Annons

Fps vid filmning/exportering med dslr

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreassjosten

Aktiv medlem
Hej! Passar på att göra mitt första inlägg här på fotosidan och har då lite frågor om filmning med dslr kamera.

Har tidigare bara tagit stillbilder men har sista tiden blivit sugen på att filma allt mer, har nu som många andra kommit till frågan angående fps. Jag har en canon eos 700d vilket innebär att jag antingen har 1920x1080 25fps eller 1280x720 50fps att välja på. Jag filmar änsålänge bara korta sekvenser så det är alltså inte "spelfilmer" som jag inriktar mig på (vet inte vilken kategori mina filmer tillhör). Använder en del slowmotion i filmerna vilket såklart tyder på att jag borde använda 50fps i dessa fall om jag förstått allt rätt.

Däremot är jag rädd att tappa för mycket skärpa när jag filmar i det läget. Har då en fråga som kanske låter helt korkad i ett sånthär forum... Om jag filmar i full HD med 25fps och sedan när jag exporterar filmen från adobe premiere pro väljer alternativet 50 fps istället för 25fps, tappar jag kvalité på filmen då, och blir resultatet något bättre? Har fått för mig att det alltid är bäst att exportera filmen i samma format som det filmades i.

kika gärna in min första film som jag gjorde under dagen också och lämna en kommentar om ni vill. Denna filmades helt i full HD med 25fps och exporterades även i dessa inställningar.

https://www.youtube.com/watch?v=OBQinRGQfXA

Hoppas jag får något bra svar, tack på förhand!
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
1 Du panorerar alldeles för fort.
2 vid 25fps sätter man normalt ss till det dubbla 1/50s.
3 JAG hade inte gått under HD, tycker heller inte att det behövs för denna film.
4 JAG gillar heller inte interlaced så jag hade hållt mig till progressive.
5 Jag kan inte tänka mig att export över 25fps skulle tilföra ngt.
 

hne

Aktiv medlem
Om kameran tar 25 bilder i sekunden vinner du inget på att be premiere skriva en videofil med 50 bilder i sekunden. Mest troligt kommer premie skriva varje bild två gånger i filen. Det går att göra interpolering mellan bilder också, men det är både beräkningsintensivt och sällan speciellt snyggt. 720p har hälften så många pixlar per bildruta, men ska du göra slow motion vinner du verkligen på att ha de extra 25 bildrutorna per sekund, i att rörelsen blir mjukare när du sänker hastigheten. En annan grej du kan göra för att få mjukare rörelser är att hålla slutaren kring dubbla framerate, alltså 1/50s vid 25fps och 1/100s vid 50fps. Detta för att få lagom mycket rörelseoskärpa.
 

M7_21

Aktiv medlem
Nu filmar du ju med en Canon så jag skulle bara vilja komma ett förslag som ett komplement alltså till din slow motion-filmning.

Om du har tillgång till en mobil (ex.vis.) en iPhone så kan du direkt få en slow motion-effekt i den. Ställ in på "Långsam" t.v. om VIDEO.

Har testat, funkar jättebra. OBS! De första 20 sekunderna liksom de sista är i vanlig full hastighet, allt i mitten är långsamt. Bara att klippa bort början och slutet om du vill det.

Välj alternativ för inspelningen via > Inställningar > Bilder och kamera > Spela in långsamt > i 720 eller 240 bilder/sek.

En minut i 720 blir ca 230 MB, med 240 ca 300MB.

Om du vill kan du ju fortsätta filma med mobilen i vanlig hastighet också!

Testa gärna vid tillfälle!
 

Andreassjosten

Aktiv medlem
1 Du panorerar alldeles för fort.
2 vid 25fps sätter man normalt ss till det dubbla 1/50s.
3 JAG hade inte gått under HD, tycker heller inte att det behövs för denna film.
4 JAG gillar heller inte interlaced så jag hade hållt mig till progressive.
5 Jag kan inte tänka mig att export över 25fps skulle tilföra ngt.
Tack för svar! Gick lite snabbt när jag filmade sist, så får definitivt kolla lite på slutartider osv framöver. Vad menar du med gått under HD?

Försökte googla lite på interlaced och förstog det som att det har någonting att göra med om man filmar i PAL eller NTSC? Och som jag har förstått det så bör man väl hålla sig till PAL här i norden?
 

Andreassjosten

Aktiv medlem
Om kameran tar 25 bilder i sekunden vinner du inget på att be premiere skriva en videofil med 50 bilder i sekunden. Mest troligt kommer premie skriva varje bild två gånger i filen. Det går att göra interpolering mellan bilder också, men det är både beräkningsintensivt och sällan speciellt snyggt. 720p har hälften så många pixlar per bildruta, men ska du göra slow motion vinner du verkligen på att ha de extra 25 bildrutorna per sekund, i att rörelsen blir mjukare när du sänker hastigheten. En annan grej du kan göra för att få mjukare rörelser är att hålla slutaren kring dubbla framerate, alltså 1/50s vid 25fps och 1/100s vid 50fps. Detta för att få lagom mycket rörelseoskärpa.
Tack för bra svar, ja angående 720p så förstår jag att jag verkligen tjänar på bildrutorna men har även provat på några av klippen som jag filmat i 25fps att använda såkallat "optical flow" i premiere och tycker då att det blir mycket mjukare och snyggare än annars. Har du någon erfarenhet från det?

Interpolering mellan bilder vad menas med det? Försökte googla lite snabbt men hittade inget konkret.. eller är interpolering det som kallas optical flow möjligtvis?
 

Kalleboston

Aktiv medlem
Optical flow ska du absolut köra med. Jag använder det i Final Cut men har läst på flera ställen att det är väldigt bra i Premiere. :)
 

Andreassjosten

Aktiv medlem
Optical flow ska du absolut köra med. Jag använder det i Final Cut men har läst på flera ställen att det är väldigt bra i Premiere. :)
Skönt att höra! Använder du det på alla klipp eller enbart sånna som man kör i slowmotion? Jag använde det på slowmotionklipp och såg väldigt stor skillnad på dom!
 

Andreassjosten

Aktiv medlem
Nu filmar du ju med en Canon så jag skulle bara vilja komma ett förslag som ett komplement alltså till din slow motion-filmning.

Om du har tillgång till en mobil (ex.vis.) en iPhone så kan du direkt få en slow motion-effekt i den. Ställ in på "Långsam" t.v. om VIDEO.

Har testat, funkar jättebra. OBS! De första 20 sekunderna liksom de sista är i vanlig full hastighet, allt i mitten är långsamt. Bara att klippa bort början och slutet om du vill det.

Välj alternativ för inspelningen via > Inställningar > Bilder och kamera > Spela in långsamt > i 720 eller 240 bilder/sek.

En minut i 720 blir ca 230 MB, med 240 ca 300MB.

Om du vill kan du ju fortsätta filma med mobilen i vanlig hastighet också!

Testa gärna vid tillfälle!
Grymt, kollade lite på inställningar och insåg just att min iphone kan spela in 4K 30fps samt 1080p med 60 fps!
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Tack för svar! Gick lite snabbt när jag filmade sist, så får definitivt kolla lite på slutartider osv framöver. Vad menar du med gått under HD?

Försökte googla lite på interlaced och förstog det som att det har någonting att göra med om man filmar i PAL eller NTSC? Och som jag har förstått det så bör man väl hålla sig till PAL här i norden?
HD 1920x1080

1080p eller progressive innebär att varje rad läses för varje fps.
1080i eller interlaced innebär att varannan rad läses för varje fps.

...Alltså inte alls knutet till NTSC/PAL
 

hne

Aktiv medlem
Optical flow är en implementation av interpolering mellan bildrutorna med hjälp av rörelseestimering. Jag ser spår av hur det används typ överallt och störs verkligen av artefakterna det lämnar. Å andra sidan är det kanske en slags arbetsskada av ett decennium i broadcasting.
 

Andreassjosten

Aktiv medlem
HD 1920x1080

1080p eller progressive innebär att varje rad läses för varje fps.
1080i eller interlaced innebär att varannan rad läses för varje fps.

...Alltså inte alls knutet till NTSC/PAL
Nehe, då förstog jag fel. Och förstår inte heller varför du tog upp interlaced eftersom det inte är någonting som jag använt mig av eller frågat efter... men nu har jag iallafall lite koll på läget :)
 

Andreassjosten

Aktiv medlem
Optical flow är en implementation av interpolering mellan bildrutorna med hjälp av rörelseestimering. Jag ser spår av hur det används typ överallt och störs verkligen av artefakterna det lämnar. Å andra sidan är det kanske en slags arbetsskada av ett decennium i broadcasting.
Vad är det främst som du menar blir störande av detta? (Undrar en glad amatör)
 

hne

Aktiv medlem
Vad är det främst som du menar blir störande av detta? (Undrar en glad amatör)
Där två ytor av liknande färg rör sig nära varandra flyter färgerna ofta ihop för mycket eller lite. Typiskt mellan benen på folk som går tvärs genom bild. Kan leda till en flimrande effekt som är mycket synlig. Såg det häromdagen i en reklam och stördes så mycket att jag inte ens kommer ihåg vad det var reklam för.
 
ANNONS