Annons

Analogt kameraköp! Hjälp mig snälla...

Produkter
(logga in för att koppla)

rymdrattan

Aktiv medlem
Jag slet upp farsans gamla analoga chinon cm-4s ur källaren för nån vecka sen; och jag blev grymt imponerad! Inte nog med att Den va läskigt lätt, den hade även ett objektivsom går ner til 1.9f/stop, en sökare som va gigantisk och fokushjälpmedlet i sökaren va bättre än allt annat jag sett i någon annan dslr?

Då jag är född i nintendo-åldern så är detta den enda analoga systemkameran jag sett; så jag vet inte om fokuseringshjälpen är likadan på alla kameror eller om det är just på denna chinon. Jag skapar gärna en bild i photoshop om någon inte vet vad jag menar.

Men! Problemet är att min pappa sa att det va nått fel på den. Vilket gör mig lite rädd för att skjuta skarpt med den. Den slår av slutaren precis som den ska och led-exponeringsmarkeringen behöver troligtvis bara nya batterier för att funka. Är det värt att lägga nästan 200kr på att köpa en rulle och framkalla den? Eller är det lika bra att köpa en ny(begagnad) kamera som är bättre för ett rimligt pris?

Det jag letar efter är just en analog kamera som har följande.

*Objektiv med brännvidd på 50mm
*Objektiv med bländare som är större än 2f/stop (dvs 1.9, 1.7, 1,4 osv)
*En kamera som har samma fokushjälpmedel som denna chinon har.
*En kamera som kostar under 2000. (Helst under 1500).

Nån som kan något om analoga kameror som kan hjälpa mig med råd ang. detta? Kanske även förklara varför inte digitala systemkameror har samma fokushjälpmedel?

Mvh räven
 

Magnus W

Aktiv medlem
*Objektiv med brännvidd på 50mm
*Objektiv med bländare som är större än 2f/stop (dvs 1.9, 1.7, 1,4 osv)
*En kamera som har samma fokushjälpmedel som denna chinon har.
*En kamera som kostar under 2000. (Helst under 1500).
För ungefär 1500 kronor borde du kunna få en Nikon FM, Pentax MX eller motsvarande (Canon, Olympus). Helmanuella kameror med exponeringsmätare och ett normalobjektiv 50mm 1.4 - 1.8
Med viss automatik heter de Nikon FE och Pentax ME / MEsuper, och borde gå att hitta för ungefär samma peng.

... varför inte digitala systemkameror har samma fokushjälpmedel?
det finns utbytesmattskivor med snittbild (som de båda små halvcirklarna kallas) att köpa, men de går på nån tusenlapp för bästa sortens (Katzeye). Finns ibland billigare att köpa från Kina -- ungefär en femhundring.

Katzeye:
http://www.katzeyeoptics.com/

-- MW
 

rymdrattan

Aktiv medlem
För ungefär 1500 kronor borde du kunna få en Nikon FM, Pentax MX eller motsvarande (Canon, Olympus). Helmanuella kameror med exponeringsmätare och ett normalobjektiv 50mm 1.4 - 1.8
Med viss automatik heter de Nikon FE och Pentax ME / MEsuper, och borde gå att hitta för ungefär samma peng.


det finns utbytesmattskivor med snittbild (som de båda små halvcirklarna kallas) att köpa, men de går på nån tusenlapp för bästa sortens (Katzeye). Finns ibland billigare att köpa från Kina -- ungefär en femhundring.

-- MW
Man tackar!

Det va ungefär ett så perfekt svar jag kunde begära! Stor tacksamhet Magnus!

/Mvh Dennis
 

Melker Humala

Aktiv medlem
Vill du ha en riktigt billig men ändå helt ok kamera så kika på Nikon F-301. Olympus OM10 funkar också bra du skulle kunna få min om du lovar att använda den :) men tyvärr har jag ingen manual-adapter till den.

Andra ok kameror som är billiga och uppfyller dina krav är ju konica kamerorna köp ingen för gammal bara då de går på kvicksilverbatterier. Konica objektiven kostar ju också nästan ingenting.

Men prova din chinon det är ju en trevlig kamera i stil med Nikon FM/FM2.

/M
 

Olle

Aktiv medlem
Det jag letar efter är just en analog kamera som har följande.

*Objektiv med brännvidd på 50mm
*Objektiv med bländare som är större än 2f/stop (dvs 1.9, 1.7, 1,4 osv)
*En kamera som har samma fokushjälpmedel som denna chinon har.
*En kamera som kostar under 2000. (Helst under 1500).

Nån som kan något om analoga kameror som kan hjälpa mig med råd ang. detta? Kanske även förklara varför inte digitala systemkameror har samma fokushjälpmedel?
Det har tillverkats en uppsjö av kameror som motsvarar dina krav. Många av dom går att hitta i begagnataffärer eller på nätet för en billig penning.

Nästan alla normalobjektv (runt 50 mm) har ljusstyrka 2,0 eller bättre.

Nästan alla systemkameror med manuell fokusering har snittbild eller mikroprismor eller både och som fokuseringshjälpmedel.

Förutom de märken som redan nämnts finns Minolta, Contax och många andra. Om du väljer ett hus med K-bajonett, t ex de flesta Pentaxmodeller, kan du använda ditt nuvarande Chinonobjektiv.

Fokuseringshjälpmedlen försvann när systemkamerorna fick autofokus. Alltså långt innan digitala systemkameror blev vanliga.

Olle
 

MattiasL

Aktiv medlem
Jag tycker du ska titta efter äldre Pentax- eller Chinonhus, eftersom du redan har ett fint objektiv. Pentaxhus att titta efter är, tycker jag, ME-super (manuell och tidsauto), MX (manuell) eller möjligtvis ME (bara tidsauto). För 1500 borde du få tag på både hus och en vidvinkel eller tele. Hus är nästan gratis.
 

Lucanus

Aktiv medlem
Om du vill ha exakt likadan Chinon som du skriver om så ligger just en sådan på tradera annons nr. 77856901. Vill du ha något att lära dig att fota analogt och inte betala mer än några hundralappar så kan du köpa t.e.x. Konica T3 Autoreflex en underbar kamera. Det går att hitta med objektiv Hexanon 50mm/1:1,7.
//Stanislav
 

Melker Humala

Aktiv medlem
Konica T3 är jätte bra men den går på 1.35V Kvicksilverbatterier och de går inte att få tag i. Man kan köra den på 1.5V Silveroxidbatterier men då måste man justera ISO/ASA inställningen för att kompensera ljusmätaren för den högre spänningen eller kiöpa en adapter som tar ner spänningen. Dessa är ganska dyra så det är bättre att köpa ett hus som klarar vanliga batterier.
 

Lucanus

Aktiv medlem
Konica T3 är jätte bra men den går på 1.35V Kvicksilverbatterier och de går inte att få tag i. Man kan köra den på 1.5V Silveroxidbatterier men då måste man justera ISO/ASA inställningen för att kompensera ljusmätaren för den högre spänningen eller kiöpa en adapter som tar ner spänningen. Dessa är ganska dyra så det är bättre att köpa ett hus som klarar vanliga batterier.
Tack för information om Konica T3´s batterier. Bra att veta.
//Stanislav
 

MattiasL

Aktiv medlem
Finns även zink-luft-batterier som ersätter kvicksilverbatterierna på lp-foto, om det är samma som i Canon Dial och Olympus OM1.
 

Melker Humala

Aktiv medlem
Finns även zink-luft-batterier som ersätter kvicksilverbatterierna på lp-foto, om det är samma som i Canon Dial och Olympus OM1.
Joo visst det finns men weincell batterierna är rätt dyra och tar slut oavsett om man använder kameran eller inte (på ett år). Zink-luft batterier som används till hörapparater tar slut väldigt snabbt (någon månad) men de kostar i princip inget.

Det är dock en lösning som fungerar men om man inte har en kamera sedan tidigare så är det dumt att köpa en som går på de gamla batterierna.
 

rymdrattan

Aktiv medlem
Oj!

Fick mer svar än vad jag hoppats kunna få. :D

Får tacka alla som skrivit! Denna tråden blir bokmärkt och hoppas att jag får lite pengar över snarast!

Tackar återigen! :D
 

P.T.

Medlem
Ricoh

Man ska inte heller glömma av Ricoh.
De har gjort en hel uppsjö med kameror byggda som pansarvagnar.
Min tjej har t.ex. en XR-II som ger fantastiska bilder... Batteriet har inte behövt bytas sen 1972.
/Petter
 

norragryta

Aktiv medlem
Jag rekommenderar dig att köpa Nikon FE2, har ingen direkt koll på vad de kostar men jag kan inte tänka mig att de går på mer än 1500. Världens bästa och lättarbetade SLR enligt mig.
 

Dez

Aktiv medlem
Du får en bra kamera för 100:- på loppis om du letar lite.
En med ruskigt bra sökare och ljusstarkt objektiv.
Jag har ett helt bord fullt, har tyvärr inte hittat den rätta än, alltid är det någon liten detalj det faller på.
Senaste kärleken är en rysk Zenith med Helios 44 (58mm f/2).
Enda felet med den är att den inte har snittbild e.dyl tyvärr.
Den är helt i aluminium och känns som en formgjuten tegelsten.
Köpte en adapter för att kunna sätta det objektivet på min 5D, och det är rent fantastiskt bra.
Centrumskärpan på f/2 är mycket bra, och det har kort närgräns.

Har oxo en Canon AV-1 med fin optik till som jag använder mycket, men den är ju så fruktansvärt ful och det går inte att låsa exponeringen. Annars är den perfekt.

Så jag kapar tråden lite..
Om någon kan tipsa mig om en kamera som har "allt" är jag tacksam.
Krav:
Gammal look, helst helt i mattborstad aluminium
Utbytbar ljusstark optik (28, 35 och 50 mm)
Stor ljusstark sökare med snittbild
Ljusmätare, gärna kopplad, och i så fall möjlighet att låsa exp.
Automatisk nedbländning.
Spegel som hålls i nerfällt läge utan att filmen är framdragen.

Och du, grabben, skicka filmen till Crimson. Bästa pris och kvalitet. Eller så börjar du framkalla själv.
Nästan gratis och jätteskoj!
 
ANNONS