Annons

Blir 25mm egentligen 50mm för m4/3?

Produkter
(logga in för att koppla)

WalidF.

Medlem
Hej!

Ursäkta mina nybörjarfrågor här, men har fotat och filmat ett par år nu som hobby och lärt mig en och en annan sak. Men nu vill jag byta över från Canon och Sony till Panasonic G7. Har en liten fråga här:

Om jag hade kört på ett 50mm objektiv till, säg, en E-mount Sony (a6000), hade jag fått samma "zoom" som om jag hade kört 25mm till en G7:a? Försöker haja det här med micro four thirds.

Jag har en bra känsla för hur saker ser ut från 10-150mm på en Canon och en Sony, men har ingen aning hur det funkar med G7:ans m4/3.

Någon som kan ge lite inblick i det här?

Tack,
W.
 

WalidF.

Medlem
Tror jag hajar!

Eftersom Sony APS-C har en crop-factor av 1.6, och m4/3 har 2.0, vilket är 25% mer, borde alltså det vara ungefär 1,56 gånger (1.25*1.25) mer i zoom.

Så en 25mm på en m4/3 borde vara ungefär som 39mm på en Sony APS-C.

Borde stämma va?

W.
 

Bilagor

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
... nu vill jag byta över från Canon och Sony till Panasonic G7. Har en liten fråga här:

Om jag hade kört på ett 50mm objektiv till, säg, en E-mount Sony (a6000), hade jag fått samma "zoom" som om jag hade kört 25mm till en G7:a? Försöker haja det här med micro four thirds.

Jag har en bra känsla för hur saker ser ut från 10-150mm på en Canon och en Sony, men har ingen aning hur det funkar med G7:ans m4/3.
Ett 50 mm objektiv är och förblir alltid ett 50 mm objektiv. Däremot ger en brännvidd, som 50 mm, olika bildvinklar med olika sensorstorlekar. Ju mindre sensor du har, ju snävare blir bildvinkeln (mer tele) med en vidd brännvidd, ju större sensorn är, ju bredare bildvinkel får du med en viss brännvidd.

När man diskuterar det här brukar man, mest av tradition, jämföra utifrån de bildvinklar man får med småbildssensorer, de som ofta kallas fullformat (full frame på engelska). Det är inget tekniskt speciellt med just det formatet, det har bara varit vanligt under en lång tid och har därför blivit den vanligaste referensnivån.

Nu säger du inget om vad för Canon-kamera du använt, men om vi utgår från din Sony, A6000, så har den en APS-C-sensor som har ungefär halva ytan jämfört med en småbildssensor. Medan en Panasonic G7 har en sensor som i sin tur är ungefär hälften av den hos en A6000, och därmed ungefär en fjärdedel av den i en småbildskamera.

Sätter du ett 50 mm på en småbildskamera får du en bildvinkel på runt 45 grader. På din A6000 får du en bildvinkel på strax över 30 grader och på en Panasonic G7 får du en bildvinkel på ungefär 24 grader. När man jämför objektiv uttrycker man sig ofta på ett annat sätt, man uppger en "småbildsekvivalent" vilket helt enkelt innebär att man beskriver saken utifrån vilken brännvidd du skulle använt på en småbildskamera för att få samma bildvinkel. Uttryckt på det här sättet är småbildsekvivalenten för ett 50 mm på en APS-C-kamera som din A6000, 75 mm. Kort sagt, ett 50 mm objektiv på din A6000 ger bildvinklar som ett 75 mm objektiv gett på en småbildskamera. Och på en Panasonic G7 uppträder ett 50 mm objektiv som ett 100 mm objektiv på en småbildskamera.

Ett annat sätt att uttrycka samma sak:

Ofta talar man om "beskärningsfaktor" eller på svengelska, "crop-faktor" vilket syftar på att en mindre sensor kan sägas motsvara en beskuren del av en småbildssensor. APS-C-sensorn i din A6000 har en beskärningsfaktor på 1,5. Och då uppträder ett 50 mm objektiv som, 1,5 x 50 = 75 mm på en småbildskamera. Och en Panasonic G7 har en beskärningsfaktor på 2, så ett 50 mm objektiv på den uppträder som, 2 x 50 = 100 mm på en småbildskamera. Kort sagt, samma resultat som i stycket ovan, men formulerat på ett annat sätt.

Så ett 25 mm på en Panasonic G7 ger bildvinklar som ett 50 mm på en småbildskamera, men det ger bildvinklar ungefär som ett 35 mm på din A6000.
 

Thomasvy

Medlem
En liten fortsättning och utveckling på tråden.

Intressant med diskussion där man jämför olika bildformat. Jag ställde en fråga för en tid sedan om hur ansiktsproportioner blev med m4/3 jämfört med gammal 35mm alltså det som nu kallas fullformat. Vi kom fram till att det var avståndet kamera-motiv som var viktigt där. Alltså med 50mm på m4/3 fick man samma avstånd till motivet vid ett porträtt som med ett 100 mm objektiv med fullformat och alltså samma proportioner på ansiktet.
Men hur blir det med skaknings oskärpa om man nu bortser från stabiliseringsfunktioner?

Om jag behöver använda 1/30 S med 50 mm objektiv på fullformat för att få rimlig skärpa hur blir det då m4/3? Blir det samma resultat med 1/30 på ett 50 mm objektiv på m4/3 som ju i andra hänseenden motsvarar 100 mm.

Tycker det här är intressanta frågor för en som för 30 år sedan fotograferade med 35 mm film och fortfarande har det tänkesättet i huvudet.

Hälsningar Thomas E
 

WalidF.

Medlem
Så ett 25 mm på en Panasonic G7 ger bildvinklar som ett 50 mm på en småbildskamera, men det ger bildvinklar ungefär som ett 35 mm på din A6000.
Hej, tack för ditt utförliga svar. Förklarade mycket! Jag förstår inte en sak dock, som jag räknade ut i mitt förra svar innan ditt inlägg där. APS-C verkar ha en crop factor på 1.6, medan G7an crop factor på 2. Alltså borde väl en 25mm på en G7a motsvara samma bildvinkel som en 33mm på en a6000.

Tänker jag fel?

Thomasv, ja så har jag förstått det, men det här med stabilisering och oskärpan och sånt har jag ingen aning om! :)

W.
 
Senast ändrad:

Kalli

Aktiv medlem
Hej, tack för ditt utförliga svar. Förklarade mycket! Jag förstår inte en sak dock, som jag räknade ut i mitt förra svar innan ditt inlägg där. APS-C verkar ha en crop factor på 1.6, medan G7an crop factor på 2. Alltså borde väl en 25a på en G7a motsvara samma bildvinkel som en 39mm på en a6000.

Tänker jag fel?

Thomasv, ja så har jag förstått det, men det här med stabilisering och oskärpan och sånt har jag ingen aning om! :)

W.
Canons APS-C har en crop factor på 1,6, men flesta andra APS-C kameror har crop factor på 1,5. Så det beror på vad du jämför med.

37,5mm på en Panasonic G7 skulle vara jämförbart med 50mm på din Sony A6000.

MEN, Micro Four Thirds bildsensorer har inte bara en annan storlek än APS-C bildsensorer, utan också ett annat bildförhållande. APS-C sensorer har bildförhållandet 3:2, men Micro Four Thirds 4:3, som kan komplicera jämförelsen.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Hej, tack för ditt utförliga svar. Förklarade mycket! Jag förstår inte en sak dock, som jag räknade ut i mitt förra svar innan ditt inlägg där. APS-C verkar ha en crop factor på 1.6, medan G7an crop factor på 2. Alltså borde väl en 25a på en G7a motsvara samma bildvinkel som en 39mm på en a6000.

Tänker jag fel?
Det är Canon som har 1,6 på APS-C. Övriga tillverkare håller sig med 1,5 (som förvisso är en avrundning då det varierar liiite). Agfors har ju redan svarat på frågan i sista stycket i sitt inlägg ovan.

Tillägg: Sedan är det i verkligheten 50/1,5=33 1/3 mm för samma utsnitt. Något sådant objektiv lär du inte hitta. Dessutom kan den verkliga brännvidden avvika något från vad som står på objektivet, både för själva konstruktionen och att den kan variera lite beroende på fokusavstånd.
 

WalidF.

Medlem
Japp, förstår. Men hänger med på beräkningarna nu då iaf. Gött e de!

En 14-42mm kit obj för G7an skulle alltså motsvara 18,6 - 56mm på en Sony a6000. (Crop factor 2 jämfört med 1.5).

Tack för svar!

W.
 

dHb

Aktiv medlem
Generellt hur exakta är märkningen av objektiv? Är 50mm verkligen 50.00mm och inte 49.76mm eller 50.31mm etc. ;)
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Bländare 2.8 i fullformat motsvarar 1.4 i m43 vad gäller skärpedjup (?). Eller tänker jag fel? /JE
Du tänker inte fel. Värt att notera att bländaröppningar är som brännvidder, ett 50/1,4 är alltid ett 50/1,4 oavsett vilken kamera man monterar det på.

Men, sätter man ett 50/1,4 på en M43-kamera så får man en bildvinkel som ett 100 mm objektiv på en småbildskamera, och är bländaren inställd på 1,4 så får du samma skärpedjup (och ljusinsamling och därmed brus) som om du använt f/2,8 på en småbildskamera. Man kan med andra ord säga att ett 50/1,4 på en M43-kamera rent fotografiskt fungerar som ett 100/2,8 på en småbildskamera. Och vill man uppnå samma effekt som man kan få med ett 50/1,4 på en småbildskamera skulle man behöva ett 25/0,7 på en M43-kamera.
 

wirja

Aktiv medlem
Du tänker inte fel. Värt att notera att bländaröppningar är som brännvidder, ett 50/1,4 är alltid ett 50/1,4 oavsett vilken kamera man monterar det på.

Men, sätter man ett 50/1,4 på en M43-kamera så får man en bildvinkel som ett 100 mm objektiv på en småbildskamera, och är bländaren inställd på 1,4 så får du samma skärpedjup (och ljusinsamling och därmed brus) som om du använt f/2,8 på en småbildskamera. Man kan med andra ord säga att ett 50/1,4 på en M43-kamera rent fotografiskt fungerar som ett 100/2,8 på en småbildskamera. Och vill man uppnå samma effekt som man kan få med ett 50/1,4 på en småbildskamera skulle man behöva ett 25/0,7 på en M43-kamera.
Tack för uttömmande svar! /JE
 

martinot

Aktiv medlem
Tack för uttömmande svar! /JE
Jo, M. Agfors/Grevture är en av de mest pedagogiska personerna som jag läst, och absolut en av de bästa på det här på Fs.

Beundrar själv det, för det är ingen lätt talang/egenskap att förvärva (samt att ibland även behöva ha en god portion tålamod dessutom).
 

perost

Aktiv medlem
Generellt hur exakta är märkningen av objektiv? Är 50mm verkligen 50.00mm och inte 49.76mm eller 50.31mm etc. ;)
50mm betyder i regel att objektivet har en brännvidd som är närmare 50mm än t.ex. 45mm eller 55mm. Enligt denna artikel (under "Actual Focal Lengths) så säger de t.ex. att Sigma 50mm f/1.4 Art är 49.5mm, Zeiss 50mm f/1.4 är 51.5mm och Canon 50mm f/1.2 är 51.8mm.
 
ANNONS