Annons

Scannerproblem?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hakan T

Medlem
Har precis inskaffat en Minolta DualScan III och försöker lära mig hur den skall behandlas för bästa resultat. De medföljande instruktionerna är tyvärr inte de allra bästa, åtminstone inte för en nybörjare.

Bilderna verkar tex ändra format, liggande blir nästan fyrkantiga och stående väldigt avlånga. Formaten verkar kvarstå även efter överföring till bildbehandlingsprogram. Är det så och vad kan jag i så fall göra åt det?

Tar dessutom tacksamt emot alla andra tips som kan finnas om scanningens ädla konst.

Håkan T
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej

Vilket av programmen som medföljer kör du?

Kör du easy versionen så prova det andra programmet.

Att bilderna blir olika stora är ju lite lurigt.


Detta står ju om croping (dvs beskärning)

CROPPING PRESCAN IMAGE
The more precise prescan image can be displayed by prescanning the crop area again.

<How To>
Click on the Cropping Prescan button.

AUTO CROPPING
Auto cropping eliminates blank space around the image area.

<Procedure>
Click the auto-cropping button.
Each time the auto-cropping button is pressed, the cropping frame cycles through the following order: crop to outside edge > crop to inside edge > entire window. Click the crop-prescan button to view the results; another prescan of the cropped area will be made.
Click the crop-prescan button to view the results; another prescan of the cropped area will be made.


Jag kör just nu det och det verkar ok, tidigare körde jag vuescan från www.hamrick.com då jag hade Scan dual II.

Jag provar just nu att köra multiple scan, ställs i preferensboxen. Har fått för mig att det blir bättre.

Kör du dia eller negativ?

Roine
 

Hakan T

Medlem
Tackar för svaret Roine
Börar fundera på om det kan ha att göra med inställningarna och egenskaperna hos bildskärmen snarare än skannerinställningarna.
Oavsett vilket program som jag använder för att titta på bilderna så blir resultatet detsamma, alltså proportionsförändringar...

Har använt båda medföljande programmen och scannar både dia och negativ, med samma resultat.

Skall kolla upp dina tips, tack igen.
Håkan
 
ANNONS