Annons

Tillåta större bildfiler i forumsinlägg

Produkter
(logga in för att koppla)

J0£L

Aktiv medlem
Jag och många andra upplever dagens gränser på 400x400 och 100Kb som väldigt snäva gränser och när tex Lightroom spottar ur sig en jpg-bild i 400x400px är det inte alls ovanligt att filen då hamnar på över 100Kb. Nu när ni istället komprimerar bilden ser den rent ut sagt ut som skit. Med tanke på hur billigt det idag är med hårddiskutrymme förstår jag inte att ni inte har utökat den här gränsen något.

Visst, det här är ett fotoforum och det finns andra sidor där bilder kan visas här på siten, men när det exempelvis skett fototräffar är det ett väldigt praktiskt sätt att visa bilder för varandra då alla skriver i samma tråd och dessutom prenumererar på tråden.

Jag hoppas på att ni kan ta er en funderare över det här...
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Med tanke på hur billigt det idag är med hårddiskutrymme förstår jag inte att ni inte har utökat den här gränsen något.
Nu representerar jag inte Fotosidan, men då jag har en egen server vet jag att det som kostar inte är diskutrymmet utan bandbredden. Ökar du datamängden så ökar trafikkostnaderna i motsvarande grad.
 

J0£L

Aktiv medlem
Jag förstår hur du tänker, men varför ha med den funktionaliteten över huvud taget om det nu drar för mycket bandbredd. Jag upplever det som aningen sniket hur som helst.

Ett annat alternativ som jag ser det, är att ge en trådskapare för en tråd i fotokompisforumet möjlighet att skapa en temporär bildpool kopplad till tråden, där alla medföljande som skrivit i tråden kan ladda upp bilder efter fototuren.

En sån här funktionalitet får oss alla att utvecklas som fotografer, vilket precis borde vara fotosidans linje...
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
När det gäller serverparken så har man den i ca 3 - 4 år. Så då dras med den parken under den tiden. Det är inte bara att köpa en ny hårddisk och plugga in. Men nya grejjer är på G. Läs mer här:

http://www.fotosidan.se/blogs/flatljus/53392.htm

Sen vill vi naturligtvis att folk skall dela med sig av sina bilder. Forumet är ju smidigt för det blir tydligt. Nackdelen är att bilderna "göms" där. Att ha bilderna i album/pooler ger bättre navigering och mer möjlighet för bättre navigering/kommentering.

Jag skulle egentligen nog mest gilla om man enkelt och snyggt kunde koppla forumtråd till album/pool på ngt fiffigt sätt.

Att sätta upp att antingen "stora bilder" eller "inga alls" känns lite för snävt och digitalt. Jag tycker man skall kunna ha bilder i forumet men det skall inte kunna vara hur stora som helst. En lagom kompromiss är nog bäst.

Men vii kommer kika över alla bilduppladdningsregler nu när vi uppgraderar.
 

J0£L

Aktiv medlem
Det verkar inte ha hänt speciellt mycket på den här fronten ännu trots att det var ett halvår sedan jag påpekade detta och du David lovade att ni skulle se över det hela.

Jag tycker det är tråkigt att detta inte prioriteras högre...

Vad är status på detta? Har ni ens börjat skissa på någon lösning av problemet?
 

J0£L

Aktiv medlem
Och för övrigt anser jag att det är väldigt trist (för att inte säga arrogant) att fotosidans redaktion inte ger mig någon som helst respons på det här...
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Vi har ju gett dig respons på din ursprungliga fråga men jag har aldrig sagt att vi har ett leveransdatum på att koppla albumbilder till forumet, och inte ens om det är så vi kommer göra. Vi har prioriterat att koda klart saker som har med Grupper att göra.

En variant på att ha automatisk inlänkning är att du ladda upp bilder i ditt album och sen länkar in adressen här. Det blir en lösning men inte så snygg.

Så vi har detta i bakhuvudet men är inte klara med vad som blir bäst, och prioritering.
 
ANNONS