Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Usla kundrelationer på Olympus Sverige!

Produkter
(logga in för att koppla)

Pelle75

Medlem
Olympus Sverige har genom sin Customer Support Manager visat att företaget inte är rädda om sitt namn och inte värnar för sina kunder på något sätt. Köpte nyligen en Olympus µ1030 då beskrivningen för produkten säger att den ska vara vattentät ned till 10 meters djup. Första gången jag använde denna i vatten läckte den in och gick således sönder. Jag kontaktar självklart Olympus efter detta och tror såklart att detta stora företag kommer ersätta mig eller laga min produkt då den inte hållit vad den lovat. Men nej, nej. Istället för att betala 1600 kr som det skulle kosta att laga min kamera lägger man ned tid "pengar" på att hitta kryphål för att slippa ersätta mig som kund. Aldrig några förslag om att mötas halvvägs eller andra försök att hitta lösningar utan hänvisar hela tiden att varan är köpt i USA och då gäller inte reklamationsrätten eller garantin i 24 mån utan bara 12.

För 1600 kr har Olympus inte bara förlorat mig som framtida kund utan jag hoppas även många andra tänker sig för noga innan ni köper något av detta företag..
 

keckax

Aktiv medlem
Jag föreslår att du skickar kameran till USA, där du uppenbarligen har 24 månader garanti.

/K
 

Hansanders

Aktiv medlem
Vem är säljare egentligen ?

Olympus Sverige har genom sin Customer Support Manager visat att företaget inte är rädda om sitt namn och inte värnar för sina kunder på något sätt. hänvisar hela tiden att varan är köpt i USA
Klagar på ett företag som han inte gjort nån affär med överhuvudtaget...
Är inte kund till Olympus Sverige.
 

Photocon

Aktiv medlem
Lite underligt att denna typ av problem ventileras gång efter annan på FS. Borde stå helt klart vid det här laget att USA-köpta kamerahus inte omfattas av svenska representanters garantiåtaganden.

Gäller inte bara Olympus, utan flertalet märken. Försök få en USA-köpt 1DsMkIII garantiservad av RCC eller Intervision. De reparerar kameran, men inte gratis som fallet vore om den vore köpt inom EU. Utan man får betala kalaset själv.

Olympus i Sverige står bakbundet i ett fall som detta.

Sedan är det självklart synd att det här exemplaret inte höll måttet. Men att köpa i USA eller Asien till billigare pris och sedan åberopa svensk/EU-garanti/service är som det gamla talesättet att äta kakan och ha den kvar.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Pelle75 ser ut att vara helt ny här på FS och har nog inte koll på vare sig vad som skrivits tidigare eller vad som gäller för köp i andra länder. Många är blåögda i sin svenska tillvaro och tror att svenska regler gäller överallt.

Lite underligt att denna typ av problem ventileras gång efter annan på FS. Borde stå helt klart vid det här laget att USA-köpta kamerahus inte omfattas av svenska representanters garantiåtaganden.

Gäller inte bara Olympus, utan flertalet märken. Försök få en USA-köpt 1DsMkIII garantiservad av RCC eller Intervision. De reparerar kameran, men inte gratis som fallet vore om den vore köpt inom EU. Utan man får betala kalaset själv.

Olympus i Sverige står bakbundet i ett fall som detta.

Sedan är det självklart synd att det här exemplaret inte höll måttet. Men att köpa i USA eller Asien till billigare pris och sedan åberopa svensk/EU-garanti/service är som det gamla talesättet att äta kakan och ha den kvar.
 
Jag håller också med vad andra har redan sagt, produktens garanti gäller där kameran är köpt.
Och det är inte i Sverige... Jag tycker faktiskt att det är ganska lågt att klandra Olympus i Sverige så som trådstartaren gör. Canon eller Nikon i Sverige hade nog agerat exakt lika.

Tråkigt när en produkt går sönder. Men garantivillkoren kanske man skall beakta innan köpet?
Kolla med konsumentverket också, men jag tror inte att Olympus i Sverige gör fel när de hänvisar till Olympus i USA.

Vad står det i dina garantivillkor?
 
ANNONS