Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blev en d700:)

Produkter
(logga in för att koppla)

rikitikitavi

Aktiv medlem
Efter lite läsning och begrundan bestämde jag mig till sist för en d700. Verkar vara en väldigt kompetent kamera. Har som sagt kört analogt med min f100 med min digitala kompakt som kompakt länge men nu ska jag byta upp mig och då verkar ju d700an riktigt härlig.
Fungerar min gamla sb28a till dden föresten? Någon som har erfarenhet av den kombon?
Någon annan bra erfarenhet som är nyttig att veta om kameran som ni kan komma på?
Allt är välkommet.
 

Melker Humala

Aktiv medlem
ok:) där ser man hur lite jag använt en digital system kamera hehe. Jättebra att veta. Så resultatet blir som en analog med TTL eller sämre?
Med A-läge på blixten så blir det inte lika säker mätning som med TTL på en analog kamera som stödjer det men det gör ju inte så mycket då du direkt kan se resultatet och kompensera. Har du dälemor en modern blixt som stödjer iTTL där det skickas ut för/mät-blixt så blir det mycket bra mätning fullt i klass med TTL.

M
 

Mankan G

Aktiv medlem
En digitalkamera skickar ut förblixtar och ljusmäter resultatet och bestämmer då hur mycket effekt blixten skall lysa med.
rättare sagt så har Nikon bytt system minst två gånger sedan F100 var ny. I och med de första digitalDSLR kom D-ttl och numera heter systemet i-ttl. D100/D70 använde D-ttl medan D300/D700 kräver i-ttil. D2 klarade av bägge. Huruvida D3 fungerar vet jag ej.
 

Mankan G

Aktiv medlem
ok:) där ser man hur lite jag använt en digital system kamera hehe. Jättebra att veta. Så resultatet blir som en analog med TTL eller sämre?
Nix. Din blixt har ett par olika autolägen. TTL fungerar inte alls med din D700. Däremot fungerar det vanliga A-läget på blixten. A betyder att blixtens egna sensor mäter reflektionen från motivet. TTL gör samma sak men mäter från film/sensorytan. En modern TTL använder flera fält och tar även hänsyn till avståndet. A-läget mäter enbart reflektionen från motivet. Inget annat. Ett annat problem är om du använder zoomar med glidande ljusstyrka. ´Med blixten i A-läget måste du manuellt knappa in vald bländare och det säger sig själv att det blir svårt med ett objektiv med variabel bländare.....
 

ztenlund

Aktiv medlem
rättare sagt så har Nikon bytt system minst två gånger sedan F100 var ny. I och med de första digitalDSLR kom D-ttl och numera heter systemet i-ttl. D100/D70 använde D-ttl medan D300/D700 kräver i-ttil. D2 klarade av bägge. Huruvida D3 fungerar vet jag ej.
Till saken hör att D-TTL väl inte direkt fick den beröm som iTTL har fått. D70 använder iTTL, så där har du fått korruption på datan. D100 har däremot precis som du skriver det sämre D-TTL.
 

Ventures

Aktiv medlem
Eftersom du nu har en digital så kostar det inget annat än tid att "gaffla" in rätt exponering i m-läge på blixten. Brukar själv använda SB-28 till D2, men blev lite lat och skaffade en SB-800 som kan jobba helautomatiskt om man vill.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Eftersom du nu har en digital så kostar det inget annat än tid att "gaffla" in rätt exponering i m-läge på blixten. Brukar själv använda SB-28 till D2, men blev lite lat och skaffade en SB-800 som kan jobba helautomatiskt om man vill.
hehe nä det är sant. Och tid har man ju för det mesta i alla fall. Ska bli helt sjukt skönt att ha en bra digital kamera igen. Älskade i och för sig min f100, men man saknar ju just friheten med att kunna exprimentera lite som man kan digitalt utan att det kostar för mycket pengar.
 

Melker Humala

Aktiv medlem
Nix. Din blixt har ett par olika autolägen. TTL fungerar inte alls med din D700. Däremot fungerar det vanliga A-läget på blixten. A betyder att blixtens egna sensor mäter reflektionen från motivet. TTL gör samma sak men mäter från film/sensorytan. En modern TTL använder flera fält och tar även hänsyn till avståndet. A-läget mäter enbart reflektionen från motivet. Inget annat. Ett annat problem är om du använder zoomar med glidande ljusstyrka. ´Med blixten i A-läget måste du manuellt knappa in vald bländare och det säger sig själv att det blir svårt med ett objektiv med variabel bländare.....
Redan SB24 får automatiskt bländarinfo från kameran (i alla fall F4) så det behöver man inte knappa in själv. Det finns i alla fall den möjligheten om kamerahuset stödjer det.

I specarna på D700 står det:

1) TTL-blixtkontroll via kamerans 1 005-pixlars RGB-sensor; i-TTL balanserad upplättningsblixt och standard i-TTL upplättningsblixt vid användning med SB-900, SB-800, SB-600 eller SB-400
2) Automatisk bländare (AA): tillgänglig med SB-900 eller SB-800, samt CPU-objektiv
3) Icke-TTL auto (A): tillgänglig med SB-900, SB-800, SB-28, SB-27 eller SB-22
4) Manuell avståndsprioritet (GN): tillgänglig med SB-900 eller SB-800

Så det blir nog att knappa in bländarvärdet på blixten manuellt. Det är ju inget större problem ändå tycker jag det är ju bara fullt öppen som den varierande bländaren spelar in.


Sedan vill jag bara korrigera det faktum att D70 inte skulle stödja iTTL. Det gör den den är helt kompatibel med Nikon CLS

M
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Vad ni kan mycket om det här! Väldigt intressant läsning.
Mer input om kameran etc är välkommet om någon har det!
/Martin.
 

Mankan G

Aktiv medlem
Sedan vill jag bara korrigera det faktum att D70 inte skulle stödja iTTL. Det gör den den är helt kompatibel med Nikon CLS

M
Korrekt. Fel av mig!

Bara för att se vad som hände så monterade jag min gamla SB-80DX blixt på D700:an. Ser likadan ut som SB800 men den har D-ttl i stället för i-ttl. Det enda som fungerade var helt manuellt eller A läget. I A-läget var jag dessutom tvungen att knappa in bländarvärdet manuellt på blixten. Inte ens autozoomen fungerade...... Gissar att SB-28 som är ännu äldre kommer att fungera på samma sätt.

Tabellen nedan kommer från Nikon USA och specar vilka lägen som fungerar med D70 och resp blixt:
"SB-28DX: Auto, Manual, Rear Curtain, Repeating Flash, Red Eye Reduction
SB-29: Manual, Rear Curtain
SB-30: Auto, Manual, Rear Curtain
SB-50DX: Manual, Rear Curtain
SB-80DX: Auto, Manual, Rear Curtain, Repeating Flash, Red Eye Reduction
SB-400: i-TTL, Manual* (*with D40 using Custom Setting only)
SB-600: i-TTL, Manual, Red-Eye Reduction, AF, Zoom, Rear Curtain
SB-800: i-TTL, Auto Aperture (AA), GN, Auto, Manual, Rear Curtain, Repeating Flash, Red-Eye Reduction, AF, Zoom
SB-900: CLS cameras: i-TTL, AA, Non-TTL Auto, GN, M, RPT, AutoFP High Speed Sync (D3-series, D2-series, D700, D300s, D300, D200, D80 only) , FV Lock, AF-Assist for mulit-area AF, Flash Color Info. Comm., Rear Curtain Sync, Red-Eye Reduction, Auto Zoom
SB-R1/SB-R200 triggered by camera's built in flash: i-TTL, Manual, AutoFP High Speed Sync, FV Lock, Rear Curtain Sync
SB-22s: Auto, Manual, Rear Curtain
SB-28: Auto, Manual, Rear Curtain, Repeating Flash, Red Eye Reduction
SB-24: Auto, Manual, Rear Curtain, Repeating Flash
SB-26: Auto, Manual, Rear Curtain, Repeating Flash, Red Eye Reduction
SB-25: Auto, Manual, Rear Curtain, Repeating Flash
SB-27: Auto, Manual, Rear Curtain
SB-23: Manual, Rear Curtain
SB-20, SB-16B, SB-15: Auto, Manual, Rear Curtain "
 

Ventures

Aktiv medlem
Korrekt. Fel av mig!

Inte ens autozoomen fungerade...... Gissar att SB-28 som är ännu äldre kommer att fungera på samma sätt."[/i]
På en D2:a zoomar SB-28:an hejvilt, men D2:an tar ju nästan allt som tillverkats av Nikon, vilket D700:an kanske inte gör. Enligt vissa tabeller klarar D2 även D-TTL, men jag har inte DX-varianten av SB-28 så jag kör som sagt den i M-läget.
 

Petsan

Aktiv medlem
En digitalkamera skickar ut förblixtar och ljusmäter resultatet och bestämmer då hur mycket effekt blixten skall lysa med.
...fast det är ju en teknik som SB-28 kunde tillsammans med F5, F6, F90x och F100, så det måste vara något annat som brister... Edit: som det står ovan i tråden: D-TTL har utvecklats till i-TTL, så var det ju..
 
ANNONS