Annons

Bildkvalitén blir dålig vid uppladdning

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej, jag hoppas någon kan hjälpa mig med detta.
Jag laddade i förrgår upp en bild på en fjäril, av en slump blev den under 300kb och gick att ladda upp. Jag blev nöjd med färger och allt, men beskärningen blev inte bra.
Jag har nu försökt ladda upp samma bild med en annan beskärning, men färgerna blir jättedåliga.

Jag har beskärt bilden annorlunda, och för att den skulle vara under 300kb har jag ändrat antalet pixlar till 630*630. Båda bilderna har varit JPEG, högsta kvalitet.

Saken är att när jag granskar dom i windows fotogalleri, så är dom båda färggranna och fina, men när jag laddar upp den senaste beskärningen (den jag vill ha), blir färgerna helt gråa, vilket enligt mig förstör hela bilden.
Synd på en sådan fin bild=/.

Kan någon hjälpa mig, och säga om jag gör något fel, alt om det finns något smart sätt att lägga upp bilderna så dom ser ut som dom ska?
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Här hittar du svaret:
http://www.fotosidan.se/cldoc/faq.htm

"Detta beror inte på Fotosidan i sig, utan troligast att du jobbar med bilderna i färgrymden Adobe RGB i tex Photoshop. En vanlig webbläsare visar dock bara i den mer begränsade färgrymden sRGB. För max koll på hur bilden kommer se ut på webben, konvertera till sRGB på bilder som skall ut på Internet."

Som test kan du öppna bildfilen lokalt med din webbläsare (se File-menyn) så slipper du ladda upp till FS för att se att det blir rätt.
 
Hej Christer. Jo, det har ju säkert något med RGB och sRGB att göra, det konstiga var att den första bilden blev bra, medans den andra jag ladda upp blev riktigt tråkig i färgerna.
Jag vet inte riktigt vad det berodde på, (båda var RGB).

Bild nr 1 blev rätt storlek (under 300 kb) när jag beskar den som jag ville ha det.
Men bild nr 2 blev för stor, och det var där problemen började, nät jag försökte minska ner den.

När jag beskar bild nr 2 i photoshop på ett annat sätt, och fick lite hjälp med att spara den på ett annat sätt så blev färgerna bättre (dock inte så bra som bild 1).

Jag får fortsätta leta vidare och se vad som gått fel.
Tack för hjälpen.
/Christian
 

dovearea

Avslutat medlemskap
En bra rutin att ha när man vill spara bilder som ska publiceras på webben, är att när all redigering är färdig (och när man sparat originalet på en säker plats) först konvertera bilden till sRGB. Detta gör du i PS CS2 (och CS3) via "Redigera/Konvertera till profil..." I CS1 och äldre versioner av PS hittar du konverteringen under "Bild/Läge/Konvertera till profil...". Hur det ser ut i de olika Elements-versionerna vet jag tyvärr inte, inte heller hur andra programvaror är uppbyggda. Under "Målfärgrymd" väljer du sRGB.
 

Bilagor

dovearea

Avslutat medlemskap
När bilden är konverterad till rätt färgrymd är det dags att spara. Jag rekommenderar "Spara för webben..." som ligger under Arkiv-menyn. Där är det lätt att välja rätt komprimeringsgrad av bilden och man ser hela tiden (i nederkanten under bildens förhandsvisning) hur tung bilden kommer bli. Man kan även i menyn, som du hittar om du klickar på den lilla runda knappen med pilen, välja att "Optimera till filstorlek...". Där skriver du in vilken maxstorlek filen får ha, t.ex Fotosidans gräns.

Nackdelen med Spara för webben är att EXIF-informationen i bilden försvinner, om man är intresserad av detta.
 

Bilagor

Makten

Aktiv medlem
dovearea skrev:
När bilden är konverterad till rätt färgrymd är det dags att spara. Jag rekommenderar "Spara för webben..." som ligger under Arkiv-menyn.
Så gör jag också, men konverteras inte profilen automatiskt till sRGB när man väljer "spara för webben"?

Tyvärr är ju komprimeringsalgoritmen för förhandsvisningen av större bilder så usel att jag och många andra väljer 640 pixlars bredd som längsta sida på bilden. Då ser den nämligen bra ut utan att förstoras, vilket är en stor fördel. Man blir inte lika sugen på att förstora en grumlig bild ändå. Fördelen med att välja en så liten storlek är att de tillåtna 300 kilobyten räcker för riktigt mycket detaljer. Man får helt enkelt väga storlek mot kvalitetsförlust.

Det kan också vara värt att tänka på att inte välja för stor storlek även om kvaliteten "räcker", eftersom alla inte har samma skärmupplösning som en själv. En bild som håller tillåtna 1024 pixlar på högkant är exempelvis inte nån höjdare om man som jag sitter med för låg upplösning, vilket gör att jag måste scrolla för att se hela bilden. Det ger ett otydligare helhetsintryck av bilden då man inte kan se hela på en gång.

Det viktigaste ur EXIF kan man ju faktiskt skriva i bildtexten, såsom bländare, tid och brännvidd.
 
ANNONS