Annons

Grupp för filmbaserat svartvitfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Finns det något intresse för en grupp där man enbart använder svartvit film? Och där man försöker hålla sig inom ramarna för vad man normalt gör i ett traditionellt mörkrum (alltså all typ av kontrast/ljusjustering samt lokala efterbelysningar och skuggningar bör vara tillåtet). Om det görs i datorn eller mörkrummet spelar ingen roll, bara film används som utgångsmaterial. Bilderna bör vara i ren gråskala när de visas, men givetvis kan t.ex en lithkopierad eller på annat sätt tonad bild visas om den görs om till rent svartvitt. Helt grafiska bilder tycker jag dock inte ska var med. Ganska fritt ändå i övrigt vad gäller efterarbetet som jag ser det.

Jag tror att det här kan bli en tillräckligt stor grupp för att den ska kunna hållas vid liv och vara aktiv, till skillnad från mera begränsade gruppramar. Vad jag förstått så är det många som fotar med svartvit film och som sedan scannar negativen och slutför bilden i datorn. Alldeles för få i lilla Sverige håller till i mörkrummet så den gruppen för nu en borttynande tillvaro här på fotosidan. Men kunde alla som gillar film samlas skulle det bli mera intressant tror jag.

Visst, vi har ju redan en svartvitgrupp. Men vad då, att vi fortfarande fotar med svartvit film måste det ju finnas vissa anledningar till? Antingen det är kornet vi fastnat för, de fina tonskalorna, eller annat. Ja anledningarna till att man fotar med film är många. Synpunkter på det här efterlyses?
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Vi har gjort det fritt att starta egna grupper, men inte gått ut stort med det - vi kör lite betatest fn. Så för Fotosidans vidkommande är det helt ok att starta en. Vill du så hör av dig till mig så får du länken.

För att kolla intresset så är det nog inte så många som läser detta forum, kanske diskutera det i ett mer "analogfotorelaterad" grupp?
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Nils, man får alltså inte fota med negativ färgfilm som man konverterar till svartvitt? Egentligen spelar det ingen roll, jag kan alltid köpa lite svartvit fuji iofs.. :)
 

Graal

Avslutat medlemskap
Nils, man får alltså inte fota med negativ färgfilm som man konverterar till svartvitt? Egentligen spelar det ingen roll, jag kan alltid köpa lite svartvit fuji iofs.. :)
Inget är väl på förhand givet? Visst kan filmen vara både färgdia och färgnegativ, bara bilden är svartvit.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Jag tar upp tråden igen och ser om det kan finnas underlag för en sån här grupp.
 

forry4U

Aktiv medlem
Toppenide
Även om jag övergivit mörkrum av utrymmesskäl(lägenhet) så saknar jag det mer stillsamma sättet att fota på., dels för känslan dels för att hjälpa kroppen på sin väg tillbaka till livet.

Ha de gott
Göran
 

Graal

Avslutat medlemskap
Verkar ju finnas lite intresse i alla fall, hoppas det kan bli lite fler synpunkter?
 

hurf

Aktiv medlem
Bra idé!

Jag skulle absolut bli medlem i den gruppen och ladda upp någon bild då och då, men framförallt titta på och förundras över andras fotografier med ursprung film.

Själv fotar jag i princip bara svartvit film, men man kanske skulle tillåta all fotografi med film? Det blir en lite större grupp och fortfarande intressant så som jag ser det.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Jovisst kan man tänka sig även färgbilder från film. Mitt förslag är inget orubbligt.
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag föreslår ni tar upp en tråd om detta i något s/v-fotorelaterat forum, där fler medlemmar med liknande intressen ser tråden.
 
ANNONS