Annons

Frilägga hår

Produkter
(logga in för att koppla)

gunnargren

Aktiv medlem
Gjorde bort mig på en fotografering för ett tag sen, och har fått sota för det i efterhand genom alldeles för mycket tid i PS.

Men här får jag inte till det själv, och kollar här om det är någon som har några tips för att få till det här. Har frilagt ansiktet och håret lite slarvigt, men jag vill alltså frilägga håret och ha en vit bakgrund. Är det möjlig?

har.jpg
 

martinator

Aktiv medlem
Finns underligt nog inget bra sätt att frilägga hår. Trots att Adobe i en herrans massa år försökt hitta en lösning. Minns när de släppte sin förra funktion - Extrahera - ryktet sa att Adobe till den demon hade haft 2.000 heltidsanställda personer sittandes i FYRA år bara för att hitta en EN bild och en optimal inställning att använda i sin säljvideo (Tigern, om ni minns den).... När sedan gemen man skulle prova blev det skit.
Samma sak idag - det går inte, man får kompromissa och sänka ribban rätt rejält för vad man förväntar sig - även med super-duperverktyg (ironiskt menat) som "Förfina Kant" eller tredjeparts-pluginer.
Nu är ju vitt en relativt tacksam "färg" att frilägga mot... Eller röriga bakgrunder som alltid används i alla videor som visar hur enkelt det är.
Tyvärr brukar kunderna direkt från verkligheten vilja ha mer åt 5X00 som bakgrund - på ett blont hår - plåtat mot vitt. Men - man blir rätt duktigt som "digitalfrisör" om inte annat :)

Kan tipsa om ett idag - efter alla pluginers intåg - mindre vanlig sätt, prova att använda kanalerna och justera kontrasten på dessa.


/
 

Limegreen

Aktiv medlem
När jag kollar din bild så kan jag nästan tänka att dela upp håret i avsnitt för varje bakgrundsfärg som finns. Du har ju ganska väl avgränsade och stora färgfält bakom. Då kan du antingen använda kanaler som i förslaget ovan, eller t.o.m. att det kan bli så enkelt som enbart selective color. Sen får du nog köra lite handpåläggning på de markeringarna. Men det var långt från den värsta bilden jag sett att frilägga.
 

stefohl

Aktiv medlem
Gjorde bort mig på en fotografering för ett tag sen, och har fått sota för det i efterhand genom alldeles för mycket tid i PS.

Men här får jag inte till det själv, och kollar här om det är någon som har några tips för att få till det här. Har frilagt ansiktet och håret lite slarvigt, men jag vill alltså frilägga håret och ha en vit bakgrund. Är det möjlig?

Visa bilaga 137710
Länge sedan jag gjorde denna film, men teknikerna är fortfarande aktuella.

http://www.profiler.nu/utbildning/kursdokumentation/
 

iSolen.se

Guest
Gjorde bort mig på en fotografering för ett tag sen, och har fått sota för det i efterhand genom alldeles för mycket tid i PS.

Men här får jag inte till det själv, och kollar här om det är någon som har några tips för att få till det här. Har frilagt ansiktet och håret lite slarvigt, men jag vill alltså frilägga håret och ha en vit bakgrund. Är det möjlig?

Visa bilaga 137710
Jobba med två lösningar, en för de ljusa och en för de mörka bakgrunderna.

Skapa ett par nya lager och multiplicera in resultatet på plats, alltså blending mode multiply.

Du måste ljusjustera, antingen före eller efter, lämpligen med kurvor.

Det är pilligt, tidskrävande och motivspecifikt och blir sällan perfekt.

(Tänk gärna baklänges och jobba inte mot vitt om sen personen ska klippas in i frisörsalongen som knappast är vit. Man kan på samma sätt som ovan multiplicera in hårkanterna mot en ny bild av frisörsalongen, eller vad det nu var för bakgrund den ska in mot.)

Men det finns många olika tekniker...det är lärorikt och samtidigt skapar det lite ödmjukhet mot problemet.
 
ANNONS