Annons

Postnord och Kina

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Det blir spännande att se om jag får något paket. :-/
Igår fick jag ett (pappers)brev från Postnord, från "Videokodningssamordningen, Plan4, Årsta Brevterminal".

I det står att innan paketet kan levereras måste jag betala importmoms på 11.38 SEK samt en deklarationsavgift på 75 SEK (inklusive moms 15 SEK). Totalt 86.38 SEK alltså.

Varan jag köpte (ett Nikon HS-12 motljusskydd) kostade 14.94 USD (cirka 127 SEK). Totalt så blir det cirka 213 SEK med importmoms och deklarationsavgift men det är ändå lägre än lägsta priset i Sverige (379 SEK).

Jag betalade importmomsen (via Swisch) idag cirka 11:15 och ikväll låg paketet i min brevlåda. Det var överraskande snabbt jobbat.

Men det är ju lite löjligt att behöva betala 75 kr för att få betala 11.38 kr. :)
 

gunte

Aktiv medlem
Fick också ett litet paket häromdan, utan knussel..
Tur att alla 1000 tals nöjda inte skriver, hade blivit lång läsning..
 

MikaelSB

Aktiv medlem
Ingen, förstås. Jag tycker att vi ska införa frihandel.

Ett första steg kan vara att låta bli att kräva in moms på försändelser av ringa värde och ta bort specialregeln för postordervaror.

Jag hade beställt en vara från Japan, inte från Kina.
Problemet med skriverierna om tullfria varor är att det systematiskt utnyttjas av säljare i mindre nogräknade länder, såsom Kina. Plötsligt utnyttjas annars rimliga tullregler och hela systemet sätts i gungning då skitdyra saker skickas med ett angivet värde långt under det faktiska - eller där köpta varor märks som gåvor.

Liknande problem inkommer med frihandel, då mindre nogräknade och låglöne-länder riskerar urholka den mer lokala konkurrensen. Något som skulle kräva reglering Kina omöjligen skulle gå med på. Vilket också blir särskilt märkligt när utbytet mellan låt säga Kina och Sverige som mest bara går en väg. Tja, utöver att vi köper produkter från Kina så köper Kina strategiskt viktiga svenska bolag.

Med tanke på Kinas utveckling i takt med att deras ekonomiska utrymme, och där också politiska globala inflytande, växer tror jag istället det finns anledning att hålla desto större avstånd till Kina tills dess att de politiska förbindelserna blir mer rimliga. Å andra sidan kanske det löser sig självt i takt med att industrierna flyttar från Kina i samband med att lönekostnaderna ökar.
 

AFJ

Aktiv medlem
Ingen, förstås. Jag tycker att vi ska införa frihandel.
Frihandel är en sak - moms en annan. Det finns inget motsatsförhållande dem emellan.

Så gott som hela den civiliserade värden beskattar sina medborgare och i Europa och många andra länder är momsen ett av verktygen - som faktiskt verkar ha god acceptans bland medborgarna.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Jag köpte en överlevnadsfällkniv från USA. Den skickades direkt. Paketet blev liggandes i Sverige någonstans. Efter en månad när jag inte hört något så kontaktade jag säljaren som lovade att skicka en ny inom en vecka om det behövdes. Säljare sa också att de inte kommer att skicka till Sverige fortsättningsvis, det var inte första gången problem uppstått. Då dök plötsligt ett SMS upp om att kniven var framme.
Jag har beställt grejor från Kina via ebay från säljare som "skickar globalt över hela världen". Efter några dagar har jag fått tillbaks pengarna med besked om att de beklagligt nog inte skickar till Sverige. Man kan ju undra varför men förmodligen vet man orsaken. Månne det vara Postnord?
 

PMD

Aktiv medlem
Frihandel är en sak - moms en annan. Det finns inget motsatsförhållande dem emellan.

Så gott som hela den civiliserade värden beskattar sina medborgare och i Europa och många andra länder är momsen ett av verktygen - som faktiskt verkar ha god acceptans bland medborgarna.
Vid handel inom EU behöver man inte betala en deklarationsavgift som är högre än momsen när man ska betala momsen. Det fungerar helt skarvlöst för köparen.

Det beror på att EU är ett frihandelsområde med extra tillägg för att underlätta handel, så frihandel är nog en förutsättning för strulfritt handlande utan byråkratiska avgifter.
 

PMD

Aktiv medlem
Problemet med skriverierna om tullfria varor är att det systematiskt utnyttjas av säljare i mindre nogräknade länder, såsom Kina. Plötsligt utnyttjas annars rimliga tullregler och hela systemet sätts i gungning då skitdyra saker skickas med ett angivet värde långt under det faktiska - eller där köpta varor märks som gåvor.
Alla vinner på frihandel. Givetvis ska den vara ömsesidig.
 
ANNONS