Annons

Skadlig strålning

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Ordmärkandet kan ni ta via mejl. Tråden handlar om objektiv och eventuell strålning från dessa!
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Termen "radioaktiv strålning" torde för de flesta vara likställt med "farlig kärnkraft" (eller något liknande).

Jag tycker nog att det är OK att använda termen "radioaktiv strålning" som benämning på sådan strålning som har sitt upphov genom radioaktivt sönderfall, även om termen i sig inte är så värst bra.
Språkligt tycker jag inte det är några som helst problem med termen radioaktiv strålning. Däremot gissar även jag att begreppet värdeladdats genom kärnkraftsdebatten och därför fått byta namn. Vore intressant med input omkring detta.
 

Petsan

Aktiv medlem
Nästan all Thorium är Th-232 isotopen som avger alfa partiklar men har en enormt lång halveringstid på över 14 miljarder år. Hur skadligt ett radioaktivt ämne är avgörs av typen av strålning som avges, halveringstiden och mängd.
Mja, nu är det förvisso inte osanning du far med här, men det är viktigt att komma ihåg att det kanske inte är så viktigt vad den vanligaste isotopen avger för typ av strålning. Eftersom den vanligaste isotopen är den stabilaste (de andra sönderfaller ju) så avger den ju relativt lite strålning per mängdenhet. Det är de instabila isotopernas halveringstid och avgivande strålning som är intressantast ur ett strålsäkerhetsperspektiv. De isotoper som förekommer i lägst halt är alltså oftast de som avger den mesta strålningen (oavsett typ av strålning). Thorium har såvitt jag vet tre isotoper som avger betastrålning vid sönderfall... Vete fåglarna vad det har för betydelse för sensorer...

/Peter
 

Khalad

Aktiv medlem
För att strålning ska vara radioaktiv krävs att den är av typen partikelstrålning och dessutom i sin tur sönderfaller och orsakar strålning, vilket jag utan att vara expert på ämnet tror inte är särskilt vanligt (om ens möjligt).
Så att kalla joniserande strålning för radioaktiv strålning är rent felaktigt.
Det finns tre typer av radioaktivitet (strålning från strålkälla, tex sönderfallande radioaktiva ämnen) alfa-, beta- och gammastrålning. Alfa och betastrålning är partiklar, gammastrålning högenergeriska fotoner som har vilomassan 0 och därför inte betraktas som partiklar. Självklart är det strålningen som är farlig, men eftersom den kommer från ngn strålkälla är strålkällan också farlig (=därför att den strålar)
 

Khalad

Aktiv medlem
Det finns tre typer av radioaktivitet (strålning från strålkälla, tex sönderfallande radioaktiva ämnen) alfa-, beta- och gammastrålning. Alfa och betastrålning är partiklar, gammastrålning högenergeriska fotoner som har vilomassan 0 och därför inte betraktas som partiklar. Självklart är det strålningen som är farlig, men eftersom den kommer från ngn strålkälla är strålkällan också farlig (=därför att den strålar)
Fortsättning
All radioaktiv strålning oavsett om det är alfa, beta el gammastrålning är farlig i höga doser. Dosen avgörs av strålningens intensitet, tiden som man utsätts för strålning samt tvärsnittet för det strålade materalet. Röntgenstrålning och kosmisk strålning är huvudsakligen gammastrålning.
 

PederD

Aktiv medlem
Jag har ett Pentax Super Takumar 55 1.8 objektiv som verkar vara strålnings skadat pga en gulaktig ton i glaset.

Vad jag har läst så ska strålningen i dom här objektiven inte vara skadlig för människor,
men kan den vara skadlig för kamerans sensor?

Jag använder en m4/3 kamera så den har ingen spegel som skyddar.

Vad vet man om det här egentligen?
Hej Elias,

Som flera redan skrivit så är inte objektivet strålskadat. Visserligen blir glas gult med tiden om de utsätts för strålning, men då pratar vi om väldigt höga doser.
Om jag räknat rätt utifrån de uppgifter Helena lade upp tidigare, så ger inte dessa objektiv högre strålning än vad vi normalt får via bakgrundsstrålningen.
Alfastrålning, som det tydligen handlar om här, har dessutom väldigt lågt energiinnehåll och når bara några cm i luft och stoppas av tex papper eller hud och kommer inte skada sensorn. För att skada sensorn behövs beta- och gammastrålning, och i ganska höga doser enligt min erfarenhet (jobbar på ett företag som utvecklar strålningståliga kameror).

Mvh Peder
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag är d u tveksam till att det är strålningen som färgar glaset gult. Jag skulle snarare tro att det är en kemisk reaktion i ytskiktet då strålningshalten är extremt låg.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Mja, nu är det förvisso inte osanning du far med här, men det är viktigt att komma ihåg att det kanske inte är så viktigt vad den vanligaste isotopen avger för typ av strålning. Eftersom den vanligaste isotopen är den stabilaste (de andra sönderfaller ju) så avger den ju relativt lite strålning per mängdenhet. Det är de instabila isotopernas halveringstid och avgivande strålning som är intressantast ur ett strålsäkerhetsperspektiv. De isotoper som förekommer i lägst halt är alltså oftast de som avger den mesta strålningen (oavsett typ av strålning). Thorium har såvitt jag vet tre isotoper som avger betastrålning vid sönderfall... Vete fåglarna vad det har för betydelse för sensorer...

/Peter
I fallet Thorium är andelen av andra isotoper så extremt låg att sett till den lilla mängd som finns i ytbeläggningen blir därför mängden av andra isotop försvinnande liten. Lägg därtill att mer intensivt radioaktiva isotoper har korta halveringstider och att objektiven är gamla sett ur perspektiv på halveringstider på decennier.
 

Björkhult

Aktiv medlem
I fallet Thorium är andelen av andra isotoper så extremt låg att sett till den lilla mängd som finns i ytbeläggningen blir därför mängden av andra isotop försvinnande liten. Lägg därtill att mer intensivt radioaktiva isotoper har korta halveringstider och att objektiven är gamla sett ur perspektiv på halveringstider på decennier.
Hej!

Tycker ni det verkar jobbigt med strålande gamla Takumarer, så packa in dom i lite stanniolpapper och skicka dom till mig för slutförvaring ;-)
 

mhelena

Medlem
Staniolpapper HAHA är inge skämt.

Hej!

Tycker ni det verkar jobbigt med strålande gamla Takumarer, så packa in dom i lite stanniolpapper och skicka dom till mig för slutförvaring ;-)
Du vet nog inte hur rätt du har, när du skriver så!! :)

Båda dessa filmer visar hur man kommer tillrätta med "FÖRGULNANDET" som kommer av thoriumet och detta behandlas med UV-strålning - något som i första filmen kommer från rent dagsljus.

Det i sammanhanget komiska är att objektiven packas i just - stanniolpapper!!! (Alla gamla gluggar kan få en sista vila på min prylhylla också)

Framför allt:
http://www.youtube.com/watch?v=_ZM7WeycblM
och även
http://www.youtube.com/watch?v=k6cPLBonMXA
 
ANNONS