Annons

Zorki-4 1960 Värdering

Produkter
(logga in för att koppla)

Wompa

Medlem
Tjennare! Tänkte höra lite om min Zorki-4, och vilket värde det är på den. Är inte sugen på att sälja utan mer intresserad just av det värde såna här kameror ligger på.

Kameran är en Zorki-4 från 1960 med medföljande väska och orginal manual.

Historien bakom kameran är rätt så lång, jag fick den här kameran från min gammelfarfar, som var amatörfotograf under 60-talet och framåt.
Han jobbade som stins och lärde känna många människor under sina år.
En av hans nära vänner köpte den här kameran till honom på hans födelsedag. Sen dess har den varit innom familjen sen dess.
Min gammelfarfars kompis köpte den när han var ute på Europa semester, också en fotograf. Var han köpte den är oklart men det verkar vara den Ryska versionen, inte den exporterade varianten.

Den var inne på service för 1 år sedan och har blivit sparsamt använd. Det enda att säga är att lite av listen är skavd så den svarta färgen har lossnat, annars är det en fräsh kamera.
Objektivet är vad som satt på orginal, ett Jupiter-8 2/50 objektiv, ingen rost på ringarna eller någon skada. Kromet ser mycket bra ut för att vara 40år.
Det sitter också en Actina 42 lins på. Har inte lyckats hitta någon spc information om den men det har suttit på sen jag fick kameran så det är säkert gammalt.

Manualen är lite luggsliten men det är sånt som blir av några års användande och sen några år i förrådet.
Väskan har inga som helst skador och luktar sommarstuga.







Tack i förhand!

MVH Wompa
 

cyan

Aktiv medlem
Den är nog inte värd mer än några hundralappar.
Jag har en likadan i perfekt skick.
Kul Jupiteroptik som är riktigt skarp om den bländas ner. Nu är det rätt ute med film.
Fina 35 mm.s systemkameror är inte värda mycket.
Leica kan fortfarande ha visst värde men nog mest på hyllan. Ryska kameror gjordes i stora antal till lägre pris och kvalité och lär nog inte bli värda mycket i framtiden heller.
 

Wompa

Medlem
Just av den här modellen tillverkade ungefär 1.2 miljoner exemplar... Får hoppas ett stort lager med just såna här kameror börjar brinna ;)
Man vet aldrig, man kanske ska införskaffa sig lira olika objektiv, mycket kan hända i framtiden då kan det vara bra att vara förbered med hela setet.

Det jag älskar med den här kameran är just att den känns så rejäll och välbyggd. Den kommer nog aldrig kosta mer än vad den kostade ny men ändå kommer den ha en speciell plats på hyllan brevid mina andra kameror.
 

cyan

Aktiv medlem
Håller med jag behåller hellre denna än ett par av mina bättre SLR. Jag hade turen att få tag i en som är som ny. Skall i ärlighetes namn säga att jag bara tagit en 5-6 rullar med den.
Några dia och resten sv-vitt.
 

Dez

Aktiv medlem
Har en FED 2, också rysk leica-kopia, ganska sliten, kostade typ $25 dollar på ebay. Ett fint ex kostar uppemot $100.
Zorki är väl på samma nivå ungefär.
Alltså inget större värde, men det är det absolut roligaste jag har fotograferat med.
Särskilt med Jupiter 3 (50 1,5) och två steg pressad Tri-X.
DSLR-kamerorna blir oftast liggandes i väskan.
Så använd din kamera och ha skoj!
 

Wompa

Medlem
Jag har säkert kört ett tiotal rullar genom kameran,men min gammelfarfar använde den väldigt mycket, säkert lite varje dag.
Men just att framkallningen är så dyr så har kameran fått stå i hyllan. Ska införskaffa mig en digital systemkamera. Sparar både tid och pengar men det finns ju ingen DSLR kamera som har samma feeling som en Rysk kopia eller varför inte orginalet Leica. Det är synd att det har gått i glömskan.
Älskar den råa utsidan på Zorkin, alla kameror nu för tiden är mer utseende än känsla.

Jag har testat ett Jupiter-11 objektiv men det kändes inte lika bra som 8:an men vad vet jag, en simpel amatör bland alla experter...
 
Senast ändrad:

Dez

Aktiv medlem
Wompa skrev:
Jag har säkert kört ett tiotal rullar genom kameran,men min gammelfarfar använde den väldigt mycket, säkert lite varje dag.
Men just att framkallningen är så dyr så har kameran fått stå i hyllan. Ska införskaffa mig en digital systemkamera. Sparar både tid och pengar men det finns ju ingen DSLR kamera som har samma feeling som en Rysk kopia eller varför inte orginalet Leica. Det är synd att det har gått i glömskan.
Älskar den råa utsidan på Zorkin, alla kameror nu för tiden är mer utseende än känsla.

Jag har testat ett Jupiter-11 objektiv men det kändes inte lika bra som 8:an men vad vet jag, en simpel amatör bland alla experter...
Har inte prövat Jupiter 8, den sägs ju vara väldigt bra.
Det bästa med Jupiter 3 är den stora bländaren. Fotar i befintligt ljus på industrier och så.

Jag började nyss framkalla själv. Tar typ 15 minuter per rulle. Det är jätteskoj, och nästan gratis.
Kemikalier för 150:- räcker till typ 25-30 rullar.
Men det bästa är att det är ganska enkelt, och roligt!
Det roligaste är att ha koll på och kunna påverka hela processen själv.
Och det är väldigt spännande när man öppnar framkallningsdosan (Blev det något? Hur blev det?)
Och man behöver inte dyr utrustning heller, ett helt vanligt badrum man kan mörklägga totalt räcker bra.
Men visst är det en del att hålla reda på.
 

Wompa

Medlem
Jag har faktis varit inne på att framkalla själv men har inte känt att jag varit så värst duktig att jag har något att komma med.
Tyvärr så skaffade jag mig en DSLR kamera förra veckan så nu får 35mm kamerorna stå tyvärr.
Men av nostalgiska skäl så kommer dem att användas inom en snar framtid. Inget slår gedigna konstruktioner i metall mot dagens "plast" kameror.

Kanske skickar mina rullar till dig i fortsättningen... Hmm ;)

Kanske ska testa på att framkalla själv. Måste bara veta vad för utrustning man behöver.
 
ANNONS