Annons

Tethering med Canon Camera Connect-app?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dead_Silent

Aktiv medlem
Hej! Jag har en fråga till er som har en Canon-kamera med wifi och har använt mobil/ipad-appen Canon Camera Connect.

Går det att ha kameran uppkopplad mot mobilen/ipaden och allt eftersom man fotograferar kommer den senaste bilden upp i helskärmsläge i appen?
Jag tänker alltså att jag använder kameran "som vanligt" och inte fjärrstyrd via appen eller live view, utan vanlig fotografering med den optiska sökaren.

Om inte, finns det någon annan kompatibel app som kan åstadkomma samma sak – att varje bild kommer upp automatiskt på mobilen/ipaden i helskärmsläge.

Tacksam för svar!
 

PMD

Aktiv medlem
EOS Remote heter appen som jag brukar använda. (Kommer från Canon). Jag har för mig att den visar bilden man nyss har tagit, men jag minns inte om det går att få den i helskärmsläge automatiskt. Prova!
(Annars kan jag prova i morgon (eller det kanske heter senare idag :) när jag kan plocka fram min kamera).
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
EOS Remote heter appen som jag brukar använda. (Kommer från Canon). Jag har för mig att den visar bilden man nyss har tagit, men jag minns inte om det går att få den i helskärmsläge automatiskt. Prova!
(Annars kan jag prova i morgon (eller det kanske heter senare idag :) när jag kan plocka fram min kamera).
Jag vore tacksam om du ha möjlighet att prova vid tillfälle!
Jag har ingen kamera med wifi, så jag kan inte prova själv... däremot är jag nyfiken på det.

Som jag förstått det har Canon Camera Connect-appen ersatt EOS Remote, men båda verkar finnas tillgängliga i dagsläget.

För min del kan det fungera om bilden dyker upp "i stort format" i appen, eller hur man ska beskriva det, om helskärmsläge inte finns. Poängen är att jag skulle vilja kunna se den senast tagna bilden i stort format automatiskt, inte en liten thumbnail.
 

larjo

Aktiv medlem
Jag har en 7D2 med wifi-kort.
Med den har jag inte fått det att fungera att skjuta av från kameran när telefonen är kopplad mot kameran. Har en android så jag vet inte om det funkar bättre med ifån. Behöver jag göra andra justeringar i kameran än att ändra expineringen behöver jag stänga appen. Kameran är helt låst när appen är igång och kopplad mot telefonen. Svurit mer än en gång över detta.
Såg nyligen att det finns en nyare firmware till wifi-kortet men inte hunnit ladda ned och testa om den är bättre. Annars tror jag en sladd är att föredra. Läst att många har problem med wifi och tethering. Det slutar alltid att de köper en sladd från tether tools.
Misstänker att det slutar så för mig också. Blodtrycket blir lägre så...
/Lars

Edit:
Det fungerae lika dåligt när jag använder en laptop med Winblows. Måste skjuta ifrån dator för att kameran är låst. Men jag tänker undersöka detta lite mer en helg med dåligt väder...
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Jag har en 7D2 med wifi-kort.
Med den har jag inte fått det att fungera att skjuta av från kameran när telefonen är kopplad mot kameran. Har en android så jag vet inte om det funkar bättre med ifån. Behöver jag göra andra justeringar i kameran än att ändra expineringen behöver jag stänga appen. Kameran är helt låst när appen är igång och kopplad mot telefonen. Svurit mer än en gång över detta.
Såg nyligen att det finns en nyare firmware till wifi-kortet men inte hunnit ladda ned och testa om den är bättre. Annars tror jag en sladd är att föredra. Läst att många har problem med wifi och tethering. Det slutar alltid att de köper en sladd från tether tools.
Misstänker att det slutar så för mig också. Blodtrycket blir lägre så...
/Lars

Edit:
Det fungerae lika dåligt när jag använder en laptop med Winblows. Måste skjuta ifrån dator för att kameran är låst. Men jag tänker undersöka detta lite mer en helg med dåligt väder...
Frågan är väl om det skiljer sig mellan kameror med inbyggd wifi jämfört med med Canon W-E1-kortet, och i så fall, på vilka punkter skiljer det sig. För ditt scenario låter inte som någon bra wifi-lösning och jag skulle nog bli tokig om kameran är låst så fort man kopplar upp den mot telefonen.

Kan tillägga att jag själv använder iOS-enheter, så i mitt fall är jag nyfiken på hur det fungerar i kombinationen Canon-kamera med inbyggd wifi uppkopplad mot iphone/ipad.
 

Håkan_S

Aktiv medlem
Jag har en 6D med inbyggd wifi. På den går det utmärkt att hantera kameran som vanligt när den är kopplad till mobilen via wifi. Man kan i appen välja om man vill använda live view eller ej. Oavsett vilket går det att ta bilden med avtryckaren på kameran eller från appen.
Man kan även välja att se de bilder som finns i kameran, men de visas inte i fullskärmsläge. Så på en 5-tumsskärm blir de lika stora som på kamerans display.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag vore tacksam om du ha möjlighet att prova vid tillfälle!
Jag har ingen kamera med wifi, så jag kan inte prova själv... däremot är jag nyfiken på det.
Jag har nu testat med EOS Remote mot en iPod Touch 5. iPodskärmen visar hela tiden Live View-bilden från kameran. Tagna bilder visas som tumnaglar i en rad under Live View bilden. Om man klickar på en tumnagel så visas den större, nästan lika stor som Live View-bilden.

Som jag förstått det har Canon Camera Connect-appen ersatt EOS Remote, men båda verkar finnas tillgängliga i dagsläget.
På min Androidtelefon har jag Camera Connect, men det programmet lyckas inte få kontakt med kameran.
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Tack för alla svar!
Det verkar alltså inte som att den funktionen jag eftersöker finns, det vill säga att bilderna kommer upp på mobilen/ipaden i fullskärmsläge (eller stort format) en efter en automatiskt allt eftersom man fotograferar.

Om detta stämmer så tycker jag att det är synd och hoppas att Canon lägger in det i en kommande version av appen.
Är inte det scenariot jag beskriver ganska vanligt bland studiofotografer som fotar tethered in till en dator – att just den senaste bilden visas stort på datorskärmen automatiskt?
 

Kenneth J

Aktiv medlem
Tethered in i dator är inget problem om jag använder EOS Utility över wifi. Allra bäst tycker jag att det är att samtidigt ha automatisk import i Lightroom. Då får jag upp bilden i fullskärm samtidigt som jag kan styra kameran från EOS Utility eller fota direkt med kameran. Tyvärr fungerar det inte lika smidigt med Camera Connect.
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Tethered in i dator är inget problem om jag använder EOS Utility över wifi. Allra bäst tycker jag att det är att samtidigt ha automatisk import i Lightroom. Då får jag upp bilden i fullskärm samtidigt som jag kan styra kameran från EOS Utility eller fota direkt med kameran. Tyvärr fungerar det inte lika smidigt med Camera Connect.
Okej, ja det låter ju bra. Men vad menar du med att det inte fungerar lika smidigt med Camera Connect?

Hursom, att kunna fota tethered över wifi till dator är bra.
Det jag tänker med att fota tethered till ipad är att det blir smidigare att göra on location. En padda är lite smidigare att ta med jämfört med en dator tänker jag.
 

Kenneth J

Aktiv medlem
Det jag inte tycker om med Camera Connect är just att jag inte får upp stora bilder direkt. On location använder jag en liten laptop och Huawei Mobile wifi. Det gör det möjligt att enkelt koppla upp laptop och kamera varsomhelst.
 

apersson850

Aktiv medlem
Camera Connect prioriterar bildtagning, inte visning. Något jag nog får säga att jag tycker är logiskt, om man nu inte själv får välja. Bilder kan man glo på när som helst, men ta dem får man vackert göra när motivet ser ut som man vill det ska göra.
I Camera Connect ser jag raddan med tagna bilder bland tumnaglarna, så det är bara att klicka på en för att titta på just den bilden. Men annars är det ta nya bilder som är prioriterat.

Detta då med 1DX Mark II med WFT-E6B, så det fungerar nog likadant oavsett hur man ordnar WiFi i kameran.
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Camera Connect prioriterar bildtagning, inte visning. Något jag nog får säga att jag tycker är logiskt, om man nu inte själv får välja. Bilder kan man glo på när som helst, men ta dem får man vackert göra när motivet ser ut som man vill det ska göra.
I Camera Connect ser jag raddan med tagna bilder bland tumnaglarna, så det är bara att klicka på en för att titta på just den bilden. Men annars är det ta nya bilder som är prioriterat.

Detta då med 1DX Mark II med WFT-E6B, så det fungerar nog likadant oavsett hur man ordnar WiFi i kameran.
Självklart är scenariot med bildtagning via Camera Connect väldigt användbart på ett annat sätt. Och jag förstår att det har högre prioritet.

Ändå tycker jag att det är dumt att det inte går att få både och. Att få upp bilder stort på en skärm såsom jag önskar har funnits i samband med att fotografera tethered till dator under många år vad jag kan minnas.
Så jag tycker att det är lite av en miss att inte se till att implementera det när appen utvecklades.
...förutsatt att det inte finns några tekniska begränsningar som gör att det inte är möjligt.
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Shuttersnitch

Uppdatering!

Jag har nu satt mig in i situationen i skarpt läge och jag har hittat en lösning i form av appen Shuttersnitch.
Det är en betalapp (jag betalade 179kr till iOS) och den fungerar klarar det jag eftersökte, dvs att när jag tar en bild med kameran så dyker den automatiskt upp i helskärmsläge på telefonen/surfplattan.

Nackdelen är att appen är petig hur wifi-uppkopplingen mot kameran görs, och gör man inte på exakt rätt sätt i rätt ordningsföljd så fungerar det inte. Dåligt och krångligt med andra ord.
Väl igång fungerar det dock bra.
 
ANNONS