Annons

Kunden kräver alla bilder som tagits under uppdraget

Produkter
(logga in för att koppla)

Per

Aktiv medlem
..och jag frågade 20 statistiskt normalfördelade kollegor om det känns intuitivt vettigt med ett uppdragsavtal som överlåter till beställaren att avgöra leveransens omfattning, men där han ändå måste betala för merparten av den alldeles oavsett hur stor del han väljer. Ingen svarade 'ja'.

Bara skojar, jag har inte frågat nån. Men jag är beredd att göra det om någon känner för lite vadslagning om utfallet?
 

snap01

Aktiv medlem
Skrev ut mailet på papper och gick till 3 av mina kollegor som just nu hade lunch och var på plats på jobbet (icke fotografer)

Sa ordagrant "Om ni skulle anlita mig som fotograf, hur många bilder förväntar ni er att få av mig levererade för 5000kr? Här är vårt avtal, läs noga"

Alla tre svarade 0!!! varav en svarade fan va dyr du var och med tanke på att varje bild därefter kostar 500kr/st så hade jag nog velat att några bilder ingick i de 5000kr.

Detta var alltså 3 personer som råkade vara på lunch- För ett bra statiskt underlag hade jag behövt 17 personer till som inte sysslar med foto/media.

/Stefan
ställer man så ledande frågor som LÄS NOGGRANT OCH HUR MÅNGA BILDER FÖRVÄNTAR NI ER FÅ?
Till att börja med så står det inget om antal bilder så mer ledande fråga får man leta efter. Vad ville du får fram med ditt vetenskapliga test?
Att du anser att avtalet är bra skrivet?

Avtalet är amatörmässigt skrivet vilket visar sig när kunden ifrågasätter sig det utan jag undrar med vad TS har haft för avsikt med det om det ska vara (luddigt) för att det ska gynna hans affärs strategi.

Men du fick fram att dom förväntade sig att få några bilder för 5000 kr o att det var dyrt med 500 kr per bild det stämmer rätt bra med vad dom flesta tycker på fs.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
..och jag frågade 20 kollegor om det känns intuitivt vettigt med ett uppdragsavtal som överlåter till beställaren att avgöra leveransens omfattning, men där han ändå måste betala för hela hela leveransen alldeles oavsett hur stor del han väljer. Ingen svarade 'ja'.

Bara skojar, jag har inte frågat nån. Men jag är beredd att göra det om någon känner för lite vadslagning om utfallet?
Svårt med vadslagning då ingen äkta 3:e part kan kontrollera så det det görs på rätt sätt på rätt målgrupp. Jag gjorde det för min sak skull och ingen annan. En självbekräflelse så att säga. Gör du det själv. Du kanske får 3 som säger att det ingår 20 bilder, hur man nu kan komma fram till en siffra som inte är omnämnt någonstans i mailet.
Ha så kul ;). Älskar tester så dela gärna med dig.

/stefan
 

snap01

Aktiv medlem
Jag vet inget om personers varumärke, standardpriser, eller vart han bor/fotar. 5000kr kanske är redan rabatterat vad vi vet. Ser bara mailet som den är i text.
Hade han haft ett välkänt namn, bor i New York och fotat där så hade 5000kr inte räckt. (inget som framgår i diskussionen, men såklart så kan man ju ANTA, Sverige, okänt namn, halvbra fotograf.

Jag fotade mig som sagt för över 10 år sen, 2000kr för 15min i hans studio. Inga bilder ingick, bara hans tid och få titta på 6 utvalda bilder efter en vecka. Beställde såklart en Canvas för flera tusen, men kunde likväl struntat i det ifall bilderna var kassa, vilket de absolut inte var. Superb kvalite och väl värt pengarna.

Tillägg: Dessutom känner inte vi till ifall det skett en muntlig överenskommelse, förtydligande innan mailet. Muntligt avtal gäller juridisk sett, även om den är svår att bevisa.

/Stefan
Nja dom flesta porträtt fotografer hade antingen 6-12 bilder i ett enkelt album för ett grundpris typ 2000 kr sedan fick man betala extra om man ville ha större bilder. Vem gick du till?
 

snap01

Aktiv medlem
Frågan blir ju om det är rimligt att anta att kunden kunde förvänta sig bilder för det priset. Jag skulle nog också tolka det så, att det är redigerade bilder som kostar 500 kr per bild. Det är nog få som förväntar sig att pröjsa 5000 kr för att fotas, utan att få något levererat alls.

På samma sätt som om du köper en ny kamera på blocket för 1 kr, och det är stöldgods, så kan du åka dit på det, för du borde ha förstått att det var så pga av det låga priset. Det är ingen direkt parallell men visar på att priset självklart påverkar förväntningar och hur man uppfattar och tolkar saker.

I det här fallet är ju upplägget så pass knasigt och ovanligt, pröjsa 5000 kr för ingenting, sedan 500 spänn per bild, även om de inte är redigerade? Och vad menas med redigering??? .

Prisupplägget är ovanligt, och orimligt, därmed är det heller inte konstigt att kunden missuppfattar det. Betalar man tusentals kronor för en fotosession så är det rimligt att anta att man får några bilder också.
brukar inte alltid hålla med dig men i detta inlägg så stöder jag dig till fullo.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
ställer man så ledande frågor som LÄS NOGGRANT OCH HUR MÅNGA BILDER FÖRVÄNTAR NI ER FÅ?
Till att börja med så står det inget om antal bilder så mer ledande fråga får man leta efter. Vad ville du får fram med ditt vetenskapliga test?
Att du anser att avtalet är bra skrivet?

Avtalet är amatörmässigt skrivet vilket visar sig när kunden ifrågasätter sig det utan jag undrar med vad TS har haft för avsikt med det om det ska vara (luddigt) för att det ska gynna hans affärs strategi.

Men du fick fram att dom förväntade sig att få några bilder för 5000 kr o att det var dyrt med 500 kr per bild det stämmer rätt bra med vad dom flesta tycker på fs.
Såklart en person tyckte det var dyrt. Jag tycker massa saker är onödigt dyrt och väljer köpa någon annanstans med bättre avtal. Fortfarande priset som spökar hör jag.
Sålkart jag ställde frågan hur många bilder de trodde de skulle få av mig för 5000 kr enligt avtalet som framgick i mailet. Jag ville veta ifall de förväntade sig, mellan raderna, nån enstaka bild.
Eftersom jag själv fotar bröllop och porträtt, håller på med foto så tycker jag enligt min egen prislista att 5000kr borde självklart bilder ingå. Men det är ju min prislista och avtal, inte TS: Samt att jag känner till vad konkurrenterna har för upplägg. Därför man ska fråga de ovetandes.

Tillägg: Vetenskapliga? Oh nej, vetenskapligt så hörde du ju att jag behöver fler personer, dessutom känner jag dom. Det måste vara en 3:e parts undersökningförestag som gör sånt här. Det var ett snabbtest för att bilda egen uppfattning vad andra trodde de skulle få som inte sysslar med foto/media. Ni är som deltar i diksussionen är knappast lämplig målgrupp.

/Stefan
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Nja dom flesta porträtt fotografer hade antingen 6-12 bilder i ett enkelt album för ett grundpris typ 2000 kr sedan fick man betala extra om man ville ha större bilder. Vem gick du till?
Fotograf Fredrik, Kristianstad.
Men ändå.. 2000kr för 15 min blir väl 16.000 kr för två timmar. Han rekade inte så lägg till 1 timme. 24.000kr. För över 10 år sedan så multiplcera med 1.5 36.000kr.
5000kr är billigt.

Vi fick titta på passkortsstora bilder i typ papperskuvertalbum. Ifall vi fick ta hem dom eftersom han inte har nytta av dom personligen vet jag inte. Vi fick iaf inte hem dom. Vi beställde porträttet och gick hem utan bilder och fick efter ett par veckor senare hämta Canvas:en.

Ironiskt inlägg....

/Stefan
 
Senast ändrad:

iSolen.se

Guest
ställer man så ledande frågor som LÄS NOGGRANT OCH HUR MÅNGA BILDER FÖRVÄNTAR NI ER FÅ?
Till att börja med så står det inget om antal bilder så mer ledande fråga får man leta efter. Vad ville du får fram med ditt vetenskapliga test?
Att du anser att avtalet är bra skrivet?

Avtalet är amatörmässigt skrivet vilket visar sig när kunden ifrågasätter sig det utan jag undrar med vad TS har haft för avsikt med det om det ska vara (luddigt) för att det ska gynna hans affärs strategi.

Men du fick fram att dom förväntade sig att få några bilder för 5000 kr o att det var dyrt med 500 kr per bild det stämmer rätt bra med vad dom flesta tycker på fs.
Jag ställde frågan här "Hur många oredigerade bilder får man för 5000kr enligt detta avtal".

Svaret var efter aningens tvekan, "jag vet inte".
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Jag ställde frågan här "Hur många oredigerade bilder får man för 5000kr enligt detta avtal".

Svaret var efter aningens tvekan, "jag vet inte".
Ja det är ett bra svar. Som den personen som kritiserade priset på mitt jobb så ville hon ju att det skulle ingå mer i 5000kr. Så hon hade säkert börja nysta i det och börja förhandla.
Vet man inte bör man fråga och göra tillägg i avtalet.

/Stefan
 

iSolen.se

Guest
Ja det är ett bra svar. Som den personen som kritiserade priset på mitt jobb så ville hon ju att det skulle ingå mer i 5000kr. Så hon hade säkert börja nysta i det och börja förhandla.
Vet man inte bör man fråga och göra tillägg i avtalet.

/Stefan
Vissa har ju sagt att avtalet om man läser det noga faktiskt räcker för att förstå att man ska få noll bilder för 5000. Verkar inte så, speciellt kunden tyckte ju inte det. Jag ska ställa samma fråga till en person till.
 

iSolen.se

Guest
Vissa har ju sagt att avtalet om man läser det noga faktiskt räcker för att förstå att man ska få noll bilder för 5000. Verkar inte så, speciellt kunden tyckte ju inte det. Jag ska ställa samma fråga till en person till.
Ok, nu har jag frågat en till, han förväntar sig alla men i "instagram / facebooksupplösning". Han är beredd betala extra för RAW.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Säkert omedvetet. Skriva avtal är svårt, även när man tror det är lätt.
Finns jurister man kan konsultera med och som livnär sig på sånt.
Sen finns det gott om mallar ute på nätet ifall man letar noga. Gäller att hitta som passar såklart.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Jag ställde frågan här "Hur många oredigerade bilder får man för 5000kr enligt detta avtal".

Svaret var efter aningens tvekan, "jag vet inte".
Känns väl som ett rimligt svar, inget om bilder står ju i avtalet. Men frågan är alldeles för ledande. Du kan inte fråga hur många bilder de förväntar sig eftersom det faktiskt antyder att man kan få några bilder. Mera rimlig fråga är "Vad förväntar du dig som kund, av detta avtal?"

En annan intressant fråga hade varit "Hur mång bilder hade du beställt?"
 

snap01

Aktiv medlem
Säkert omedvetet. Skriva avtal är svårt, även när man tror det är lätt.
Finns jurister man kan konsultera med och som livnär sig på sånt.
Sen finns det gott om mallar ute på nätet ifall man letar noga. Gäller att hitta som passar såklart.
Har man ett företag o livnär sig på fotot så skaffar man sig ett som funkar. Finns mallar etc på SFF o BLF sidor om jag inte minns fel finns på nätet. Oavsett man skaffar ett som är en trygghet för både kund och företag så alla vet vad som gäller. Jag själv har tagit fram grundmallar med jurister för dom uppdrag jag brukar göra. Ibland när man blir anlitad så har kunden ett avtal du får skriva på som täcker frågor ang ansvar,utrustning,betalning o rättigheter till bilder osv är vanligt inom resefoto bla.
 

iSolen.se

Guest
Känns väl som ett rimligt svar, inget om bilder står ju i avtalet. Men frågan är alldeles för ledande. Du kan inte fråga hur många bilder de förväntar sig eftersom det faktiskt antyder att man kan få några bilder. Mera rimlig fråga är "Vad förväntar du dig som kund, av detta avtal?"

En annan intressant fråga hade varit "Hur mång bilder hade du beställt?"
Kunde kanske frågat "Förväntar du dig några oredigerade bilder i o m detta avtal?" Nästa person jag frågade förväntade sig alla.

Vi känner genom TS i alla fall till en kund som förväntar sig (alla) bilder som inte retuschats.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
...

"1 timmes konsultation innan fotograferingen där vi träffas och ni får presentera era ideér, vad ni vill ha för stil och känsla i bilderna samt om ni har en önskvärd plats för fotograferingen.
2 timmars fotosession enligt överenskommelse.

5000 kronor inkl. moms.

Därefter väljer ni de antal bilder som ni vill ha retuscherade och digitalt levererade.
Pris 500 kr inkl. moms/bild. Beroende på hur många bilder ni vill ha i slutändan varierar alltså priset."

...
Har jag varit för otydlig?
Jag tror att enda otydligheten är att 5000 kronor står på en egen rad med tomrad före och efter. Den prislappen blir så iögonenfallande. En mycket enkel lösning att är att följa upp sista stycket med prisexempel för leveransen. Typ:
...
Därefter väljer ni de antal bilder som ni vill ha retuscherade och digitalt levererade.
Pris 500 kr inkl. moms/bild. Beroende på hur många bilder ni vill ha i slutändan varierar alltså priset

Prisexempel leverans summa:
1 bild 5500 kr
2 bilder 6000 kr
10 bilder 10 000 kr


Hälsningar Fotografens Namn



Petter...
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Jag tror att enda otydligheten är att 5000 kronor står på en egen rad med tomrad före och efter. Den prislappen blir så iögonenfallande. En mycket enkel lösning att är att följa upp sista stycket med prisexempel för leveransen. Typ:
...
Därefter väljer ni de antal bilder som ni vill ha retuscherade och digitalt levererade.
Pris 500 kr inkl. moms/bild. Beroende på hur många bilder ni vill ha i slutändan varierar alltså priset

Prisexempel leverans summa:
1 bild 5500 kr
2 bilder 6000 kr
10 bilder 10 000 kr


Hälsningar Fotografens Namn



Petter...
Det är bra och tydligt skrivet, ska beställaren även få kopior på negativen, eller utvalda negativ. Det kan man förmoda vore kul att ha i framtiden om äktenskapet håller?

Jag kan förstå att man som fotograf inte vill lämna ut negativ hur som helst om man har fotat tex presidenten eller kungen, det kan utnyttjas på ett otillbörligt sätt. Men om det gäller Berit & Anders, vem bryr sig, det finns förmodligen inget allmänintresse av bilderna?
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
"Nu i efterhand kräver kunden att få ALLA bilder som tagits under de två timmarna vi fotograferade
Just det här med vad konsumenten avser med ALLA bilder tror jag är vi fotografer som läser lite illa.

Frågar man runt om ALLA bilder avser inklusive de som är felaktiga pga blixt som inte avfyrades, någon som vände sig om precis i ögonblicket, foto av golvet osv så avser de flesta (alla hittills) att med ALLA bilder avses ALLA hyfsat bra bilder.

Är nog bara vi på Fotosidan som reagerar med ryggmärgen och ser ALLA urkassa bilder skickade till någons Instagramkonto med ens namn på. Det är troligen inte det kunden avser.

Så min tolkning är att när kunden kräver ALLA bilder = ALLA BRA bilder under fotosessionen. De dåliga eller om det är någon bild som de vill få retuscherad från BRA till SUPERDUPERUNDERBARSTÖRTSKÖN så är kunden villig att betala extra.
 

96781

Aktiv medlem
Korrekt avtal

Just det här med vad konsumenten avser med ALLA bilder tror jag är vi fotografer som läser lite illa.

Frågar man runt om ALLA bilder avser inklusive de som är felaktiga pga blixt som inte avfyrades, någon som vände sig om precis i ögonblicket, foto av golvet osv så avser de flesta (alla hittills) att med ALLA bilder avses ALLA hyfsat bra bilder.

Är nog bara vi på Fotosidan som reagerar med ryggmärgen och ser ALLA urkassa bilder skickade till någons Instagramkonto med ens namn på. Det är troligen inte det kunden avser.

Så min tolkning är att när kunden kräver ALLA bilder = ALLA BRA bilder under fotosessionen. De dåliga eller om det är någon bild som de vill få retuscherad från BRA till SUPERDUPERUNDERBARSTÖRTSKÖN så är kunden villig att betala extra.
Ett korrekt utformat avtal lämnar inget utrymme för tolkningar.
 
ANNONS