Annons

Vad gör en begagnad SLR dyr?

Produkter
(logga in för att koppla)

wilper

Aktiv medlem
Då jag blivit nyfiken på film/analogfoto har jag börjat kika på Blocket och här på Köp/Sälj vad prisnivån ligger på.

Och jag tycker mig se två kategorier bland SLR.

1. Paket med hus, några objektiv och kanske blixt för 500kr.

2. Bara huset, eller möjligen något objektiv också för några tusenlappar.

Går det att på ett enkelt sätt förklara vad som gör vissa kameror billiga respektive dyra? Så slipper jag läsa in 50år av kamerahistoria för att hitta mönstret.

Eller är det så enkelt att 500kr-kitten är nivån där prylarna faktiskt blir sålda?
 

Niklas Groop

Aktiv medlem
Enkelt uttryckt:

Bra grejer betingar ett högre pris medan enklare grejer är billigare. T ex så är Proffshusen mycket dyrare är amatör diton, även av samma märke. Precis som med digitala varianterna.

Vad är du intresserad av?
 

SixBySix

Aktiv medlem
Lite så är det. De billiga blir sålda, de dyra ligger kvar till överpris. Sedan har det väl blivit lite så att grejorna kan delas in i två kategorier till. Prylar med mer eller mindre samlarvärde, dvs de dyrare, och massproducerat, dvs de billiga.
Till de motiverat dyrare grejorna hör t ex Leica, Zeiss, Contax mfl, + eventuellt proffshus av Canon och Nikon i mycket bra skick. Samt ovanligare dyrare optik, T ex mycket ljusstarka eller bara ovanliga analoga objektiv av samtliga tillverkare. T ex Canon Fd 85/1,2 eller liknande.
Men onekligen är det så att mycket begagnat ligger ute till överpriser. Men det är å andra sidan lätt att genomskåda. Bara att söka lite bredare på nätet, så ser man snabbt vilken den rimliga prisnivån är.
 

wilper

Aktiv medlem
Ok, så då finns det bra och dåliga grejjor även där då. :)

Projektet är att skaffa framkallningsprylar, scanner, en kamera eller två, något filter, och några rullar apbillig s/v film att slabba med. Att bygga mörkrum och göra papperskopior är inte aktuellt än, mest pga hur omständigt det skulle bli att göra hemma.

Jag har en Nikon D90 sedan tidigare, och några manuella objektiv till den. Så ett Nikon-hus hade kanske varit listigt för återanvändningens skull. Men om jag tar ett 500kr kit får jag ju med objektiv, så det kanske kan kvitta egentligen.

Jag vill ha ett manuellt läge på kameran. inte för att jag har några illusioner om att jag är listigare än ljusmätaren, men jag tycker att det är trevligt att ratta och klura. Att mata fram film manuellt snarare än att ha en motor som gör jobbet är ett plus.

Det hade varit bra om den använde batterier som faktiskt gick att få tag på fortfarande.

Det kommer att bli exkursioner i minusgrader när vintern kommer, så hellre robust än precisionsverktyg.

Jag tänker fotografera lite allt möjligt, men det blir nog mycket macro och växter, kanske lite porträtt.

--

Kommer det till kritan har jag väl inte bestämt mig för att det skall vara SLR heller. En vettig kompakt eller rolig mellanformatare skulle vara minst lika intressant. Men de förra verkar svåra att hitta givet mina kriterier ovan. Och de senare tar ganska mycket av budgeten, kanske det får bli steg 2.

--

Och jag har tummen mitt i handen, alla försök att jaga rätt på ljusläckor och göra hårdvaruanpassningar lär sluta i katastrof.
 

Niklas Groop

Aktiv medlem
Så en Nikon är du ute efter, vill du ha autofokus eller inte....

Klarar du dig utan skulle jag rekommendera F2 eller F3, härliga kameror som tar batterier som finns att köpa.
 

wilper

Aktiv medlem
Men det är å andra sidan lätt att genomskåda. Bara att söka lite bredare på nätet, så ser man snabbt vilken den rimliga prisnivån är.
Jag har varit här på Köp/Sälj, Blocket, Tradera, Fotofynd, och i några amerikanska web-butiker. Men de senare är luriga eftersom många prylar har andra namn i staterna, och priset blir svårförutsägbart.
 

Niklas Groop

Aktiv medlem
Eller kanske ännu hellre någon Fm modell (Fm, Fm2, Fm3).... De är lika bra och oftast billigare om man inte letar efter den sista: Fm3A
 

Petsan

Aktiv medlem
Då du har Nikon D90 kan jag rekommendera Nik F90x, den kommer att kännas ganska hemtam för dig både formatsmässigt (kanske något större grepp än D90, snarare som D300?) och vad gäller handhavande. En för sin tid relativt avancerad kamera som går att få nånstans mellan 1-2000:- Tar Ai/Ais- och AF-objektiv (AF-s tar den antingen inte alls, eller med manuell fokus). Hur är det med D90? Har den egen fokusmotor? Det påverkar hur AF-objektiven fungerar. Antar att du får räkna med att köra dessa manuellt på D90-an. (Det finns manuella gluggar att fynda där ute...)
 

wilper

Aktiv medlem
Då du har Nikon D90 kan jag rekommendera Nik F90x, den kommer att kännas ganska hemtam för dig både formatsmässigt (kanske något större grepp än D90, snarare som D300?) och vad gäller handhavande. En för sin tid relativt avancerad kamera som går att få nånstans mellan 1-2000:- Tar Ai/Ais- och AF-objektiv (AF-s tar den antingen inte alls, eller med manuell fokus). Hur är det med D90? Har den egen fokusmotor? Det påverkar hur AF-objektiven fungerar. Antar att du får räkna med att köra dessa manuellt på D90-an. (Det finns manuella gluggar att fynda där ute...)
Mmm, jag har sneglat ditåt. Men jag undrar om det inte blir för tillrättalagt. Jag tror det finns en liten lomography hipster nånstans inombords som vill ha det lite krångligt och retro. :)

Men jo, D90 har fokusmotor.
 

Niklas Groop

Aktiv medlem
Då du har Nikon D90 kan jag rekommendera Nik F90x, den kommer att kännas ganska hemtam för dig både formatsmässigt (kanske något större grepp än D90, snarare som D300?) och vad gäller handhavande. En för sin tid relativt avancerad kamera som går att få nånstans mellan 1-2000:- Tar Ai/Ais- och AF-objektiv (AF-s tar den antingen inte alls, eller med manuell fokus). Hur är det med D90? Har den egen fokusmotor? Det påverkar hur AF-objektiven fungerar. Antar att du får räkna med att köra dessa manuellt på D90-an. (Det finns manuella gluggar att fynda där ute...)
Hur funkar manuell fokusering på F90?
 
ANNONS