Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Visa för/efternamn för oinloggade

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse C

Aktiv medlem
Hej!
Jag får inte denna inställning att fungera. Jag vill att mitt riktiga namn ska visas för oinloggade, men oavsett om jag har kryssrutan vid "Visa för/efternamn för oinloggade" i Utseende/inställningar ikryssad eller avbockad så ser jag bara mitt användarnamn i forumen när jag är inne som oinloggad. Jag har naturligtvis provat att låta det gå tillräckligt med tid för att ändringarna ska hinna registreras.

Däremot ser jag vissa andra medlemmars fullständiga namn i forumen när jag är inne som oinloggad, så det verkar ju som att det fungerar för vissa i alla fall.
Hur ska jag göra för att också mitt riktiga namn ska visas för oinloggade? För det kan väl inte vara så att användaren själv, även fast inställningen är ikryssad, inte kan se sitt fullständiga namn som oinloggad, men att andra kan det, eller...?

/Lasse C
 

David G

Aktiv medlem
Och om man inte vill visa?

Jag vill inte visa mitt fullständiga namn för oinloggade men då tycker jag det är lite märkligt att jag hittar mig själv när jag googlar mitt namn. Varför indexerar googel mitt fullständiga namn? Kan googel logga in på fotosidan?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag vill inte visa mitt fullständiga namn för oinloggade men då tycker jag det är lite märkligt att jag hittar mig själv när jag googlar mitt namn. Varför indexerar googel mitt fullständiga namn? Kan googel logga in på fotosidan?
Det är en massa citat där ditt namn står med och det skapas inte dynamiskt utan ligger direkt som text. Gissningsvis är det här en effekt av hur mjukvaran var inställd tidigare, för det verkar gälla 2008 och bakåt.

Edit: Alltså där det står "David G skrev" ovan så blev det då "David Granberg (David G) skrev". Nu kanske inte David G är ett lysande nick heller om man på allvar vill vara hemlig av sig. ;)
 

David G

Aktiv medlem
aha, så då hjälper det inte ens om man avregistrerar sig som medlem? Namnen i citaten kommer ändå inte att tas bort?

Känns ju lite knepigt om alla som citerades innan 2008 för evigt är fast på Fotosidan.
 

David G

Aktiv medlem
Det är en massa citat där ditt namn står med och det skapas inte dynamiskt utan ligger direkt som text. Gissningsvis är det här en effekt av hur mjukvaran var inställd tidigare, för det verkar gälla 2008 och bakåt.

Edit: Alltså där det står "NN skrev" ovan så blev det då "NN (NN) skrev". Nu kanske inte NN är ett lysande nick heller om man på allvar vill vara hemlig av sig. ;)
Men nu kommer ju googel att indexera mitt namn igen bara för att du skrev det..... Var ju det jag ville slippa, Tror jag får massa konstig spam bara för att mitt namn finns på forumet.

Råkade lägga ute en massa personuppgifter från ett mejl här en gång men har städat bort det med hjälp av FS admin.
 

talthoff

Teknikguru
Forumpersonal
Det beror nog snarare på att du lagt ut din epostadress i ett foruminlägg, här http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=92404

Jag har aldrig hört talas om att spmmarna utifrån folks namn gissar epostadresser, det är ju mycket lättare för spammarna att helt enkelt "bara" skicka till alla som inte lärt sig att publicera sina epostadresser till höger och vänster, det finns ju några miljoner att skicka till ...

-Thomas
 

ztenlund

Aktiv medlem
Men nu kommer ju googel att indexera mitt namn igen bara för att du skrev det..... Var ju det jag ville slippa, Tror jag får massa konstig spam bara för att mitt namn finns på forumet.
Tror du på fullt allvar att det gör någon skillnad när det redan är indexerat sida upp och sida ner? Om du absolut vill slippa att ditt namn syns på nätet får du nog gömma dig på forum som tillåter att man inte talar om vem man är. Sedan ställer jag mig synnerligen tveksam till att det är att ditt namn syns på FS som är ditt spamproblem.

Edit: Jag hann inte se ovanstående inlägg.
 

David G

Aktiv medlem
Den adressen med namnet i är inte så viktig längre för jag använder den inte aktivt längre. Bara för FS och nån mer gammal sida som inte accepterade hotmail adresser.

Det var en annan adress som det blev problem med och jag tycker faktiskt att sen den tillsamamns med andra personuppgifterna försvann från FS så har spam mängden minskat rejält. Då för några år sedan innan jag upptäkte att adressen låg på fs-forum så fick jag vansinnigt mycket spam. 20st minst om dagen, nu är det bara en så där 3-8 stycken.
 

Lasse C

Aktiv medlem
Jag skulle fortfarande vilja veta hur man gör om man VILL att få ens riktiga för- och efternamn att visas?
Fungerar den här inställningen överhuvudtaget, FS? Eller är det bara som beskrivits tidigare i tråden så att vissa råkat bli indexerade pga hur mjukvaran var inställd tidigare?

Börja om på ny kula! Ta bort alla medlemmars riktiga för- och efternamn från forum etc (som ju defaultinställningen är) och lägg sedan ut namnen endast på de som har valt "ja" i inställningen. Annars kan ni ju lika gärna ta bort inställningen, om den inte har någon funktion och/eller inte överensstämmer med vad medlemmarna har valt.

Att vissa redan mot sin vilja har blivit indexerade av Google ligger ju bortom FSs kontroll. Men ni kan väl i alla fall ordna så att det fungerar från er sida från och med nu?

För att undvika att medlemmar indexeras av Google mot sin vilja kan det kanske också vara klokt av oss medlemmar att förska göra till en vana att för säkerhets skull endast använda användarnamnet när vi citerar någon annan medlem. Eller kanske bara förnamnet. De flesta förnamn finns ju ändå på miljontals ställen och i alla möjliga sammanhang i Googles index, och leder så gott som aldrig till en specifik person.

/Lasse C
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Tyvärr är det så fn att inställningen slår igenom överallt på Fotosidan förutom i forumet, pga teknisk begränsning i forumet. Forumet har helt enkelt inte tillgång till den inställningen. Det skulle gå att åtgärda men har haft låg prioritet.
 
ANNONS