Annons

Printler

Produkter
(logga in för att koppla)

HenryB

Aktiv medlem
Mitt tips Sven är att ni gör om funktionen på "wow"-funktionen och börjar om från noll. Se till så att man inte kan klicka som en galning. Sätt en spärr på IP-nivå eller kräv inloggning.
 

Sven Burman

Medlem
Mitt tips Sven är att ni gör om funktionen på "wow"-funktionen och börjar om från noll. Se till så att man inte kan klicka som en galning. Sätt en spärr på IP-nivå eller kräv inloggning.
Hej Henry!

Vi kommer att bygga om WOW-faktorn så småningom. Vi har en plan för att förhindra eventuellt fusk. Tack för din input.

/Sven
 

joakimahlen

Ny medlem
Marknadsföring?

Hej,

Ville bidra med mina egna tankar kring Printler då jag registrerat mig där för ett par månader sedan. Mina förhoppningar kring Printler var att förse mig som fotograf med en marknad för försäljning av bilder. Det lät som en strålande idé och något som jag tror det finns en stor marknad för.

Tyvärr har intresset för mina bilder varit i princip obefintligt både vad gäller köp och "wow". Nu beror detta självklart på kvaliteten på bilderna och hur de passar eventuella köpare - men då min försäljning av samma bilder i andra kanaler har efterfrågan började jag fundera lite.

Min slutsats - rätt eller fel - är att Printler verkar vara ett sätt för dig som fotograf att skaffa dig en e-handelslösning med "dropshipping" som det heter i e-handelsvärlden. Marknaden får man bygga själv genom spridning i bl.a. sociala medier.

Jag har valt att inte sprida min printler-länk i sociala medier, dels eftersom jag kan lösa försäljningen till mitt eget nätverk själv - dels eftersom jag ville se Printlers resultat utan att sprida min länk. Såvitt jag minns har Printler själva någonstans skrivit att man bör jobba med spridning i sociala medier för att lyckas.

Det jag hade hoppats på att få hjälp av Printler med är som sagt marknaden - folk som efterfrågar bilder och vill få dem upptryckta. Att teknik och leverans finns är för mig främst ett plus.

Skulle vara kul att höra Sven Burmans åsikter i frågan - är det så att Printler aktivt siktar på att bygga upp en marknad, dvs en kundkrets som kommer till Printler för att köpa bilder? Det känns för mig som den mesta marknadsföringen görs mot fotografer, och man vill att marknaden skall komma därigenom med fotograferna som ambassadörer för tjänsten.

Jag har inte gett upp om Printler än - och jag behöver säkert ta mig en titt på vilka bilder jag lagt ut till försäljning för att skapa ett större intresse. Men för att jag verkligen skall ha nytta av Printler behöver det hända saker utan att jag själv bedriver marknadsföring. För mig är e-handelsteknik och leverans inget stort problem att göra själv, och då blir ju också marginalen en annan (samt att man har möjligheten att leverera enklare kopior, onumrerat, utan laminering med IKEA-ramar för kunder som vill det).

Vad gäller det sistnämnda så är jag med andra ord inte säker på att kunder i allmänhet efterfrågar (vill betala för) de mest exklusiva materialen och ramarna.

Ser fram emot att förstå hur Printler är tänkt att fungera på några års sikt kring de frågetecken jag har!

Min printler-länk, för referens:
http://printler.com/sv/fotograf/2185-joakim-ahlen

Vänliga hälsningar

Joakim
 

Sven Burman

Medlem
Hej Joakim och tack för din input rörande vår tjänst.
Printler har idag funnits på marknaden i 2 månader. Vi har jobbat stenhårt med att bygga upp en relation med våra fotografer samt en förståelse för att den bästa marknadsföringen för dina bilder är den du själv gör. Men vi jobbar även otroligt aktivt för att bygga kännedom på vår marknad.

Vi jobbar med nyhetsbrev, annonsering i sociala medier, bygger nätverk med inredare och en massa andra åtgärder som ska gynna oss som marknadsplats och er som fotografer.

Det är med andra ord ett väldigt omfattande jobb som görs nu och det kommer att ta månader och kanske år att bygga upp den plattform som vi strävar efter.

Så ha tålamod Joakim!

Vi ser ju vissa trender i vår försäljning. Vissa kategorier och typer av motiv som säljer bättre än andra. Svenska motiv säljer bättre än utländska etc. Men det får du mer info kring om du läser vårt fotografbrev.

Beträffande dina tankar om exklusiva produkter kontra enklare produkter så har vi i fredags lanserat posters i tre nya format. Lite enklare och billigare än våra exklusiva limiterade produkter.

Kortfattat kan man säga att vi kommer att jobba hårt och aktivt för att växa och utveckla vår tjänst och vi kommer alltid att värna om fotograferna då hela vår tjänst bygger på nöjda fotografer. Det tar tid att bygga upp en väletablerad tjänst så sitt lugnt i båten. Vi är bara i uppstartsfasen. Ta en funderare på vad folk vill hänga upp i sina hem. Testa olika typer av motiv, se till att du taggar bilderna ordentligt, sen är det bara att vänta och hoppas på det bästa. Men än så länge så är det fotografer, aktiva i sociala medier som säljer bäst.

mvh, Sven Burman, Grundare, Printler
 

joakimahlen

Ny medlem
Inget för mig

Hej,

Ytterligare ett par månader har gått sedan mitt sista inlägg och för mig ingen skillnad kring intresse för mina bilder. Då det blir en allt för stor begränsning att jag inte tillåts trycka upp stort format på mina bilder har jag idag valt att ta bort samtliga bilder från printler och konstaterar att det inte funkade för mig.

Jag ser att alternativet nu finns att ange att en bild endast skall finnas i begränsad upplaga - men för mig hade enda möjligheten att ha kvar mina bilder varit det motsatta, det vill säga mina bilder inte erbjuds i begränsad upplaga (och att jag själv därmed tillåts trycka upp mina egna bilder i valfritt format).

Jag hade hoppats mycket på printler då jag tycker att det är en bra idé, men om siten inte lyckas attrahera tillräckligt stor köpkraft hos allmänheten fungerar det tyvärr inte tillsammans med inskränkningar i rättigheter till mina egna bilder. Hoppas på att det ser annorlunda ut om ett år eller två! Kanske är pris/kvalitet något att se över?

Önskar dig ändå lycka till med printler, Sven, och hoppas på bättre möjligheter framöver.

MvH

Joakim
 

Sven Burman

Medlem
Hej Joakim!

Tråkigt att höra dig lämna oss och att intresset varit svalt för dina bilder.
Sajten är bara 4 månader gammal så det är väldigt tidigt att börja dra slutsatser.
Det tar tid att bygga upp en tjänst likt denna och att bearbeta en stor marknad. Många digitala startups räknar med flera år innan de känner att de har hittat helt rätt.

Vi har en plan för kommande år så håll koll och som sagt. Välkommen åter.
 

Jonasson91

Ny medlem
Linus Jonason

Tänkte riva upp den här frågan igen, då jag är sugen på att prova på tjänsten. Det har ändå gått nästan ett år sedan senaste inlägget. är folk fortfarande nöjda ?
 

Cope1

Aktiv medlem
Betänk också innan ni ansluter er att ni INTE får någon ersättning om man inte kommer upp i försäljning som ger dig som fotograf en provision på 1000:-

Printler tjänar däremot pengar på era bilder.
 

antonlilja

Medlem
Fick pengarna

Betänk också innan ni ansluter er att ni INTE får någon ersättning om man inte kommer upp i försäljning som ger dig som fotograf en provision på 1000:-

Printler tjänar däremot pengar på era bilder.
Jag valde att lämna printler och bad om att få pengarna utbetalda trots att de var under 1000kr och det gick bra.
 

Hujeta

Aktiv medlem
Tycker det är en svinbra idé, framförallt för oss amatörfotografer som kanske vill hålla på lite för skojs skull men ändå gärna sälja en bild utan allt för stor ansträngning själv. Eftersom att det är gratis ser jag absolut inte någon anledning till att inte gå med, men jag har kanske heller inte allt för höga förhoppningar i början. Registrerade mig på direkten efter att ha läst den här tråden. Dock, ett par saker jag kände under registreringen:

Det verkar som att man bara kan handla från Sverige, via Klarna. Varför finns inte PayPal som alternativ (för köpare från hela världen) om ni använder PayPal för utbetalningar?

När man väljer fotoplatsen för länder så ligger inte Storbritannien under "S" som Sverige, utan det ligger helt för sig själv längst ner. Lite förvirrande. Dessutom så föredrar jag att skilja mellan de 4 länderna som ingår i Storbritannien, eftersom jag anser att det är rätt stor skillnad på landskapen som finns i de olika länderna.

Nu har mina bilder ännu inte blivit godkända, men om man går in under redigera galleri så ser man status "0/10 sålda" vilket visar både för bilder som jag valt ska vara i begränsad upplaga och inte. Bugg?

Iallafall, jag gillar idén skarpt.
 

Cope1

Aktiv medlem
Tycker det är en svinbra idé, framförallt för oss amatörfotografer som kanske vill hålla på lite för skojs skull men ändå gärna sälja en bild utan allt för stor ansträngning själv. Eftersom att det är gratis ser jag absolut inte någon anledning till att inte gå med, men jag har kanske heller inte allt för höga förhoppningar i början. Registrerade mig på direkten efter att ha läst den här tråden. Dock, ett par saker jag kände under registreringen:

Det verkar som att man bara kan handla från Sverige, via Klarna. Varför finns inte PayPal som alternativ (för köpare från hela världen) om ni använder PayPal för utbetalningar?

När man väljer fotoplatsen för länder så ligger inte Storbritannien under "S" som Sverige, utan det ligger helt för sig själv längst ner. Lite förvirrande. Dessutom så föredrar jag att skilja mellan de 4 länderna som ingår i Storbritannien, eftersom jag anser att det är rätt stor skillnad på landskapen som finns i de olika länderna.

Nu har mina bilder ännu inte blivit godkända, men om man går in under redigera galleri så ser man status "0/10 sålda" vilket visar både för bilder som jag valt ska vara i begränsad upplaga och inte. Bugg?

Iallafall, jag gillar idén skarpt.
Jag tycker idén är riktigt dålig för dom som levererar bilderna. Iaf så länge man inte kommer över 1000:- gränsen.
Dom skor sig nog rätt bra på den stora mängden som bara lyckas sälja ett fåtal motiv.
 

Benny p

Aktiv medlem
Printler i konkurs

Så var det då konkurs och lite förlorade pengar för mig.

Så här står det i mejlet.

Printler is shutting down for an unknown period of time due to bankruptcy. The online market for posters and prints has changed dramatically during the past year, with the arrival of many new competitors, making it hard for Printler to maintain a viable position.

We put a lot of effort in finding a new sustainable direction for the company but were not able to make it work on time.

Svenska.


Printler stänger av under en okänd tid på grund av konkurs. Onlinemarknaden för affischer och tryck har förändrats dramatiskt under det gångna året, med ankomsten av många nya konkurrenter, vilket gör det svårt för Printler att behålla en hållbar position.

Vi satsade mycket på att hitta en ny hållbar riktning för företaget men kunde inte få det att fungera i tid.
 

tabugman

Medlem
Jag tycker idén är riktigt dålig för dom som levererar bilderna. Iaf så länge man inte kommer över 1000:- gränsen.
Dom skor sig nog rätt bra på den stora mängden som bara lyckas sälja ett fåtal motiv.
Exakt så. Nådde äntligen över 1000:- spänn i försäljning härom månaden som skulle betalats ut i början på juli (om en vecka således). Nu har de kånkat och de pengar de trots allt tjänat på oss som inte sålde så mycket är borta.

Inte en chans att jag går på den niten igen.
 

zlotte

Aktiv medlem
Exakt så. Nådde äntligen över 1000:- spänn i försäljning härom månaden som skulle betalats ut i början på juli (om en vecka således). Nu har de kånkat och de pengar de trots allt tjänat på oss som inte sålde så mycket är borta.

Inte en chans att jag går på den niten igen.
Vilken tur att jag avslutade mitt konto hos dom för cirka 1 månad sen, och hann få mina pengar utbetalda för cirka för två veckor sedan.
 
ANNONS