Annons

Tredjepartsbatteri till D90

Produkter
(logga in för att koppla)

Scourge

Aktiv medlem
jag behöver ett nytt batteri till min d90.. har fösökt kolla runt lite och fått lite olika uppfattningar om batterier från tredjepartstillverkare.. är det nån som vet om det inns nått bra märke som gör en-el3e batterier som lämmnar nån garanti på att det ska funka och som är kännt för att funka? eller är detdumt att chansa och köpa orginal istället?

och hur går det att blanda olika batterier i ett batterigrepp?

känner mig förvirrad.. såg att en del av dem är på 1600mAh vad nu det innebär.. men låter ju som mer kraft jämfört med 1500
 

gatsu

Aktiv medlem
Som jag förstått (inga garantier för att det stämmer) så funkar "pirat" lika bra. 1600mAh är hur mycket det orkar leverera innan det är slut, högre tal = bättre enkelt förklarat. Nikons EN-EL3e är väl på 1500mAh om jag inte minns fel och kostar ca 650-700:- och pirat dito kostar ju betydligt mindre, nästan så man kan få 2 till priset av ett Nikon. Köpte själv av ren lathet ett extra Nikon orginal till mitt batterigrepp för jag inte orkade köra vidare till Netonnet o köpa ett pirat :D
 

bengt-re

Aktiv medlem
Alltid så att det är en chansning att köpa pirat - det KAN förstöra din kamera, eller vara värdelösa, men troligen är de helt oki och fungerar precis lika bra som orginal - valet är fritt om det är värt att riskera ett 10kSEK hus för att spara 300 SEK - garantin ryker samma sekund som kopplar in ett piratbatteri och tro inte att tillverkaren "inte märker det". Det finns metoder för att avslöja att du någn gång använt ett piratbatteri och i och med det förverkat alla rättigheter till fir support eller reparationer.

Jag kör med pirater i mitt gamla hus, men orginal i nya huset.
 

Scourge

Aktiv medlem
Jo det är klart att jag inte vill riskera att kameran går sönder.. scandinavianphoto verkar ju vara ett seriöst företag. de har ju en lite dyrare variant från pixo. men som fortarande är billigaren en nikons.. nån som testat dessa.. har ju svårt att tänka mig att de vill sälja batterier som är dåliga.. men rätta mig om jag tänker helt fel.
 

Fredde78

Aktiv medlem
Det är väll bara att ringa SP och ställa samma fråga som du har gjort här? Vad händer om kameran går sönder pga batteriet dom säljer?
 

bengt-re

Aktiv medlem
Jo det är klart att jag inte vill riskera att kameran går sönder.. scandinavianphoto verkar ju vara ett seriöst företag. de har ju en lite dyrare variant från pixo. men som fortarande är billigaren en nikons.. nån som testat dessa.. har ju svårt att tänka mig att de vill sälja batterier som är dåliga.. men rätta mig om jag tänker helt fel.

Självklart försöker de inte sälja dåliga produkter, men de kanske inte har samma höga nivå på sitt QA-arbetech och därför har en något större risk för problem, men som sagt oftast så är pirat lika bra, eller iaf tillräckligt bra.


Kaffebrus har jag och flera andra köpt piratbatterier ifrån utan problem - det är ingen garanti men iaf en indikering.
 

kmelin

Aktiv medlem
haft ett hähnel batteri när jag hade canon. Det var bättre än orginal om man ser till antalet bilder jag fick ur det. Min polare har ett hähnel till sin nikon d200 och tycker att det är bättre än orginalet... men billigare? nej snarare tvärt om.

Batterier som falerar är inget att leka med, sett lite bilder här och där på grejer där batteriet gett upp, inget jag vill riskera för några hundra billigare och då tänker jag främst på min egen säkerhet och inte en eventuellt förstörd kamera(tråkigt det med).

Inte sagt att inte orginalbatteri sprängas/brinna men kan tänka mig att det är ovanligare plus att det spontant känns som om det är lättare att få ersättning från ett välkänt företag som antagligen bryr sig om sitt rykte än nån fabrik i kina som gör piratbatteri. Iof finns inget som säger att batterierna inte är gjorda i samma kinesiska fabrik men ändå :)
 

Scourge

Aktiv medlem
Jag köpte ett orginalbatteri på webhallen för 665kr. får väl vara värt det lilla extra så jag slipper oroa mig för att nått ska hända. skulle det hända nått mot förmodan så täcks det ju av garantin nu med :)
 

BIC

Medlem
Pirat eller erättningsbatteri...

Det är skillnad på ett pirat Canon batteri och ett ersättningsbatteri.
Jag skulle inte vilja sätta in ett piratkopierat Canon batteri med fejkad Canon logga etc.
Men ett ersättningsbatteri av en seriös tillverkare ska inte vara något problem.
Jämför med bildelar typ bilbatterier, bromsklossar etc.
 

pottish

Medlem
Alltid så att det är en chansning att köpa pirat - det KAN förstöra din kamera, eller vara värdelösa, men troligen är de helt oki och fungerar precis lika bra som orginal - valet är fritt om det är värt att riskera ett 10kSEK hus för att spara 300 SEK - garantin ryker samma sekund som kopplar in ett piratbatteri och tro inte att tillverkaren "inte märker det". Det finns metoder för att avslöja att du någn gång använt ett piratbatteri och i och med det förverkat alla rättigheter till fir support eller reparationer.

Jag kör med pirater i mitt gamla hus, men orginal i nya huset.

Det där med att kamerans garanti ryker om man använder ett piratbatteri, stämmer det verkligen? Jag har kollat i garantivillkoren och i manualen (till D90) och inte hittat nåt som säger att det skulle va på det viset.
 

Hakan T

Medlem
Har både original och piratbatteri (Cameron Sino) till min D200. Jag har använt dem ganska länge nu och har inte märkt någon skillnad på dem vare sig gällande laddningstid, antal exponeringar eller hur de håller över tid. Köp det som du får bäst pris på.

Mitt första pirat köpte jag på Scandinavian photo och det funkade inte alls, kameran förstod inte att det var laddat. Men SP var mycket professionella och bytte ut det utan utan problem trots att jag pga utlandsresa inte kunde skicka det defekta till dem på ett par månader. Det man kan lära sig av detta är att inte köpa sitt batteri kort före resan...
 

Per

Aktiv medlem
Det finns de som skulle köpa Volvo Orginalbensin för 50 spänn litern, med motiveringen att den innehåller de rätta tillsatserna som gör att din dyrköpta bil presterasr optimalt och inte råkar explodera längs vägen. "Om man köpt en bil för 300 lakan är man ju en idiot om man sparar in några tior för att köpa ful-soppa, eller hur!"

Jag är inte en av dom, jag är en av (alla) dom som använt massor av piratbatterier i mina kameror, och konstaterat samma eller bättre prestanda än orginal.
 

Hervor

Ny medlem
Det där med att kamerans garanti ryker om man använder ett piratbatteri, stämmer det verkligen? Jag har kollat i garantivillkoren och i manualen (till D90) och inte hittat nåt som säger att det skulle va på det viset.
På sidan xviii i D90:s manual, vänstersidan innan kapitlet Introduktion, finns det information om det. Det står bl.a. "Användning av andra tillbehör av andra märken kan skada kameran och göra din Nikongaranti ogiltig.". Det kan bli dyrt att laga kameran om batteriet gör så att kameran går sönder.
 

pottish

Medlem
Jag mejlade till Nikon och frågade om vad som gäller kring garantin, och fick svaret att om en tredjepartsprodukt orsakar en skada så täcker inte garantin just den reparationen, men att garantin fortsätter gälla för andra eventuella skador som orsakats av annat. Så det där som nån skrev tidigare att garantin ryker så fort man stoppar i ett piratbatteri i kameran stämmer alltså inte.

Så till nästa fråga, hur vanligt är det att tredjepartsbatterier orsakar skador på kameran? Jag har kollat runt en del på nätet och inte hittat ett enda sånt exempel. Vissa skriver att batteriet tar slut snabbt och för några funkade det inte alls, men att det skulle skadat kameran har jag som sagt inte hört nåt om. Och sen är det ju många som är helt nöjda med sina batterier också.
 

Per

Aktiv medlem
Så till nästa fråga, hur vanligt är det att tredjepartsbatterier orsakar skador på kameran? Jag har kollat runt en del på nätet och inte hittat ett enda sånt exempel. Vissa skriver att batteriet tar slut snabbt och för några funkade det inte alls, men att det skulle skadat kameran har jag som sagt inte hört nåt om. Och sen är det ju många som är helt nöjda med sina batterier också.
Bra frågor, vi kan väl försöka ta reda på det! :)

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=117907

Per
 

jonas_erik

Avslutat medlemskap
Köpte ett extra batteri till min D90,ett s.k. ersättningsbatteri för 499kr och det funkar lika bra som orginalet ! Men på tal om garani-hur gäller den om man duschar sin kamera (dom som har vädertätat ) står tydligt i garantin att skador inte gäller om man utsätter sin kamera för vätska eller vatten,även vädertätade !Har sett folk spola av sin kamera,tänk om någon tätning är defekt ?
 
ANNONS