Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kunden kräver alla bilder som tagits under uppdraget

Produkter
(logga in för att koppla)

martinot

Aktiv medlem
Då får leta länge efter såna yrkesfotografer. Finns kanske enstaka hobbyfotografer som gör det dock. Men det finns en uppsjö av mindre duktiga fotografer som bara fotar JPG och lämnar bildern i stort sett orörda.
När jag och min fru gifte oss för ca 15 år sedan så hade jag avtal med fotografen att få rättigheterna till alla bilderna ifrån brölloppet. Dock så hade vi ett avtal med Gunnebo Slott som vi hyrde för brölloppet att även de skulle få rättigheter att publicera bilderna i deras marknadsföringssyfte (dvs de som togs på Gunnebo Slott). Det var de som anlitat fotografen till att börja med, och jag förhandlade till mig med fotografen att få rättigheter till filerna (givetvis på förhand innan fototillfället och uppdraget).

Vi tog 50% var av fotografens kostnader. Helt OK deal med Gunnebo och även fotografen (fick även nedsatt hyra, samt att Gunnebo även stod för all äkta Champagne, snittar, servering, etc, i samband med vigseln).

Hon var och är ingen hobbyfotograf, och gjorde ett väldigt bra jobb. (http://www.pwfoto.com/)

Förstår inte varför en fotograf skulle bli sämre bara för att man väljer att sluta ett visst avtal som kunden efterfrågar, som tex rättigheter till de digitala filerna?

Så länge som fotografen är nöjd med den ekonomiska ersättningen och tycker jobbet är kul så ser jag inte något problem.

Fördelen med digitala filer är att man själv kan spara fotona var man vill, och slipper skanna in ifrån en massa papperskopior som tar plats (redan på den tiden så var det enbart digitala bilder som gällde för mig).

En annan fördel med att få rättigheter till bilderna är att man kan själv styra hur man vill bli publicerad.

Fotografen och ett bokförlag vill något år senare ha med ett par av våra bröllopsbilder i en bok som skulle tryckas, och bad därmed korrekt om tillstånd att publicera de (men jag och min fru valde att tacka nej då vi kände att även om det var ett hyfsat stort bröllop, så var det vårat som vi ville hålla privat emellan oss och våra gäster).

Du hittar dom på blocket för en spottstyver och 100% svartjobb.
Nej, det var inget svartjobb, som du av någon totalt outgrundlig anledning antar (både vi och Gunnebo Slott fick varsin fakturan ifrån hennes företag på halva kostnaden var).
 

unoengborg

Aktiv medlem
Det beror på vilka referenser man har, det motsvarar en årslön på över en miljon och det tycker i varje fall jag inte är så illa.
Som det inte blir så mycket kvar av när avgifter för skatter försäkringar, kostnader för marknadsföring, utrustningsslitage/åldring, m.m är betalda. Vill han sedan ha fem veckors semester går ytterligare pengar bort. Det är inte heller troligt att han har 100% beläggning.

Du kan inte räkna årsinkomst efter vad du tar i timlön på ett enskilt tretimmars uppdrag. Företagande fungerar inte på det sättet.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Som det inte blir så mycket kvar av när avgifter för skatter försäkringar, kostnader för marknadsföring, utrustningsslitage/åldring, m.m är betalda. Vill han sedan ha fem veckors semester går ytterligare pengar bort. Det är inte heller troligt att han har 100% beläggning.

Du kan inte räkna årsinkomst efter vad du tar i timlön på ett enskilt tretimmars uppdrag. Företagande fungerar inte på det sättet.
Helt sant det du skriver. Tyvärr är kunskapen om verkligheten låg bland det svenska folket. Folk tror ofta en väldigt massa om småföretagare....... Man borde införa småföretags-ekonomi som undervisning i skolan.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
När jag och min fru gifte oss för ca 15 år sedan så hade jag avtal med fotografen att få rättigheterna till alla bilderna ifrån brölloppet. Dock så hade vi ett avtal med Gunnebo Slott som vi hyrde för brölloppet att även de skulle få rättigheter att publicera bilderna i deras marknadsföringssyfte (dvs de som togs på Gunnebo Slott). Det var de som anlitat fotografen till att börja med, och jag förhandlade till mig med fotografen att få rättigheter till filerna (givetvis på förhand innan fototillfället och uppdraget).

Vi tog 50% var av fotografens kostnader. Helt OK deal med Gunnebo och även fotografen (fick även nedsatt hyra, samt att Gunnebo även stod för all äkta Champagne, snittar, servering, etc, i samband med vigseln).

Hon var och är ingen hobbyfotograf, och gjorde ett väldigt bra jobb. (http://www.pwfoto.com/)

Förstår inte varför en fotograf skulle bli sämre bara för att man väljer att sluta ett visst avtal som kunden efterfrågar, som tex rättigheter till de digitala filerna?

Så länge som fotografen är nöjd med den ekonomiska ersättningen och tycker jobbet är kul så ser jag inte något problem.

Fördelen med digitala filer är att man själv kan spara fotona var man vill, och slipper skanna in ifrån en massa papperskopior som tar plats (redan på den tiden så var det enbart digitala bilder som gällde för mig).

En annan fördel med att få rättigheter till bilderna är att man kan själv styra hur man vill bli publicerad.

Fotografen och ett bokförlag vill något år senare ha med ett par av våra bröllopsbilder i en bok som skulle tryckas, och bad därmed korrekt om tillstånd att publicera de (men jag och min fru valde att tacka nej då vi kände att även om det var ett hyfsat stort bröllop, så var det vårat som vi ville hålla privat emellan oss och våra gäster).



Nej, det var inget svartjobb, som du av någon totalt outgrundlig anledning antar (både vi
och Gunnebo Slott fick varsin fakturan ifrån hennes företag på halva kostnaden var).
Klart det finns några som lämnar ut. Din länk hade heller inget på hemsidan att de lämnar ut RAWfiler gratis eller hur som helt.. Detta är ju säkert specialavtal mellan kund och fotograf. Om vi ska skriva som någon skrivit i denna tråd så är det "inte enligt branchstandard" Jag lämnar oftast inte ut RAW-filer, inte för att de är på nåt sätt dåliga utan för att kunden lär inte kunna veta hur man justerar mina RAW-filer då de ibland är fotade i ETTR och LTTR, utökad DR genom ML, HDR samt det allra viktigaste är att min kameras interna filter är modifierad. DEt komemr bara bli en massa mer förvirrring och en massa fler samtal. Då hade jag behövt debitera för konsultationstiden med.
Att få rätten till digitala bilder är nåt man kan avtala, det är oftast inget man rakt av får och då jag hade omodifierad kamera så kostade det en hel del slantar att köpa loss RAW-filerna från mig (väldigt ovanligt att jag tillåter detta) och ytterligare en hel del mer för att får rätten att göra vad de vill med dom (vanligare att sälja detta.. Precis som hos den fotograf jag fotade mig hos. Allt går o sälja, men det ska kosta, inget är gratis.
Det vanligaste är dock att de får köpa TIFF-filerna av helt oredigerade, nollställd i LR (utom de i ETTR, LTTR som justerad till normal histogramnivå, HDR omvandlas till 32 bits, likaså ML Super DR) om de nu måste ha tillgång till at få redigera dom. Det är det billigaste och enklaste alternativet. Men alla dessa alternativen kostar mer än själva uppdraget i sig. Så Tar vi TS 5000kr för att fota 2 timmar on location och hade han tagit 2-300 bilder så hade jag begärt 5-siffrigt belopp för RAW-filerna, TIFF lite billigare.

Angående mitt påstående om svartjobb så slå upp på blocket Bröllopsfotograf och se på deras hemsida/reklam om de har registrerat FA-skattesedel eller utskrivet annan form av betalning Har det inte det kan man anta det är svartjobb då hobbyfotografer inte får utföra uppdrag. Det är ganska många hobbyfotografer som utför såna här jobb trots de inte får. Jag vet för jag har utfört uppdrag enligt hobbyverksamhet då det var lagligt, innan de ändrade reglerna.

Notering: Förbehåller mig rätten till felskrivning och syftningsfel etc då några (åtminstone en) säkert kommer missuppfatta inläggen/läsa mellan raderna. Något som är oklart så fråga istället för att anta om mina inlägg.

/Stefan
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Klart det finns några som lämnar ut. Din länk hade heller inget på hemsidan att de lämnar ut RAWfiler gratis eller hur som helt.. Detta är ju säkert specialavtal mellan kund och fotograf. Om vi ska skriva som någon skrivit i denna tråd så är det "inte enligt branchstandard" Jag lämnar oftast inte ut RAW-filer, inte för att de är på nåt sätt dåliga utan för att kunden lär inte kunna veta hur man justerar mina RAW-filer då de ibland är fotade i ETTR och LTTR, utökad DR genom ML, HDR samt det allra viktigaste är att min kameras interna filter är modifierad. DEt komemr bara bli en massa mer förvirrring och en massa fler samtal. Då hade jag behövt debitera för konsultationstiden med.
Att få rätten till digitala bilder är nåt man kan avtala, det är oftast inget man rakt av får och då jag hade omodifierad kamera så kostade det en hel del slantar att köpa loss RAW-filerna från mig (väldigt ovanligt att jag tillåter detta) och ytterligare en hel del mer för att får rätten att göra vad de vill med dom (vanligare att sälja detta.. Precis som hos den fotograf jag fotade mig hos. Allt går o sälja, men det ska kosta, inget är gratis.
Det vanligaste är dock att de får köpa TIFF-filerna av helt oredigerade, nollställd i LR (utom de i ETTR, LTTR som justerad till normal histogramnivå, HDR omvandlas till 32 bits, likaså ML Super DR) om de nu måste ha tillgång till at få redigera dom. Det är det billigaste och enklaste alternativet. Men alla dessa alternativen kostar mer än själva uppdraget i sig. Så Tar vi TS 5000kr för att fota 2 timmar on location och hade han tagit 2-300 bilder så hade jag begärt 5-siffrigt belopp för RAW-filerna, TIFF lite billigare.

Angående mitt påstående om svartjobb så slå upp på blocket Bröllopsfotograf och se på deras hemsida/reklam om de har registrerat FA-skattesedel eller utskrivet annan form av betalning Har det inte det kan man anta det är svartjobb då hobbyfotografer inte får utföra uppdrag. Det är ganska många hobbyfotografer som utför såna här jobb trots de inte får. Jag vet för jag har utfört uppdrag enligt hobbyverksamhet då det var lagligt, innan de ändrade reglerna.

Notering: Förbehåller mig rätten till felskrivning och syftningsfel etc då några (åtminstone en) säkert kommer missuppfatta inläggen/läsa mellan raderna. Något som är oklart så fråga istället för att anta om mina inlägg.

/Stefan
Varför skulle inte en hobbyfotograf få fota ta ett jobb och fota ett bröllop?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Varför skulle inte en hobbyfotograf få fota ta ett jobb och fota ett bröllop?
Man får enligt skatteverket inte fota beställda uppdrag inom hobbyverksamhet. Underförstått såklart att man får betalt i pengar. För mer information hänvisar jag till deras hemsida/telefonsupport. Förbehåller mig också rätten att de ändrat på väldigt kort tid (osannolikt dock)

/Stefan
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Man får enligt skatteverket inte fota beställda uppdrag inom hobbyverksamhet. Underförstått såklart att man får betalt i pengar. För mer information hänvisar jag till deras hemsida/telefonsupport. Förbehåller mig också rätten att de ändrat på väldigt kort tid (osannolikt dock)

/Stefan
Min invändig är snarare att du kopplar ihop det med F-skattesedel. Det finns ju en rad tjänster där man kan fakturera utan egen firma.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Min invändig är snarare att du kopplar ihop det med F-skattesedel. Det finns ju en rad tjänster där man kan fakturera utan egen firma.
Därav jag också skrivit andra betalningsätt! Finns även andra metoder att kringgå skatteverkets regler. Men det är en helt annan diskussion.

EDIT: Själv använder jag bl.a. frilansfinans.se vid behov.

/Stefan
 

Per

Aktiv medlem
Så Tar vi TS 5000kr för att fota 2 timmar on location och hade han tagit 2-300 bilder så hade jag begärt 5-siffrigt belopp för RAW-filerna, TIFF lite billigare.
Det viktigaste är att i förväg vara helt överens om vad som förväntas och vad kostnaden blir därefter. Kunden är sannolikt mest intresserad av den slutliga leveransen, och mindre av fotografens arbetsinsats, omkostnader, utrustning osv. Då bör väl en proffsig fotograf fokusera på det i sin kommunikation med kunden inför uppdraget och i sin offert. I mina ögon så har fotografen redan misslyckats med sitt arbete om man i efterhand hamnar i en tråkig diskussion där kunden upplever att han tvingas "köpa loss" resultatet från ett uppdrag som han anser sig redan ha betalt för.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Det viktigaste är att i förväg vara helt överens om vad som förväntas och vad kostnaden blir därefter. Kunden är sannolikt mest intresserad av den slutliga leveransen, och mindre av fotografens arbetsinsats, omkostnader, utrustning osv. Då bör väl en proffsig fotograf fokusera på det i sin kommunikation med kunden inför uppdraget och i sin offert. I mina ögon så har fotografen redan misslyckats med sitt arbete om man i efterhand hamnar i en tråkig diskussion där kunden upplever att han tvingas "köpa loss" resultatet från ett uppdrag som han anser sig redan betalt för.
Absolut! Om vi nu återgår till TS frågan och citerade mailet så ser jag inget fel. Inga RAW-bilder, inga oredigerade bilder, inget utom att man betalat tiden för fotografen ingick i första 5000kr. Därefter väljer man bilder man vill ha (dvs kunden har möjlighet att bestämma slutsumman). Dessa bilder redigeras och levereras i digital form för 500kr/st.
Om kunden väljer 0 bilder blir summan 5000kr för den tid fotografen ödslat tid istället för att kanske fotografera en annan potentiell kund eller så väljer kunden att köpa x-antal bilder.

Att inte läsa avtal är typisk mänskligt beteende, precis som när man klickar förbi alla dessa multpla sidor på ex facebook odyl och sedan i efterhand klaga på att shit fb äger visst rätten till mina bilder på många sätt.. Det visste jag inte om, jag bara "Antog att..."

Jag tror alla hänger upp sig på priset: Hade det stått 100kr för att fota 2 timmar (+1 timme konsultation) och sedan 500kr/bild hade ingen hängt upp sig på det. Heller inte antagit att man får 20-40 bilder för de 100kr i startavgift.

/stefan
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Jag tror alla hänger upp sig på priset:
Efter att följt tråden från början så upplever jag snarare att det finns två läger ;)

1. De som tolkat mailet till TS fördel. Dessa hävdar ofta i tråden att priset är avgörande för att övriga inte förstår.

2. De som tolkat mailet till kundens fördel. Dessa hävdar att det är märkligt att debitera utan att leverera något, oavsett prisnivå.

Oavsett så har TS fråga aldrig gällt prisbilden eller kundvård, bara det juridiska, och det är ytterst få som hållit sig till den frågan.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Efter att följt tråden från början så upplever jag snarare att det finns två läger ;)

1. De som tolkat mailet till TS fördel. Dessa hävdar ofta i tråden att priset är avgörande för att övriga inte förstår.

2. De som tolkat mailet till kundens fördel. Dessa hävdar att det är märkligt att debitera utan att leverera något, oavsett prisnivå.

Oavsett så har TS fråga aldrig gällt prisbilden eller kundvård, bara det juridiska, och det är ytterst få som hållit sig till den frågan.
Håller med, men han har lite fler funderingar än så.

"Nu i efterhand kräver kunden att få ALLA bilder som tagits under de två timmarna vi fotograferade, trots vårt tidigare avtal. De påstår att de trodde att de skulle få alla bilderna men sedan betala extra för de redigerade bilderna. Vad har jag för skyldigheter till kunden i detta fall? Har jag varit för otydlig?"

Här frågar han ifall han varit otydlig och det är här de flesta valt att kommentera. För veta skyldigheterna han har till kund måste man först reda ut otydlighetsfrågan och det är som du säger två läger där jag tror läger 2 förblindas av priset.
För att tydliggöra priset det så kan man skriva 1kr istället för 5000kr. Hade det då känts bättre att kunden väljer "branshstandard 20-40" bilder för 1 kr och gått därifrån utan att beställa retuscherade bilder?

Sen att kommentera det moraliska, etiska etc är ju faktiskt inte TS-förfrågning alls. Det är ju som du skrev det juridiska han är ute efter. ARN är heller inte någon juridisk form utan en rekommendationsenhet. (Men kanske dumt att strunta i deras rekommendation)

/Stefan
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Håller med, men han har lite fler funderingar än så.

"Nu i efterhand kräver kunden att få ALLA bilder som tagits under de två timmarna vi fotograferade, trots vårt tidigare avtal. De påstår att de trodde att de skulle få alla bilderna men sedan betala extra för de redigerade bilderna. Vad har jag för skyldigheter till kunden i detta fall? Har jag varit för otydlig?"

Här frågar han ifall han varit otydlig och det är här de flesta valt att kommentera. För veta skyldigheterna han har till kund måste man först reda ut otydlighetsfrågan och det är som du säger två läger där jag tror läger 2 förblindas av priset.
För att tydliggöra priset det så kan man skriva 1kr istället för 5000kr. Hade det då känts bättre att kunden väljer "branshstandard 20-40" bilder för 1 kr och gått därifrån utan att beställa retuscherade bilder?

/Stefan
Men priset är/kan vara en faktor för hur man uppfattar avtalet. Om man betalar 5000kr eller 1kr för ingenting.... det är rimligt att kunden antar att bilder ingår om man betalar 5000kr.... priset är därför en faktor hur avtalet uppfattas...... så det går inte heller helt att bortse från prissättningen.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Men priset är/kan vara en faktor för hur man uppfattar avtalet. Om man betalar 5000kr eller 1kr för ingenting.... det är rimligt att kunden antar att bilder ingår om man betalar 5000kr.... priset är därför en faktor hur avtalet uppfattas...... så det går inte heller helt att bortse från prissättningen.
Jag vet inget om personers varumärke, standardpriser, eller vart han bor/fotar. 5000kr kanske är redan rabatterat vad vi vet. Ser bara mailet som den är i text.
Hade han haft ett välkänt namn, bor i New York och fotat där så hade 5000kr inte räckt. (inget som framgår i diskussionen, men såklart så kan man ju ANTA, Sverige, okänt namn, halvbra fotograf.

Jag fotade mig som sagt för över 10 år sen, 2000kr för 15min i hans studio. Inga bilder ingick, bara hans tid och få titta på 6 utvalda bilder efter en vecka. Beställde såklart en Canvas för flera tusen, men kunde likväl struntat i det ifall bilderna var kassa, vilket de absolut inte var. Superb kvalite och väl värt pengarna.

Tillägg: Dessutom känner inte vi till ifall det skett en muntlig överenskommelse, förtydligande innan mailet. Muntligt avtal gäller juridisk sett, även om den är svår att bevisa.

/Stefan
 
Senast ändrad:

Per

Aktiv medlem
.. jag tror läger 2 förblindas av priset.
För att tydliggöra priset det så kan man skriva 1kr istället för 5000kr. Hade det då känts bättre att kunden väljer "branshstandard 20-40" bilder för 1 kr och gått därifrån utan att beställa retuscherade bilder?
Nej, åtminstone för min del handlar det inte om att prisnivån i "läger 2". Att få tre högkvalitativa bildfiler levererade efter en uppdragsfotografering på plats för 6500 kr kan antagligen vara helt ok, beroende på förutsättningarna.

Det handlar mer om otydligheten i prissättningen, om en relativt stor fast andel av det totala priset som inte medför någon leverans av värde till uppdragsgivaren, samtidigt som den täcker merparten av fotografens insats för en leverans. Som sagt; leveransen av värde från den gemene bildköparens perspektiv är bilderna, inte fotografens närvaro och arbete på plats. Det är ganska rimligt att köparen utgår i från att man "får det man betalar för", eller åtminstone "får något om man betalar" - där bäddar man för missförstånd i onödan, genom att inte utgå från den ovane bildköparens perspektiv, utan fotografens perspektiv att få täckning för nedlagd insats oberoende av den valfrihet man vill överlåta till köparen.

Haken ligger kanske i upplägget att överlåta till köparen att avgöra i efterhand hur många, om ens några han vill köpa, men ändå ta betalt för så gott som hela arbetet med att skapa bilderna? Med det upplägget är det köparen som tar hela "risken", genom att betala för merparten oavsett vilka bilder han erbjuds att köpa. Om fotografen redan från början känner sig trygg med att han kommer att leverera den produkt som köparen efterfrågar - t.ex.minst tre bildfiler - så finns det väl ingen anledning att inte inkludera det i det fasta priset, för att tydligt prissätta det som kunden vill köpa och garantera att kunden får något för det jobb han betalar för?

"Fotografering med leverans av x antal bildfiler kostar yyyy kr, därutöver zzz kr/bild"

Eller ännu tydligare, om fotografen känner sig trygg med sin förmåga och uppdraget, och är redo att själv ta riken i stället för att överlåta den på köparen;

"Jag fotograferar och visar därefter resultatet kostnadsfritt, men helt utan leverans. Leverans av bildfiler enligt prisilistan 1-5 bildfiler för xxxx kr, därutöver zzz kr/bild".

Tydligt och bra, med fokus i prissättningen på den produkt som köparen är intresserad av?


[självklart syftar jag inte på TS med "fotografen" ovan, eller TS förmåga på något sätt, utan den hypotetiske fotograf vars prissättning jag försöker resonera mig fram till en tydlig och bra modell för!]
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Jag vet inget om personers varumärke, standardpriser, eller vart han bor/fotar. 5000kr kanske är redan rabatterat vad vi vet. Ser bara mailet som den är i text.
Hade han haft ett välkänt namn, bor i New York och fotat där så hade 5000kr inte räckt. (inget som framgår i diskussionen, men såklart så kan man ju ANTA, Sverige, okänt namn, halvbra fotograf.

Jag fotade mig som sagt för över 10 år sen, 2000kr för 15min i hans studio. Inga bilder ingick, bara hans tid och få titta på 6 utvalda bilder efter en vecka. Beställde såklart en Canvas för flera tusen, men kunde likväl struntat i det ifall bilderna var kassa, vilket de absolut inte var. Superb kvalite och väl värt pengarna.

Tillägg: Dessutom känner inte vi till ifall det skett en muntlig överenskommelse, förtydligande innan mailet. Muntligt avtal gäller juridisk sett, även om den är svår att bevisa.

/Stefan
Frågan blir ju om det är rimligt att anta att kunden kunde förvänta sig bilder för det priset. Jag skulle nog också tolka det så, att det är redigerade bilder som kostar 500 kr per bild. Det är nog få som förväntar sig att pröjsa 5000 kr för att fotas, utan att få något levererat alls.

På samma sätt som om du köper en ny kamera på blocket för 1 kr, och det är stöldgods, så kan du åka dit på det, för du borde ha förstått att det var så pga av det låga priset. Det är ingen direkt parallell men visar på att priset självklart påverkar förväntningar och hur man uppfattar och tolkar saker.

I det här fallet är ju upplägget så pass knasigt och ovanligt, pröjsa 5000 kr för ingenting, sedan 500 spänn per bild, även om de inte är redigerade? Och vad menas med redigering??? .

Prisupplägget är ovanligt, och orimligt, därmed är det heller inte konstigt att kunden missuppfattar det. Betalar man tusentals kronor för en fotosession så är det rimligt att anta att man får några bilder också.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Skrev ut mailet på papper och gick till 3 av mina kollegor som just nu hade lunch och var på plats på jobbet (icke fotografer)

Sa ordagrant "Om ni skulle anlita mig som fotograf, hur många bilder förväntar ni er att få av mig levererade för 5000kr? Här är vårt avtal, läs noga"

Alla tre svarade 0!!! varav en svarade fan va dyr du var och med tanke på att varje bild därefter kostar 500kr/st så hade jag nog velat att några bilder ingick i de 5000kr.

Detta var alltså 3 personer som råkade vara på lunch- För ett bra statiskt underlag hade jag behövt 17 personer till som inte sysslar med foto/media.

/Stefan
 
ANNONS