Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Porträttobjektiv, lågbudget till Canon 6D

Produkter
(logga in för att koppla)

rronnbac

Aktiv medlem
Jag skulle vilja be om lite input för val av lämpligt porträttobjektiv till min Canon 6D

Tidigare då jag använde APS-C så använde jag EF 50 f/1.8, som var ok, sånär som på att det är lite för soft med stor bländaröppning. På slutet föredrog jag EF-S 60 mm f/2.8 Macro.


De objektiv jag har funderat på hitills är:

Canon EF 85mm f/1.8
Canon EF 100mm f/2.0
Canon EF 100mm f/2.8 Macro
Tamron 90mm 2.8 SP MaCRO VC

Eventuellt överväger jag också Canons 100mm L Makro, både det utan och med bildstabilisering.

Jag skjuter sällan vidöppet, eftersom min personliga smak inte går åt det extremt korta skärpedjupet så jag tänker mig att det kanske skulle funka bra med ett makro-objektiv, vilket förstås har fördelen att jag då kan använda det även för det ändamålet.

Vad tror ni om dessa alternativ? Finns det andra förslag som ni tror kan vara bättre?

Tack på förhand för era synpunkter!
 

Pocca

Aktiv medlem
Har den gamla versionen av Tamrons 90 mm och den har fungerat bra på 5Dmk2 och nu även 6D.

De andra har jag ingen erfarenhet av även om jag hört att Canon 85 mm 1,8 ska vara riktigt bra!
 

TheHammer

Medlem
Jag har både 85 mm och Tamron 90 macro med stabilisering....

Jag har precis köpte en 6D. Jag har en 7D Mark2 också. Båda de objektiven du nämner är bra. 85 är extremt snabbt och också mycket bra till sport. Tamron med image stabiliser är också mycket bra. Förmodligen ett av de mest prisvärda man kan köpa. Makro objektiv är ju av naturen extremt skarpa. Att ha 2.8 i bländare som är skarpt och dessutom IS kan ju aldrig bli fel.....

Mvh,

Peter H



Jag skulle vilja be om lite input för val av lämpligt porträttobjektiv till min Canon 6D

Tidigare då jag använde APS-C så använde jag EF 50 f/1.8, som var ok, sånär som på att det är lite för soft med stor bländaröppning. På slutet föredrog jag EF-S 60 mm f/2.8 Macro.


De objektiv jag har funderat på hitills är:

Canon EF 85mm f/1.8
Canon EF 100mm f/2.0
Canon EF 100mm f/2.8 Macro
Tamron 90mm 2.8 SP MaCRO VC

Eventuellt överväger jag också Canons 100mm L Makro, både det utan och med bildstabilisering.

Jag skjuter sällan vidöppet, eftersom min personliga smak inte går åt det extremt korta skärpedjupet så jag tänker mig att det kanske skulle funka bra med ett makro-objektiv, vilket förstås har fördelen att jag då kan använda det även för det ändamålet.

Vad tror ni om dessa alternativ? Finns det andra förslag som ni tror kan vara bättre?

Tack på förhand för era synpunkter!
 

AFJ

Aktiv medlem
Av de du räknar upp har jag Canons 85/1.8 och 100 macro L 2.8 IS. Har även det gamla Tamron 90 2.8 utan stabilisering.

Bästa gluggen av dem är nog 100 2.8 IS men av någon underlig anledning använder jag det inte så mycket som jag borde.

85/1.8 är nog den bästa porträttgluggen av dem eftersom det ger den där extra möjligheten till kort skärpedjup.

Exempel:
https://www.flickr.com/photos/afj_foto/17323333502/in/album-72157651869125820/

Men min absoluta favorit bland porträttgluggarna är nog 135/2.0

Exempel:
https://www.flickr.com/photos/afj_foto/15845553403/in/album-72157650273409059/

Canon har ju släppt en ny variant av 50/1.8, kanske i kortaste laget på ff men den lär ju vara skarpare på full öppning än den gamla 50/1.8 (som krävde att man bländade ner för att får skärpa)
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Jag har en 6D

Jag har Canons 85/1,8
Jag har Canons 100/2,0

Båda linserna mycket bra, särskilt om man ser till vad de kostar typ 2-3.000 kr beg.

85:an kräver nedbländning till 2,3 för att bli riktigt, riktigt vass men det var ju inga problem för din del skrev du. 100:an är riktigt bra redan på 2,0 och blir självklart ännu något bättre vid nedbländning.

Kan varmt rekommendera dem båda två!
 

rronnbac

Aktiv medlem
Tack så mycket för era kommentarer!

Det verkar ju som att ni i princip delar den uppfattningen jag har, att alla objektiven är bra val.

Just nu lutar jag kanske mest åt EF 100 f/2, men det känns som om jag kommer bli rätt nöjd vad jag än väljer.

Eftersom jag är kostnadsmedveten (eller kanske snål :) så ska jag se om det dyker upp något begagnat, då blir det ju heller ingen större förlust utifall man senare känner att man ska byta.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Av de du räknar upp har jag Canons 85/1.8 och 100 macro L 2.8 IS. Har även det gamla Tamron 90 2.8 utan stabilisering.

Bästa gluggen av dem är nog 100 2.8 IS men av någon underlig anledning använder jag det inte så mycket som jag borde.

85/1.8 är nog den bästa porträttgluggen av dem eftersom det ger den där extra möjligheten till kort skärpedjup.

Exempel:
https://www.flickr.com/photos/afj_foto/17323333502/in/album-72157651869125820/

Men min absoluta favorit bland porträttgluggarna är nog 135/2.0

Exempel:
https://www.flickr.com/photos/afj_foto/15845553403/in/album-72157650273409059/

Canon har ju släppt en ny variant av 50/1.8, kanske i kortaste laget på ff men den lär ju vara skarpare på full öppning än den gamla 50/1.8 (som krävde att man bländade ner för att får skärpa)
Väldigt fina bilder! Jag har läst mycket gott om 135mm, men jag har känslan av att det är lite för mycket tele för min del.
 

AFJ

Aktiv medlem
Väldigt fina bilder! Jag har läst mycket gott om 135mm, men jag har känslan av att det är lite för mycket tele för min del.
Tack. Ja, det är rätt "långt" men på fullformat tycker jag den funkar fint, speciellt när man är utomhus och har plats omkring sig.. Det är inte en glugg jag använder till vardags men när tillfället är rätt så blir jag alltid supernöjd med resultatet.
 

Saltis

Aktiv medlem
Min 85a använde jag nästan aldrig när jag hade crop. Det var för mycket tele för "normalt" fotograferande.
Nu är det min favorit och sitter oftast på kameran.
Den är också liten och nätt gämfört med normalzoomen, vilket också är viktigt när man släpar med sig kameran och gör något annat än fotograferar.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Det blev faktiskt två objektiv i stället för ett :)

Jag fick ett erbjudande om att köpa ett gammalt och mycket slitet EF 100 f/2.0 för en spottstyver, och trots att det är mängder med putsrepor och damm så ser det ganska lovande ut.

Jag köpte dessutom ett EF 85 f/1.8 även det till ett bra pris och dessutom i nyskick.

Har bara gjort lite småtester men båda ser ut att vara bra, så jag får väl se vilket jag använder mest.
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Det blev faktiskt två objektiv i stället för ett :)

Jag fick ett erbjudande om att köpa ett gammalt och mycket slitet EF 100 f/2.0 för en spottstyver, och trots att det är mängder med putsrepor och damm så ser det ganska lovande ut.

Jag köpte dessutom ett EF 85 f/1.8 även det till ett bra pris och dessutom i nyskick.

Har bara gjort lite småtester men båda ser ut att vara bra, så jag får väl se vilket jag använder mest.
tack för återkopplingen, det är alltid kul at veta "hur gick det sen?" i en tråd man varit engagerad i, har ju själv både 85:an och 100:an, de är såpass billiga att jag kan unna mig båda, det låter inte som så stor skillnad på 85 och 100 mm men ibland är den skillnaden viktig, de är nästa identiska med varandra till utseendet så man får läsa på dem vilken man tar upp, motljusskyddet är förresten samma till båda linserna så jag har bara ett som jag flyttar mellan dem
 

AFJ

Aktiv medlem
Det blev faktiskt två objektiv i stället för ett :)

Jag fick ett erbjudande om att köpa ett gammalt och mycket slitet EF 100 f/2.0 för en spottstyver, och trots att det är mängder med putsrepor och damm så ser det ganska lovande ut.

Jag köpte dessutom ett EF 85 f/1.8 även det till ett bra pris och dessutom i nyskick.

Har bara gjort lite småtester men båda ser ut att vara bra, så jag får väl se vilket jag använder mest.
Grattis - då ser vi bara fram emot lite bildbevis! :)
 
ANNONS