Annons

Köpa Canon1100D NU eller vänta och ha råd med 600D

Produkter
(logga in för att koppla)

ranunkel

Aktiv medlem
Hej! Jag har egentligen snöat in mig på en canon 600D, har testat den i handen, tagit kort och jag gillar vridbara skärmen. Den gör att jag tex kan ta fina familjefoton utan problem.

Men mitt problem är att jag just nu sparar pengar och har kommit upp i 2700 riksdaler. Jag skulle ju kunna lägga till ett par 100 utan problem och vara uppe i 1100D nivå, det känns festande att äntligen få en systemkamera, slippa vänta.

Men det är ju egentligen en 600D jag vill ha, den känns rätt. inte så plastig.
Jag undrar om det är värt att vänta några månader tills jag har råd med en 600D? eller om jag bara ska köpa den billigaste som jag kan få nu?

Just nu har jag en Canon powershot sx30is, den är bra, men jag vill kunna ställa in mer än vad jag kan och bilderna blir rätt brusiga.Har haft den i över 3 år.
 

IngNer

Aktiv medlem
Om du hellre vill ha den med skärm som kan vridas tycker jag att det är vettigt att vänta.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med att "kunna ställa in mer". SX30 har ju precis alla inställningar som finns, det finns inte mer på en SLR. Rent krasst finns mer att ställa in på SX30, eftersom den har ett enormt zoomomfång. Det kan du inte få på en spegelreflexkamera.

Men på systemkameran är sensorn större, och det brusar mindre. Men SX30 brusar inte särskilt mycket när man ställer den på lågt ISO och exponerar ordentligt. Däremot i de automatiska lägena om man inte tar kontrollen kan den höja ISO alldeles själv så att man får mer brus än det behöver bli.

Just det där gör systemkameran också om man har Auto-ISO, även om den tål att ISO höjs en hel del mer.

Men eftersom du har en fungerande och rätt så vettig kamera, tycker jag att du kan vänta. Det är faktiskt svårt att vänja sig vid att skärmen sitter fast om man har haft en vridbar skärm innan, och när man ska ta saker i obekväma lägen är den vridbara skärmen värd guld.

Om du har zoomat mycket långt ofta med SX30, kan det kännas begränsat med den vanliga normalzoomen som brukar följa med en systemkamera. Det finns objektiv med större zoomomfång, och de är inte väldigt dyra. Jag skulle gissa att du hellre skulle vilja ha lite längre än 55 mm som längsta brännvidd.
 

ranunkel

Aktiv medlem
Om du hellre vill ha den med skärm som kan vridas tycker jag att det är vettigt att vänta.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med att "kunna ställa in mer". SX30 har ju precis alla inställningar som finns, det finns inte mer på en SLR. Rent krasst finns mer att ställa in på SX30, eftersom den har ett enormt zoomomfång. Det kan du inte få på en spegelreflexkamera.

Men på systemkameran är sensorn större, och det brusar mindre. Men SX30 brusar inte särskilt mycket när man ställer den på lågt ISO och exponerar ordentligt. Däremot i de automatiska lägena om man inte tar kontrollen kan den höja ISO alldeles själv så att man får mer brus än det behöver bli.

Just det där gör systemkameran också om man har Auto-ISO, även om den tål att ISO höjs en hel del mer.

Men eftersom du har en fungerande och rätt så vettig kamera, tycker jag att du kan vänta. Det är faktiskt svårt att vänja sig vid att skärmen sitter fast om man har haft en vridbar skärm innan, och när man ska ta saker i obekväma lägen är den vridbara skärmen värd guld.

Om du har zoomat mycket långt ofta med SX30, kan det kännas begränsat med den vanliga normalzoomen som brukar följa med en systemkamera. Det finns objektiv med större zoomomfång, och de är inte väldigt dyra. Jag skulle gissa att du hellre skulle vilja ha lite längre än 55 mm som längsta brännvidd.
Tack för svar.
Problemet är att inomhus då det ofta inte är så bra ljusförhållanden så måste man ju höja isotalet och när man sedan förstorar bilderna lite är det så mycket brus att det känns så tråkigt.

Jag HAR zoomat mycket, har tänkt behålla powershoten tills jag åtminstone skaffat mig en zoom. Gillar att fota fåglar och djur men även ungarna när de leker en bit bort för att slippa stela, uppradade bilder. Så jag kommer att behöva en zoom, men först tänkte jag spara till vettig kamera - sen zoom. (kom gärna med tips)

Har verkligen älskat min kamera men jag tycker även det är svårt att fota små saker som insekter eller dyl då det nästan blir bättre när jag zoomar en bit ifrån än att vara riktigt nära objektet.

Har du några övriga synpunkter på 600d? Jämförande med den och den jag har?
 

ranunkel

Aktiv medlem
Jag tycker även att bilderna blivit klarare när jag exempelvis lånat min svärmors 1100D, särskilt inomhus men även ute.
 

ranunkel

Aktiv medlem
Jag skulle vilja utvecklas, kanske hobbyfotografera där jag bor eller så men det känns tämligen begränsat med den kameran jag har. och när jag inte kan ta kort på barnen (som rör sig mycket) utan att acceptera brusiga kort så blir det inte kul. Eller som i höst när jag ska på bröllop och ska försöka ta fina kort i kyrkan.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Tycker du om vridbar skärm så sträva efter det. Tror att du kommer bli irriterad annars.
Du kan ju låna under tiden till speciella tillfällen som bröllopet .
Det är förresten billigast...att låna...
 

ranunkel

Aktiv medlem
Tycker du om vridbar skärm så sträva efter det. Tror att du kommer bli irriterad annars.
Du kan ju låna under tiden till speciella tillfällen som bröllopet .
Det är förresten billigast...att låna...
Jo, jag är fäst vid min vridbara skärm faktiskt. Har läst att många tycker att det kvittar.
Klart man kan låna men den enda jag känner med systemkamera är en person som också ska gå på bröllop så det blir nog tyvärr svårt.
Eftersom jag haft fotointresse i flera år nu så är det ju något som inte avtar utan tvärtom blir det mer och mer intressant.

Tycker ni det är ett lyft med 600D från den jag har?
 

oskfor

Medlem
Själv hade jag väntat och köpt en 600D. Jag tycker att det är underbart med vinklingsbar skärm. Speciellt vid makro och liknande då man hamnar i en del märkliga positioner. Lättare att se vad man håller på med. Du får även fler megapixlar.

Personligen gillar jag också greppet och känslan av 600 d mer. Känns mindre plastig än 1100d.
 

ranunkel

Aktiv medlem
Själv hade jag väntat och köpt en 600D. Jag tycker att det är underbart med vinklingsbar skärm. Speciellt vid makro och liknande då man hamnar i en del märkliga positioner. Lättare att se vad man håller på med. Du får även fler megapixlar.

Personligen gillar jag också greppet och känslan av 600 d mer. Känns mindre plastig än 1100d.

Ja, jag tycker om vinklingsbar skärm och jag älskade att hålla i den.
Men Ingeborg som svarade ovan (jag kan ha tolkat fel) verkade tycka att min kamera jag har nu var vettig och det lät lite som att hon inte ansåg att det var ett bra val någotdera. Vad tycker du? Är det ett uppköp eller likvärdigt den jag har? Jag har mixtrat lite med min powershot idag och har väldigt svårt att få till ett bra ljus utan att höja ISOn vilket gör det brusigt.
 

IngNer

Aktiv medlem
Jag avsåg nog knappast att det skulle framstå som ett dåligt val, utan det var mer att det där med skärmen är en så pass viktig grej, att det kan vara vettigt att lägga på en slant för att få det.

Och så nämnde jag att zoomomfånget på systemkamerorna alltid är mindre än på SX30, något som man kan irritera sig på när man skaffar systemkameran om man inte är medveten om det. Det kan vara idé att skaffa ett objektiv med större omfång än det som brukar följa med. Det brukar finnas andra varianter än 18-55 mm. Din SX30 har tio gånger så stort omfång.

Och lång brännvidd och "zoom" är inte samma sak. Zoom betyder bara att man kan ändra brännvidden. Den zoom som brukar följa med systemkameror har tre gångers omfång, från rätt så vidvinkligt till en ganska lagom brännvidd för porträtt.

Det som i princip skiljer en systemkamera från en med fast monterat objektiv är ju att man inte måste ha ett visst objektiv, utan att man kan välja, och att man kan byta. Jag bara föreslog att skaffa systemkameran med ett objektiv som har lite större omfång, för att det är bekvämare att jobba med och man kanske inte behöver skaffa något längre.

Och objektiv som har lika smal bildvinkel som längsta brännvidden på SX30 är ganska dyra saker om man ska ha bra kvalité, och de är stora och klumpiga, så jag tror inte att du kommer att skaffa ett sånt om du inte är mycket inne på att ta fåglar. Men jag nämnde att du kan finna en 18-55 mm zoom väldigt begränsad mot vad du är van vid.

Om 600D är en utgående modell kanske du inte ska vänta för länge.
 

ranunkel

Aktiv medlem
Då är jag med dig ingeborg!
Har du något tips på ett bra objektiv kanske? Gärna med olika prisklasser. Bra att veta vad man sparar till så att säga.
Och bra att du redde ut begreppen med zoom osv eftersom jag inte kunnat byta så har jag heller inte varit särskilt insatt. Jag har dock kollat på ett objektiv att ersätta kitobjektivet med detta rätt omgående : http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1556569/canon-ef-50-1-8-ii


Jag är väldigt stressad över att det är en utgående modell faktiskt och hoppas hinna spara ihop till den innan den är borta.
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Jag håller med om att du ska vänta tills du ha råd med 600D, känns som om att du alldeles för mycket funderar på att köpa 1100D som en kompromiss för att inte behöva spara längre. Och där tror jag att du har en chans att du ångrar dig efter ett tag. Du har ju en kamera just nu trots allt.

Du kan också kolla på begagnat, antingen här eller i någon av de webbutiker som finns i annonserna.

600D tror jag att är på utgående så håll ögonen öppna för erbjudanden.
 

ranunkel

Aktiv medlem
Jag håller med om att du ska vänta tills du ha råd med 600D, känns som om att du alldeles för mycket funderar på att köpa 1100D som en kompromiss för att inte behöva spara längre. Och där tror jag att du har en chans att du ångrar dig efter ett tag. Du har ju en kamera just nu trots allt.

Du kan också kolla på begagnat, antingen här eller i någon av de webbutiker som finns i annonserna.

600D tror jag att är på utgående så håll ögonen öppna för erbjudanden.
Jo, det är ju så fallet är. Jag är trött på att spara haha. Men det blev lite mer peppande nu när ni skriver att jag borde vänta!

Jag kollar begagnat varje dag men priserna ligger väldigt nära nypris konstigt nog :S
 

FransGlans

Aktiv medlem
själv köpte jag en canon 40d för 1200sek beg. en betydligt skönare kamera att hålla i om man jamför med 600 eller 1100 serien. visst, de senare är väl bättre på iso 3200, men ja vette sjutton om det skiljer så mycket på iso 1600. ingen vinklingsbar skärm dock....
 

ranunkel

Aktiv medlem
själv köpte jag en canon 40d för 1200sek beg. en betydligt skönare kamera att hålla i om man jamför med 600 eller 1100 serien. visst, de senare är väl bättre på iso 3200, men ja vette sjutton om det skiljer så mycket på iso 1600. ingen vinklingsbar skärm dock....

Jag är mycket för vinklingsbar skärm faktiskt så det måste jag nog nästan ha, använder det mycket.

Men annars är jag tacksam för tips från alla på likvärdiga kameror som 600D ifall den hinner ta slut eller om jag hittar en bra deal, är rätt kass på utrustning osv.
Men, jag vill ha Canon. Har haft en Nikonkamera en gång som gick sönder väldans fort och nej, jag vet att det inte är så med alla Nikon och att många är nöjda med märket men jag kan inte känna att det är något för mig ändå.
 

Fstop

Aktiv medlem
En sak som du bör vara medveten om är att den vinklingsbara skärmen på 600d i huvudsak endast duger till två användningsområden. Det ena är för filmning(där man använder manuell fokusering) och det andra är fotografering av stilla objekt, gärna med stativ.

Att fotografera barn som rör sig i inomhusbelysning, eller utomhus för den delen, med hjälp av "live view" (skärmen) och autofokus istället för den optiska sökaren (den du stoppar ögat mot) är i princip omöjligt.

Utan att bli alltför teknisk, så beror det på att kameran använder en annan teknik för autofokusering när man använder live view/skärmen. Och konsekvensen av detta är att fokuseringen blir så långsam att den är i princip oduglig för allt som inte är stilla. Möjligt att det är användbart mha manuell fokus. Men kitobjektiven som kommer med kameran har en ganska racklig ring för manuell fokusinställning och är inget jag skulle förlita mig på.

Om du förväntar dig att kunna använda skärmen på samma vis som med din nuvarande kamera så bör du tänka om. Men bäst är att gå till en kamerabutik och testa - så vet du vad du har att förvänta dig. Säg till säljaren att du vill testa att fota i live view läge.

Edit: Det ska tilläggas att det finns ett "snabbare" läge för live view och autofokus än det jag beskrivit ovan. Men det innebär att att spegeln måste fällas upp efter att fokus hittats vilket medför att skärmen blir mörk för en liten stund (och så slamrar det en del) innan du kan trycka av.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Håller med, vinkligsbar skärm på t ex 600D är i huvudsak för makrofotografering och filmning - i båda fallen i praktiken med manuell fokus. Jag skulle inte stressas av att 600D försvinner. Den lär försvinna då 750D kommit och då blir 700D billig istället. Canon har hitintills behålligt den utgångna modellen som alternativ till den nyare och dyrare ersättaren. Att 600D fick vara kvar den hör gången berodde nog på att 650D och 700D var för lika.
 

ranunkel

Aktiv medlem
Okej, jag har fått för mig att skärmen fungerade likadant som på den jag har.
Är öppen för 700D också!

Finns det några andra alternativ att beakta?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Som jag ser det vore det bra om du kunde besvara varför du vill vill ha systemkamera för att göra valet lättare:
1. Större sensor med f u punkt 2 även mindre brus - renare bilder i sämre ljus
2. Tunnare skärpedjup (suddig bakgrund)
3. Snabb följande autofokus på t ex springande barn
4. Optisk sökare
5. Möjlighet att byta objektiv

Sedan finns frågan huruvida du filmar eller ej.

Kan du tänka dig begagnat?

Med allt du fått höra nu om live view autofokus (alltså att kameran fokuserar medan man tittar på displayen och inte i sökaren) är vinklingsbar skärm fortfarande viktigt?
 
ANNONS