några fokus problem vid 0,4-0,5m. Mitt 50mm 1.8d fokuserar superbt på samma föremål under samma förutsättningar.

De första testerna jag gjorde hemma var gjort med blixt oxå, som slog i taket, så varmt ljus är de ju inte på en blixt tycker jag inte. Som jag skrev till nikon, hade det varit lite fel hade det varit acceptabelt.

Men när jag maxar ut AF-finetune på 20mm och det fortfarande inte räcker. Då är det ju något fel. Det kan man ju inte komma och försvara. Tycker inte jag iaf!
 
ANNONS