Annons

Köpa zoomobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Madsen1981

Medlem
Hej alla likasinnade fotografer.

Som mitt första inlägg tänkte jag ställa en fråga om teleobjektiv. Jag går i tankar att köpa ett till min kamera men blir inte riktigt klok när jag kollar på vissa sidor.
Jag vet att 300mm ger mer zoom än 200mm, men om man kollar på vissa sidor så kan det stå till exempel 250mm 11x zoom, och på ett annat objektiv kan det stå 300mm 4x zoom.

Frågan lyder. Vad ska man gå efter och kan ni rekommendera ett bra teleobjektiv för runt 2-3000 kr? (Canon kamera)
 

Helmetrock

Aktiv medlem
När det står 11 X zoom så betyder det att den längsta brännvidden är 11 gånger längre än den kortaste. Till exempel ett 28-300 har fler gångers zoom än ett 70-300, men 300 mm är detsamma på båda. Samma sak gäller 28-300 och 28-70. Det säger alltså inget om den brännvidden i sig utan bara om hur mycket man kan zooma med objektivet.

Ännu värre är det med folk som har köpt en kompaktkamera med 30 X zoom och tycker att min D800 med 70-200/2,8 VR är löjlig med sina 3 X zoom ;-)

Jag skulle rekommendera ett 70-300 med bildstabilisering, ju dyrare desto bättre. Ett annat alternativ är ett 70-200/4 men det blir nog lite dyrare och du har nog inte budget till ett med bildstabilisering heller.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Din budget medger i princip bara Canon 55-250 IS eller Sigma 70-300 OS, båda lika bra inom samma omfång. Tamron 70-300VR är lite vassare, men lite dyrare. Allt förutsatt att du har en cropkamera, googla om du inte vet vad det är.
 

Madsen1981

Medlem
IS gör inget, jag kör med stativ vid telesoom. Men jag har kollat på Canon EF 75-300 f/4-5,6 III som ligger runt min budget när det gäller telezoom.

Tack för svaret.
 

Scratchen

Aktiv medlem
Hej alla likasinnade fotografer.

Som mitt första inlägg tänkte jag ställa en fråga om teleobjektiv. Jag går i tankar att köpa ett till min kamera men blir inte riktigt klok när jag kollar på vissa sidor.
Jag vet att 300mm ger mer zoom än 200mm, men om man kollar på vissa sidor så kan det stå till exempel 250mm 11x zoom, och på ett annat objektiv kan det stå 300mm 4x zoom.

Frågan lyder. Vad ska man gå efter och kan ni rekommendera ett bra teleobjektiv för runt 2-3000 kr? (Canon kamera)
300mm ger inte mer zoom än 200mm.
Med zoom menar man skillnaden mellan kortaste och längsta brännvidden på ett objektiv. T.ex: Canon 100-400mm, det ger 4x zoom.
Men har du exempelvis ett fast 300mm, eller 600mm så ger det ingen zoom (1x).
 

Madsen1981

Medlem
300mm ger inte mer zoom än 200mm.
Med zoom menar man skillnaden mellan kortaste och längsta brännvidden på ett objektiv. T.ex: Canon 100-400mm, det ger 4x zoom.
Men har du exempelvis ett fast 300mm, eller 600mm så ger det ingen zoom (1x).
Jag menade såklart 75-300 samt 75-250...

Ber om ursäkt för fel uttryck.
 

touchofred

Aktiv medlem
OK, tack så mycket. Då får det bli ett sådant.
Köpte ett till min 700d igår, verkar riktigt bra för dom pengarna.
Har dock inte hunnit ta några bilder än, men tänkte att jag skulle hinna med det idag :)
Har bara fotat med kitobjektivet innan, men Gud så skönt att kunna zooma in lite.
 
Jag skulle väntat en månad och lagt ner pengarna på ett 70-200 f4. Med crop sensor får du extra brännvidd, räcker det beror ju på vad du vill fota!

70-200 räcker inte riktigt till småfåglar i naturen, men jag skulle aldrig tänka mig att köpa ett sämre tele, bortkastade pengar i mitt anseende. Beroende på hur seriös du är med fotandet kommer du förr eller senare vilja ha kvalitet och prestanda. 70-200 L serien är inte populärt utan anledning, du kommer inte ha några problem att sälja av det om du känner att du vill öka brännvidden senare.

5300:- , du kan hitta ett begagnat för 3500-4000. Värt pengarna flera gånger om.
 

afe

Aktiv medlem
Raderat kommentar om begreppet "fullformat" - den diskussionen hör inte hemma i den här tråden.

Kommentarer kring moderering tas i forumet fotosidan.se

/Mod
 
ANNONS