Gammal 2019-08-02, 23:54
Flash Gordon

PMD skrev: Det var, som du antyder, kanske viktigare på filmtiden. Film utvecklades långsammare än digitala sensorer har gjort de senaste 20 åren, så man hade ungefär samma "sensor" ganska länge då.

De senaste 10-15 åren har även objektivtekniken gått framåt ganska mycket, så man kan ju fråga sig hur viktigt det är att kunna använda sina 20-30 år gamla objektiv på en ny kamera.
Det har ju blivit en stor grej att använda gamla objektiv på olika spegellösa kameror. Många tycker det är helkul.
Själv har jag en adapter till Fuji för mina två Leica R objektiv. Två objektiv som var legendariska på filmtiden. Tycker väl de inte kan mäta sig med Fujis egna och blir inte imponerad av prestandan. Dessutom manuell fokus.

Så man kan nog se lite olika på det där med att kunna använda gamla objektiv.

NU förstår jag vad du menar med en delmängd. En APS-C Canon har fler alternativ som kan användas än en FF har. Det är ju förstås sant.
Gammal 2019-08-02, 23:58
PMD

Jag tyckte också att det var jättekul att använda gamla objektiv när jag hade köpt min första spegelfria kamera för snart åtta år sen, men nyhetens behag vissnade ganska snart. Med väldigt specifika objektiv (som makroobjektiv) tycker jag fortfarande att det kan vara användbart, men för allmänt fotograferande föredrar jag moderna objektiv alla dagar i veckan.
Gammal 2019-08-03, 02:33
martinot

ErlandH skrev: Nu har ju 3:2 inget med tekniken att göra. Även när man använde film var det hur enkelt som helst att konstruera kameror som gjorde bilder med 4:3-format, och alla fördelar du nämner gällde då också. Trots det föredrog de flesta då, liksom nu, 3:2.

I verkligheten är det ju så att trenden snarast går åt andra hållet, då de allra flesta konsumerar både stillbilder och rörligt på skärmar som är 16:9 eller ännu mer långsmala.
Vilken teknik pratar du om? Inte alls med vad du syftar på.

Jag talar om att det inte bara är ytan på sensorn som är intressant för sensorformatet, men även storleksförhållandet mellan bredd och höjd.

Tjatigt att behöva upprepa detta ständigt, men jag varken gör anspråk för att tala för andra, och än mindre ha någon statistik på vad andra föredrar (och tveksam till om du och andra har seriös statistik att underbygga påståenden om att ni vet vad de flesta tycker).

Jag kan bara prata för mig, och vad jag personligen föredrar. Jag själv föredrar oftast 4:3-förhållandet framför 3:2-förhållandet. Ok? 🙂

Och nej, jag filmar inte för min TV heller.

Jag fotograferar, och skiter i hur min TV ser ut (i det sammanhanget).

När jag beskär min bilder så gör jag det ur en estetisk synvinkel, och efter vad jag tycker passar bäst för just den individuella bilden.

Jag beskär alltså inte efter hur min(a) TV, eller andra skärmar ser ut (hade dessutom inte fungerat, då de har alla möjliga olika bildförhållanden).
Gammal 2019-08-03, 09:45
Brix

Flash Gordon skrev: Det har ju blivit en stor grej att använda gamla objektiv på olika spegellösa kameror. Många tycker det är helkul.
Själv har jag en adapter till Fuji för mina två Leica R objektiv. Två objektiv som var legendariska på filmtiden. Tycker väl de inte kan mäta sig med Fujis egna och blir inte imponerad av prestandan. Dessutom manuell fokus.

Så man kan nog se lite olika på det där med att kunna använda gamla objektiv.

NU förstår jag vad du menar med en delmängd. En APS-C Canon har fler alternativ som kan användas än en FF har. Det är ju förstås sant.
PMD skrev: Jag tyckte också att det var jättekul att använda gamla objektiv när jag hade köpt min första spegelfria kamera för snart åtta år sen, men nyhetens behag vissnade ganska snart. Med väldigt specifika objektiv (som makroobjektiv) tycker jag fortfarande att det kan vara användbart, men för allmänt fotograferande föredrar jag moderna objektiv alla dagar i veckan.
Även om jag också generellt sett föredrar moderna objektiv så ger ju många gamla objektiv ofta mer karaktär på bilderna jämfört med moderna vilket verkligen kan passa en del bilder. Det beror ju dock såklart på vad man fotar och vilket resultat man vill uppnå. Älskar verkligen att spegellösa kameror gjort det enklare att fokusera manuellt iaf. Det har gjort att jag kör manuellt betydligt oftare även med mina moderna objektiv.
Gammal 2019-08-03, 11:05
jonas18z

Grevture skrev:
Att priset på D500 skulle ha fallit kraftigt är nog mest Jonas som övertolkar en rätt normal prissänkning nu i början av sommaren. Före dess låg D500 på samma prisnivå, runt 18500 kr, i nästan tre år (från sommaren 2016). Nu verkar man ha sänkt den till runt 16000 kr vilket inte är så ovanligt för en drygt tre år gammal modell.
Det jag menar är om några år ( kan inte säga hur många) så bygger nikon en ny efterföljare till d500 då är sensor så pass liten skillnad så de lika gärna kan slänga i en FF och ändå få ut samma Aps-c-upplösning. Finns det då någon anledning att göra en kamera med aps-c? Nu är det lite speciellt med DSLR men spegellös finns det ingen skillnad då allt går att croppa i kameran
Gammal 2019-08-03, 11:16
ztenlund

martinot skrev: Vilken teknik pratar du om? Inte alls med vad du syftar på.
Du skrev ju om "konservativa "legacy"-begränsningar som på filmtiden". I själva verket kan man ju exponera samma filmrulle med olika sidförhållanden efter eget gottfinnande hos kamerakonstruktören. Man kan förstås inte använda mer av höjden än vad som finns, men bredden kan exponeras nästan hursomhelst, vilket panoramakameror utnyttjade.

Det är ändå lite roligt att du framhåller 4:3 som ett så bra format som uppenbarligen inte hör till "legacy", eftersom sådant innebär negativa konsevativa begränsningar. Då är det förstås ett lite märkligt sammanträffande att det ursprungliga förhållandet för rörlig bild på 35 mm film råkar vara 4:3 och att tv-utsändningar under lång tid använde samma sidförhållande. ;) För just rörlig bild gjorde ansåg man dock med tiden att det var önskvärt med bredare bild, vilket man åstadkom på olika sätt, även med anamorfiska objektiv för att trycka ihop och sträcka ut bilden. Något som ju behövdes eftersom filmen i en filmkamera och projektor matas på den andra ledden mot en stillbildkamera, varför man inte bara kan dra ut bilden på bredden då man hamnar i perforeringen och/eller ljudspåren. Faktum är även att det nykonstruerade APS-systemet hade 16:9 som sidförhållande i grunden. Som lite av en modern version av Instamatic så hade man alltså gått från 1:1 som Instamatic hade från början till 16:9, så vad som är "legacy" kan kanske diskuteras. Att man sedan gillar sidförhållande x eller y är en annan sak. Jag tycker att 3:2 ofta är ganska bra liggande, men det är inte sällan, beroende på motiv, väl utdraget i stående format. Å andra sidan är ju hela världen snart en vertikal telefonskärm, så ur det perspektivet så kanske man borde ha ännu mer avlång sensor. :)
Gammal 2019-08-03, 13:23
PMD

jonas18z skrev: Nu är det lite speciellt med DSLR men spegellös finns det ingen skillnad då allt går att croppa i kameran
Vad syftar du på som skiljer sig mellan en spegelreflex och en spegelfri när det gäller beskärning i kameran?
Gammal 2019-08-03, 13:26
PMD

jonas18z skrev: Det jag menar är om några år ( kan inte säga hur många) så bygger nikon en ny efterföljare till d500 då är sensor så pass liten skillnad så de lika gärna kan slänga i en FF och ändå få ut samma Aps-c-upplösning.
Ju större del av kamerans tillverkningskostnad som är annat än sensorn (vilket torde gälla i högre grad för mer avancerade och därmed dyrare kameror) desto mindre skillnad blir det förstås mellan att ha en APS-C-sensor eller en småbildssensor i den. Det gäller nu, det gällde förr och det kommer att gälla i framtiden.
Gammal 2019-08-03, 16:37
ajoe

Jag är övertygad om att utvecklingen fortsätter mot att ersätta dyrbar och känslig precisionsmekanik med elektronik.

Det innebär att kamerorna får enbart elektronisk slutare och att även IBIS/IS realiseras elektroniskt. Det kommer att ställa ännu högre krav på processorprestanda (= strömförbrukning), men där driver utvecklingen på.

Hur det kommer att påverka sensorstorlek ("skakmån") och objektivfattning törs jag inte sia om, men det vore nästan orimligt att tro att någon av dagens fattningar är för evigt.

Tror jag.....
Gammal 2019-08-04, 00:24
martinot

ztenlund skrev: Du skrev ju om "konservativa "legacy"-begränsningar som på filmtiden". I själva verket kan man ju exponera samma filmrulle med olika sidförhållanden efter eget gottfinnande hos kamerakonstruktören. Man kan förstås inte använda mer av höjden än vad som finns, men bredden kan exponeras nästan hursomhelst, vilket panoramakameror utnyttjade.

Det är ändå lite roligt att du framhåller 4:3 som ett så bra format som uppenbarligen inte hör till "legacy", eftersom sådant innebär negativa konsevativa begränsningar. Då är det förstås ett lite märkligt sammanträffande att det ursprungliga förhållandet för rörlig bild på 35 mm film råkar vara 4:3 och att tv-utsändningar under lång tid använde samma sidförhållande. ;) För just rörlig bild gjorde ansåg man dock med tiden att det var önskvärt med bredare bild, vilket man åstadkom på olika sätt, även med anamorfiska objektiv för att trycka ihop och sträcka ut bilden. Något som ju behövdes eftersom filmen i en filmkamera och projektor matas på den andra ledden mot en stillbildkamera, varför man inte bara kan dra ut bilden på bredden då man hamnar i perforeringen och/eller ljudspåren. Faktum är även att det nykonstruerade APS-systemet hade 16:9 som sidförhållande i grunden. Som lite av en modern version av Instamatic så hade man alltså gått från 1:1 som Instamatic hade från början till 16:9, så vad som är "legacy" kan kanske diskuteras. Att man sedan gillar sidförhållande x eller y är en annan sak. Jag tycker att 3:2 ofta är ganska bra liggande, men det är inte sällan, beroende på motiv, väl utdraget i stående format. Å andra sidan är ju hela världen snart en vertikal telefonskärm, så ur det perspektivet så kanske man borde ha ännu mer avlång sensor. :)
Ok, då är jag med på vad du avsåg (var inte helt tydligt i ditt förra inlägg).

Exemplet med mobilskärmar som är väldigt höga och smala (istället för breda) visar ju på hur dumt det är att ens försöka sig på att optimera beskärning efter skärm. Omöjlig uppgift då alla skärmar har så olika typer av format (TV, dator, mobil, surfplatta, smartklocka, bilskärm, etc.).

Nej, sådant är normalt bara dumheter och rent trams tycker jag.

Optimera beskärningen efter vad som passar bilden och motivet bäst istället!
Gammal 2019-08-04, 05:46
martinot

Abe Normal skrev: Att yrkesfotografen är på ”utdöende” kan inte stämma, det har aldrig används så mycket professionella bilder som nu. Det är bara titta på alla fina magasin som finns ute.
Jag håller inte alls automatiskt med i den slutsatsen som du drar ovan. Bara för att det tas mer bilder så behöver det inte betyda att majoriteten av de tas av fotografer som har fotografi som sin huvudsakliga inkomstkälla.

Även om det tas mycket mer bilder, och visas mer bilder än någonsin, så kan ändå antalet yrkesverksamma som har fotografi som huvudsaklig inkomstkälla ha minskat gentemot tidigare (om de sedan har egna bolag, eller anställning hos andra arbetsgivare, är ointressant i just detta sammanhanget).
Gammal 2019-08-04, 12:44
Abe Normal

martinot skrev: Jag håller inte alls automatiskt med i den slutsatsen som du drar ovan. Bara för att det tas mer bilder så behöver det inte betyda att majoriteten av de tas av fotografer som har fotografi som sin huvudsakliga inkomstkälla.

Även om det tas mycket mer bilder, och visas mer bilder än någonsin, så kan ändå antalet yrkesverksamma som har fotografi som huvudsaklig inkomstkälla ha minskat gentemot tidigare (om de sedan har egna bolag, eller anställning hos andra arbetsgivare, är ointressant i just detta sammanhanget).
För att göra det mer konkret, vilka fotografer har du i åtanke, redaktionen på en svensk tidning eller fotografer world wide?

Vi lever i en tid av förändring, nya anställningsformer och ökad flexibilitet nät det gäller införskaffande av bilder osv.

Måste få ge ett exempel på den nya ”dynamiska” arbetsmarknaden, det är helt OT men kan ändå vara en parallell till avskedade fotografer :)

Min son har sitt första jobb på ett serviceföretag, arbetet utförs på obekväm arbetstid, jobbet ska utföras och det har funkat bra.

Företaget drivs från Tyskland, det nya direktiven är att det ska bara anställas ungdomar med skattefinansierade lönebidrag och det svenska ungdomarna med högre lön fasas ut en efter en. Alla sonens kompisar har slutat, han själv är kvar för att utbilda de ungdomar som ska ta över. Efter det förlorar han sitt jobb till hösten.

Är inte ute efter att skapa debatt, men det visar på att företag tänker kostnadseffektivt och anpassar sig efter omständigheterna.
Gammal 2019-08-04, 13:08
Astroscapist

Abe Normal skrev: För att göra det mer konkret, vilka fotografer har du i åtanke, redaktionen på en svensk tidning eller fotografer world wide?

Vi lever i en tid av förändring, nya anställningsformer och ökad flexibilitet nät det gäller införskaffande av bilder osv.

Måste få ge ett exempel på den nya ”dynamiska” arbetsmarknaden, det är helt OT men kan ändå vara en parallell till avskedade fotografer :)

Min son har sitt första jobb på ett serviceföretag, arbetet utförs på obekväm arbetstid, jobbet ska utföras och det har funkat bra.

Företaget drivs från Tyskland, det nya direktiven är att det ska bara anställas ungdomar med skattefinansierade lönebidrag och det svenska ungdomarna med högre lön fasas ut en efter en. Alla sonens kompisar har slutat, han själv är kvar för att utbilda de ungdomar som ska ta över. Efter det förlorar han sitt jobb till hösten.

Är inte ute efter att skapa debatt, men det visar på att företag tänker kostnadseffektivt och anpassar sig efter omständigheterna.
”Nu har även Arbetsförmedlingen släppt sin statistik och prognos över vilka yrken som kommer att ha en god eller dålig arbetsmarknad om ett samt om fem år. Den tidigare prognosen har visat på en svår situation för fotografer – och det ser ut att bli fortsatt tuffa förhållanden för fotografer framöver.

På ett års sikt bedömer Arbetsförmedlingen att konkurrensen om jobben kommer att vara "mycket hård" för fotografer, motiverat med att allt fler journalister förväntas fotografera sina egna reportage, och därmed också åta sig uppdrag som tidigare gjordes av fotografer. Arbetsförmedlingen skriver också att konstnärliga fotografer och filmfotografer har något bättre möjligheter till jobb, och att den digitala utvecklingen gjort det möjligt för fler amatörfotografer att konkurrera om vissa uppdrag.”

- Kamera & Bild för ca 4 månader sen

/Stefan
Gammal 2019-08-04, 16:05
larsborg

Abe Normal skrev: För att göra det mer konkret, vilka fotografer har du i åtanke, redaktionen på en svensk tidning eller fotografer world wide?

Ja visst OT, men ändå, bra att du tar upp det.
".... tänker kostnadseffektivt och anpassar sig efter omständigheterna."
Är det kostnadseffektivt, att utnyttja ett lands skattebetalare, som står för de sk. anställdas löner?
Fräckt sätt, att löna sk. anställda!
Det liknar en del sk. Callcenter, där ungdomar ringer upp olika företag, för att sälja ofta svårsålda produkter, de arbetar enbart på provision, ringer ca 100 samtal/arb. pass, i bästa fall säljer de till några få kunder, tjänar på det några hundra kronor, stannar i det jobbet en kort tid …. !
Den typen av verksamhet brukar självdö, kort efter starten.
Gammal 2019-08-04, 16:07
jonas18z

PMD skrev: Vad syftar du på som skiljer sig mellan en spegelreflex och en spegelfri när det gäller beskärning i kameran?
Med spegellös får du sökarbilden korrekt återgiven istället för en beskuren del.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:23.

Miops Capsule360